Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Ann-Mari
Posted

Hej

Jag frågar råd.

Har gjort en låt nu nästan färdig. Har inte ännu användt några plugins eller equalizers. Men mest är det ca 10 midi tracks, plus en audiotrack för vocal, och låter kanske litet som ex. Sting "Fields of Gold" eller dylikt. Alltså rätt lugn feelings musik typ, med strings litet trumkomp, bass och annat smått.

Jag har inte tänkt köpa några plugins, budjeten tillåter inte. Likväl tänker jag inte ladda ner frän nätet heller, vill inte ha några virus i datorn, som äntligen fungerar ok.

Så vad skulle rekommenderas av Cubase pluggar? Typ kompressor och echo kanske? Eller något annat? Soundet vill jag naturligtvis ha att låta bra. Provade med en Mp3:a och det låter naturligtvis nu grumligt utan effects.

Finns det några klokare här på forumet som har några goda råd?

Vidare undrar jag hyr det är med copyrights? Sätter jag ut min musik på nätet, kan inte i princip någon fast i Kina kopiera min musik och hävda att det är deras? Hur kan jag alltså få musiken min till min copyright?

Tack på förhand,

AM

Annons
Posted

Det är väldigt svårt att ge enkla svar på din första fråga. För det första så handlar det väldigt mycket om vilken version av Cubase du använder. I alla Cubase versionen ingår det en hel del olika plugins. Sedan finns det gratis pluggar på nätet som inte är piratade och således inte innehåller en massa virus. Kolla gratislänken under allmänt t e x.

Att få det att låta bra är inte bara att slänga in några pluggar. Det är ett långt och mödosamt arbete och ett hantverk som tar ett tag att lära sig. Det går inte att besvara på ett enkelt sätt hur du "skall få det att låta bra". Det beror på vad du eftersträvar hur du vill att det skall låta och sedan handlar det också om att "lära" sig vad som låter bra. Det är mycket teknik och känsla.

Mitt råd är att du lägger upp en demo här på demoavdelningen och ber att få feedback. När man hör ditt alster så kan man lättare tala om vad du behöver göra med den. Just nu känns din fråga mer som "hur gör man musik" och det är inte möjligt att svara på.

Ett annat tips är att försöka få tag i studios tidskrift om hemstudion där de samlat ihop olika inspleningstips.

Om du nu skall lägga upp en demo på sidan här så handlar det ju en del om din andra fråga. Svaret är att det finns väl alltid en risk att lägga ut musiik. Sök lite här på forumet så får du läsa långa juridiska diskussioner. 😎

Guest Ann-Mari
Posted

Tack för svaret Egghuvud.

I princip har jag ingen aning vilka pluggar som skulle kunna användas, är det ens nödvändigt med compressor, no clue. Reverb skall finnas i varje fall.

Men skall se. Det blir väl en jäkla process att försöka sig fram då, antar jag.

OK. Skall kolla igenom kedjan med copyrights.

xie xie.................

AM

Posted
Tack för svaret Egghuvud.

I princip har jag ingen aning vilka pluggar som skulle kunna användas, är det ens nödvändigt med compressor, no clue. Reverb skall finnas i varje fall.....

Du är välkommen. Det finns naturligtvis regler kring hur saker skall låta, men det finns faktiskt också något som heter konstnärlig frihet. Det "skall" egentligen ingenting om du förstår hur jag menar. 🙂

Det bästa är att börja med att ta reda på vad alla olika effekter gör. Mycket bra info finns i gamla nummer av studio.

Reverb brukar man ju alltid behöva jobba med, men ta t e x Prince låt "Kiss". I en tid av totalt överdrivna åttiotalsreverb så gör han en helt torr låt. Första gången man hörde det så lät det ...konstigt. Men det blev ju en hit. eller hur?

PÅ demosektionen här så kan man också lära sig en del. Kolla in lite låtar och vad folk tycker så kan du också få en hum om vad som kan ändras på. Och när du bestämmt dig, så lägg upp en låt så får vi se vad folket tycker.

Hoppas det går bra. 😉

Posted (edited)

här kan du hitta gratispluggar med effekter, instument mm. utan virus:

kvraudio

men gör om midispåren till audio innan du lägger på effekterna för det finns fler pluggar för audio än för midi (tror bara det finns de i cubase).

länk till tråd med länkar till sidor hur man använder reverb

Edited by sixties
Guest tsmalmbe
Posted

Jag läste en artikel i futuremusic där de (ganska klokt) sade att mixen skall vara "lyssningsbar" också utan någrasomhelst effekter. Nåja, angående kompressorer kan man vara av annan åsikt, men i princip skall låten och mixen kunna låta bra utan att man dränker den i delay och reverb. Låter det grumligt, är det nog eq och kompressor som är det första du skall lära dig att använda. Och dina öron förstås.

Posted

jag brukar använda Cubase Eq- så börja med den, den duger.

jag citerar från digital ljudinspelninng i ett nötskal av jeff strong:

allmänt om EQ frekvenser:

under 100Hz värmer eller gör ljudet bullrigt

mellan 100-200 Hz , grötigt för vissa instrument ocg ger tonrikedom till andra

runt 400 Hz kan ge lådaktigt ljud

runt 800 Hz kan lägga till djup eller kraft

1kHz-2 kHz kan ge attack eller tryck hos vissa inst. men skapa nasa ljud hos andra

5kHz-8kHz kan låta skarpt i vissa instrument

8kHz-17kHz ger luftighet och ljusa klanger till ett instrument.

sedan är det bra att där du höjer för ett instrument sänker du för ett annat för att de ska få tillräkligt med utrymme på den frekvensen, så det du sänker på ett ställe kan du höja på ett annat, där det inte krockar.