Jump to content
Annons

Firewire ExpressCard Problem ?


Macleaya (oregistrerad)

Recommended Posts

Macleaya (oregistrerad)

Hej !!

Jag har ett problem ...

På min dator finns ett ExpressCard ingång, till vilket jag köpt mig ett Firewire kort av märket

SIIG FIREWIRE 2-PORT 1394A EXPRESSCARD/34

Tanken var att jag med den skulle kunna använda mitt M-audio Audiophile Firewire, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Allt gick galant med installationen av ExpressCard, Win Xp Home hittade den utan problem, så även med ljudkortet ... inga problem där.

Men när jag sedan ska spela upp ljud från tex Ableton Live eller Winamp så antingen hörs det ingenting eller så börjar låten spela för att sedan bli till ett knastrer och brus och allmänt missljud och så lägger ljudet av helt. Jàg har provat installerat om drivrutiner till ljudkortet (även hämtat det senaste från M-audio.com) men det funkar helt enkelt inte alls .... är det någon som vet vad det kan vara ? ... jag har provat att köra på min gamla laptop med ett Firewire PCMCIA kort ... och då funkar det helt utan problem .. så ljudkortet är det inget fel på.

Dator:

Dell Inspiron 1501

AMD® Turion 64 X2 Mobile Technology TL56 (1,8 Ghz)

Äkta Windows® XP Home Edition, SP2

15,4-tums widescreen XGA TFT-skärm: 1280 x 800

1024 MB 533 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (2 x 512)

Hårddisk med 120 GB (5 400 v/min)

Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet

ATI Radeon® Xpress 1150 256 MB HyperMemory™

9-celligt, 85 wattimmars primärt litiumjonbatteri

Väldigt tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

En gissning är att expressplatsen på din dell finns till för marknadsföringssyften och att implementation är usel. En annan möjlighet är att det samma gäller för ditt FW-kort. Försök byta ut mot ett annat, eller testa i en annan dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Ok .... det lät ju inte kul .... fasen då har man slängt runt 800:- i sjön .. det var ungefär det som SIIG kortet kostade från Dustin Home ... kunde jag ha givit till något välgörande ist .... Väldig tacksam för svaret dock .... får trixa vidare lite och hoppas på att det löser sig ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på M-Audios hemsida. Här var ett förslag på lösning som hade med "CPU-throttling" att göra. Här är listan på cardbus adaptors som M-Audio rekommenderar. Om du har ett kort som inte står på listan kan ditt problem vara att ditt firewirekort inte kan ge ljudkortet tillräckligt med ström. Testa att ha nätadaptern ikopplad och se om ditt problem försvinner.

In the event that you have this problem, please check with the cardbus manufacturer’s instructions for an optional power adaptor for the PCMCIA card. Using the supplied 12VDC power adaptor for the M-Audio FireWire interface will eliminate the need for acquiring a power supply for the PCMCIA cardbus interface.
Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Tackar så mycket för tipset ...

Grejen är ju den att jag äger en AMD ... och då lär inte SpeedStep fungera ...

sen är det inte ett PCMCIA (PC-Card) jag har heller utan den där nyare varianten som så fint heter ExpressCard ... Ljudkortet har en extern strömkälla och drivs inte via Firevire kortet (dock finns på det ett uttag för en 12v adapter) .. tycker inte jag ska behöva investera i en sådan då som sagt redan ljudkortet är strömförsörjt ....

Vet inte riktigt vad mer jag kan göra för att försöka lösa problemet .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

mmm ... lite jobbigt asså ..... jag fick en textfil från en musikvän till mig, där har jag läst och gjort lite tweaks ... ska kolla igenom sidan du länkade till oxå ....

tackar än en gång..... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Det där lät intressant ... förklara gärna närmare ...

hur menar du med Texas Instrument-"chipat" och hur då av fel tillverkare ... hänger med lite i vad du säger ... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Japp ... gjort och blivit lite visare .... och söker vidare i Forum-djungeln i hopp om en lösning .... puhhh hur det kan gå när man tror allt ska bli perfekt ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag googlat lite på ditt SIIG express card och på "vanliga" SIIG pci-kort. Det som är skumt att på just ditt express card så får jag inte fram vad det är för chipset. Men på pci-korten så är det ju Texas Instruments chipset.

Visst är det ett sånt här kort du har? För jag kollade manualen som fanns där och det står ingenting om chipset. Du kan inte på något sätt ta reda på det? Maila Dustin och kolla om dom vet ifall det är Texas Instruments chipset. Om det är TI så kan du ju, nästan, utesluta kortet.

Du kan ju också kolla din dator med den här. Ett Latency Check program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Japp precis ett sådant kort är det jag har ...

Windows talade om att det var ett Texas Instruments kompatibelt kort .. när jag nu provade att sätta in det i datorn igen .... börjar fundera på om SP2 kan vara boven i dramat ... ska prova Latency Check programet .....

tack!! 😱

Redigerat av Macleaya
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kolla om det blir någon skillnad om du nergraderar Firewire till Service Pack 1. RME har en guide till hur du ska göra.

Sen finns det två andra bra program som kanske kan hjälpa. Ulysses som visar exakt hur mycket processorkraft som ditt program tar och Double Dawg som, om du har ett fetfett grafikkort, kan ställa ner grafikkortets "stöld". Båda programen finns här. Vet inte hur det är med just ditt grafikkort. Men Ulysses är iallafall värt att ta hem.

*edit* När du installerade ljudkortet. Såg du till att inte ha det ikopplat? Och du har inte dragit ur eller pluggat i det när datorn har varit igång? Det kan orsaka att du "bränner" ditt ljudkort.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Provade nu att installera mitt Win Xp pro med SP1 ... ingen skillnad alls, samma problem uppstår .... ska prova ditt tips oxå ... jag har följt anvisningarna från m-audio angående installationen ... alltså att först installera drivrutinerna och sedan stänga av datorn, på med ljudkortet och sedan starta datorn ... jag har vid ett flertal tillfällen kopplat bort Firewire sladden från kortet medans det fortfarande varit på ... helt utan problem ... har som sagt testat ljudkortet på min gamla laptop (Compaq Evo P4 1,8 ghz,256,30) med PC-card plats, där funkar allt prima .... men jag ska följa ditt råd i framtiden att först slå av ljudkortet innan sladdar och dylikt tas bort .... 😉 .. håller nu på att installera tillbaka till Xp Home SP2 och ska prova RME tipset... verkar dock som datorn har ett integrerat 24-bit ljudkort iaf ... Sigmatel HDA ... sökte på nätet och fann att fallet var så ... inget Asio dock .... men man vill ju ha FW ljudkortet att fungera iaf ...

jag är väldigt tacksam för alla tips och råd som ges här .... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att stänga av det interna trådlösa-nätverkskortet, som jag förmodar du har. Jag hade samma typ av problem på mitt pcmcia firewire-kort, men när jag avaktiverar det trådlösa-nätverkskortet så funkar det fint som snus. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Ok .. nu har jag nog snart provat allt ... hehe .... gjorde som ni båda sa, inaktivera Trådlös nätverk och inaktivera ljudkortet .... men samma problem .... puhh ... jag försökte även med RME tipset ... men eftersom det är så att det Win Xp Home jag fick med datorn hade SP2 och jag fann ingenstans jag kunde avinstallera det ... de tipsen som gavs på sidan gällde även att byta ut SP2 drivrutinerna för FW till SP1:s Drivrutiner ... men jag lyckas inte finna alla ... (kollat även på mina andra datorer) ... och när "MS Patch" skulle laddas ner så funkar inte microsoft download sidan ... (det verkar den inte gjort på 6 mån). ... hur som helst (efter en paus i skrivandet)... jag vet inte riktigt vad jag gjorde, mer än att ladda hem Ulysses och körde igång den på min laptop .... nu funkar ljudet riktigt bra och allt rullar på ... men då kommer nästa problem ... blir små irriterande hack i uppspelningen (i ableton live, HD Overload indicator lyser till)... men det problemet kanske inte hör hemma i denna tråd ??? ... vad skumma datorer kan vara hörni ... hehe ... inget funkar på 2 dagar och så helt plötsligt så funkar nästan allt prima ... bara hoppas att det fortsätter och att hacken försvinner .... ska söka lite ableton tråden och se .... återkommer om problem uppstår igen .... TACK ALLA !!!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inaktiverat kortet i bios eller bara inaktiverat det i System? Tror att det är bättre att inaktivera det i biosen. Testa även Doubledawg om du inte gjort det. Kan vara att grafikkortet stör. De rekommenderar att man ställer ner latencyn i det programmet till 96 eller 128.

*edit*doubledawg tillägg.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Jaja -... där försvann den glädjen ... nu äre precis samma problem igen .... ska kolla i bios .... och kolla programet oxå ... pust, stonk och stööön ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)
Har du inaktiverat kortet i bios eller bara inaktiverat det i System? Tror att det är bättre att inaktivera det i biosen. Testa även Doubledawg om du inte gjort det. Kan vara att grafikkortet stör. De rekommenderar att man ställer ner latencyn i det programmet till 96 eller 128.

*edit*doubledawg tillägg.

I programmet doubledawg så står det att 6 devices found, 3st fält syns där man kan skriva, men bara ett fält där det står vad det är man ändrar ... de andra två är tomma .. den som syns i text är BCM4401-B0100Base-TX Ethernet ... antar att det är nätverkskortet ..... vågar inte skriva nått på de andra "tomma" ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Macleaya (oregistrerad)

Hej igen ...

Nu ska ni få höra något som jag tycker verkar skumt ...

Efter många om och men, byten av drivrutiner (till de från SP1) utan någon större lycka, så verkar jag nu ha upptäck en lösning.

Jag låter helt enkelt mitt usb-minne sitta i och allt flyter på bra (???!!!), så fort jag tar ut usb-minnet så blir det som tidigare beskrivet. Jag trodde först att jag av misstag installerat drivrutinerna till ExpressCard från mitt usb-minne ... men så var inte fallet ... hur kan detta komma sig ??? ... någon som har en idé ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp precis ett sådant kort är det jag har ...

Windows talade om att det var ett Texas Instruments kompatibelt kort .. när jag nu provade att sätta in det i datorn igen .... börjar fundera på om SP2 kan vara boven i dramat ... ska prova Latency Check programet .....

tack!! 😉

"Texas Instruments kompatibelt" betyder kaske inte att det är TI-chippat...

Link to comment
Dela på andra sajter

I programmet doubledawg så står det att 6 devices found, 3st fält syns där man kan skriva, men bara ett fält där det står vad det är man ändrar ... de andra två är tomma .. den som syns i text är BCM4401-B0100Base-TX Ethernet ... antar att det är nätverkskortet ..... vågar inte skriva nått på de andra "tomma" ....

Vad konstigt. Jag har ett ATI Radeon 9800 pro och jag får upp två fält. R350Radeon 9800 Pro och R350Radeon 9800 Pro - Secondary. Verkar inte stå något på hemsidan om det heller. Jag är som du, jag skulle inte heller vilja ändra på något som jag inte vet vad det är. Du kan ju, om du orkar, maila honom och fråga. Hans mail står på hemsidan (längst ner på den sidan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...