Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Detta måste vara en av de svåraste ämnena i mixologi läran och jag får fanimej inget häng på detta.. Distade gitarrer har en otrolig förmåga att breda ut sig över hela ljudbilden utan att för den skull bli mer punchig. Den bara äter upp allt annat ljud i sin omgivning och när man sedan börjar begränsa dess frekvensomfång så blir den antingen spretig eller bara jävligt ihålig.... Finns det någon som har lite bra råd jag kan testa och utgå ifrån när jag spelar in / mixar mina distade gitarrer?

Jag skulle vara grymt tacksam!

/Bajenuffe

Annons
Guest tsmalmbe
Posted

Det vanligaste är att skära av basen. Men istället för att koncentrera dig på frekvenser, flytta gitarrerna till höger och vänster. Då kan du hitta utrymme för dom på ett annat sätt utan att tafsa för mycket på soundet. Du har rätt, dom tappar snabbt sin karaktär.

Posted

Panorering är just ett av de sätt jag använder men det är också det enda verktyget jag har... följdaktligen så blir det snabbt trist att alltid använda det knepet att panorera kompgitarr en höger och en vänster på varenda jädra inspelning. Är det ingen som har något bra knep när det gäller effekter och verktyg som kan hjälpa till att få gitarrerna distinkta utan att bli stickiga eller för dominanta? Kan man göra någon inställning på kompressorer, reverb, delay, limiter o.dyl? Självklart skär man basen på gitarren, men det känns faktiskt som den värsta smeten ligger i disten och då menar jag den del som ligger i de övre frekvenserna och så fort man börjar finlira i de områdena så tappar ljudet karaktär... Jädrans så knepigt detta är.

/BU

Guest tsmalmbe
Posted

Med komprimering får du det mera kontrollerat. Alternativt kan du prova att limitera försiktigt, det brukar ta bort spretighet.

Om du har identifierat vad som slåss med gitarrerna, så kan du sidechaina en kompressor så att gitarrerna duckar då när nånting viktigare händer, och i andra fall tar gitarrerna allt utrymme. Ganska arbetsdrygt framförallt om man gör det första gången.

Jag menar nu alltså inget tramsenisseduckande, utan transparent duckande.

Förutom detta är det nog svårt att kommentera utan att höra och få ratta själv.

Posted

Har jag 3-4 distade gitarrer som krockar brukar jag eq:a bort/boosta med några db i olika frekvenser før de olika gitarrerna (lite blixtlås aktigt) så att de bættre låses samman. Tycker det funkar bra.

Sidechaining var också en bra idé, måste testa 😉

Guest tsmalmbe
Posted

Du kör gitarrerna till grupp 1.

Du kör det-som-kolliderar till grupp 2.

På grupp 2 sätter du "sidechain-triggern".

På grupp 1 sätter du kompressorn, som keyar på "sidechain-triggern".

Då lyder alltså kompressorn för gitarrerna under ljudet från det-som-kolliderar, och gitarrerna kommer att komprimeras.

Det finns en specifik sidechain-tråd också. Sök på den.

Posted
Panorering är just ett av de sätt jag använder men det är också det enda verktyget jag har... följdaktligen så blir det snabbt trist att alltid använda det knepet att panorera kompgitarr en höger och en vänster på varenda jädra inspelning. Är det ingen som har något bra knep när det gäller effekter och verktyg som kan hjälpa till att få gitarrerna distinkta utan att bli stickiga eller för dominanta? Kan man göra någon inställning på kompressorer, reverb, delay, limiter o.dyl? Självklart skär man basen på gitarren, men det känns faktiskt som den värsta smeten ligger i disten och då menar jag den del som ligger i de övre frekvenserna och så fort man börjar finlira i de områdena så tappar ljudet karaktär... Jädrans så knepigt detta är.

/BU

Använd mindre dist än du tror, mer mellanregister, försök få fram ton mer än bzzz.

Posted

F.ö så träffade Kryckan huvudet på spiken.. Det är ofta ljudet av Cymbaler, toppen på virvel och klicket i baskaggen som försvinner av dist, vilket gör att gunget försvinner. Sedan är det ju problemet med att gitarrer sins emellan tar ut varandra, men det fick jag ett bra svar på att testa a la blixtlåsprincipen.

Hur som helst.. Nu har jag lite att jobba med.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.