Jump to content
Annons

Hur ska man använda pitch-bend?


Alex-n

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Yamaha DX21'a från 1986, och jag har ju pillat lite med pitch-bend men det låter inte speciellt bra, så jag frågar er lite mer erfarna om hur man kan använda det på bästa sätt? Alltså hur mycket man ska använda det etc, ni fattar. :-)

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om det hjälper men om du är ute efter bendningar i stil med vad man brukar göra på t.ex. en elgitarr så tycker jag personlige att det låter snyggare och är lättare att få till genom att benda nerifrån upp till tonen som du har nedtryckt på klaviaturen. Alltså för att benda upp till E från D så trycker du ner E tangenten sammtidigt som du redan har bent ner pitchhjulet. För att åstakomma bendningen så släpper du upp pitchhjulet till neutral position.

Jag försökte benda upp i början istället för att börja nerifrån så att säga och det låter mycket mer konstlat på något sätt.

Vet inte om det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, går det att göra något med den i vanliga låtar, och när är det bäst att använda den? När man byter ton eller mitt i en ton?

alltså...om du vill låta som tex en trombon eller elgitarr kan göra....

Tips är ju att unvika ackord 🙂

Men för enstaka toner i solon....syntlead eller gitarrljud, så kan man få det väldigt effetktfullt med pitch bend. Testa och labba, man behöver ju faktiskt inte heller använda samtliga knappar och reglage 🙂

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka typer av ljud vill du benda? 🥰 Som sagt kan det vara ballt att benda synthleads och liknande. Själv gillar jag att hålla hjulet maxat uppåt eller nedåt, för att sedan släppa taget preciiis när jag trycker ner tangenten. Då blir det ett slags "fjåuip" - eller om man går nedåt - "fjiåp". 🙂

[reklam]

I min låt "We Must Never Meet" som finns nere till höger i min signatur så använder jag pitchbend i början av låten. 🙂

[/reklam]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka typer av ljud vill du benda? 😄 Som sagt kan det vara ballt att benda synthleads och liknande. Själv gillar jag att hålla hjulet maxat uppåt eller nedåt, för att sedan släppa taget preciiis när jag trycker ner tangenten. Då blir det ett slags "fjåuip" - eller om man går nedåt - "fjiåp". 🥰

[reklam]

I min låt "We Must Never Meet" som finns nere till höger i min signatur så använder jag pitchbend i början av låten. 🙂

[/reklam]

nice one there min friend 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej nu är jag också med på banan. 🙂

Solon är väl det vanligaste, personligen tycker jag att det är coolt med både upp och nerbends. Överanvändning rekomenderas inte i början det kan låta "för mycket". På en del av de gamla syntarna kunde man ställa hur mycket man skulle benda, helt tonsteg, halvt tonsteg eller oktav. Ett tonsteg tycker jag är bäst då kan man få tonerna att glida över i varandra om du förstår vad jag menar. Vet inte om det går att ställa på dx12?

Ackord kan ju låta skumt ifall synten inte är det ledande instrumentet så att säga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...