Jump to content
Annons

Köp av akustisk stålsträngad


elegi (oregistrerad)

Recommended Posts

elegi (oregistrerad)

Nu känner ja att det är dags att köpa ny gitarr. Har haft en basic nylonsträngad i några år nu och har först nu börjat spela lite mer på alvar och skulle nu villja ha en go stålstängad gitarr...

Har börjat kolla runt lite och hitta en gitarr som verkar bra.. http://www.gitarren.se/agenturer/jason/jas...701ceq_det.html

den var nedsatt i pris till 1800 , bara några hundra dyrare än utan mic, tänkte att de kunde va kul att ha de eftersom ja har möjligheten att koppla in den då både i datorn å förstärkare..

googla runt lite men hittar absolut ingeting om detta gitarrmärke, inget om kvalite eller något. undrar om någon här vet lite mer eller rent av har några andra bra tipps på stålsträngade gitarrer?

jag gillar mycket att spela med figerplock, men också ackord å sånt så klart..

taksam för svar // Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Perfekt, precis den tråd jag också behövde. Har tyvärr inga tips, men är i precis samma köptankar, så det ska bli intressant att följa den här tråden. Tack 😄

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Boatsman (oregistrerad)

Kolla även in Simon and patricks gitarrer.....det svåra med köpråd på instrument är att alla vill hitta ett instrument med det ljudet som man själv tycker är fint. Men det passar sällan alla.😄 Så mitt råd är att dra till typ ngn musikaffär med massa ackeguror och spela loss en hel dag och jämföra!

Link to comment
Dela på andra sajter

elegi (oregistrerad)

ok tack för tipsen, men visst är det så att man tycker olika men det måste ju ändå finnas kvaliter som avgör om gitarren låter bra eller inte.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt standardtips är att kolla på Tanglewoods gitarrer i den prisklassen!

Du hittar nog inga mer prisvärda gitarrer för dom pengarna

Jag håller med...

Jag köpte en Tanglewood för 2 år sen och jag har varit held nöjd... Den kostade nog 2 000 till ifs... Men som sagt, jag är verkligen överaskande nöjd... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

elegi (oregistrerad)
Tveklöst! Tanglewood gör finfina gitarrer i alla prisklasser.

okej, kollade upp dom där och hitta dom bara på ett ställe. http://www.jamshop.se

den enda som verkade intresant för mig där var Tanglewood TW28 för 2000:-. tyckte de andra va allt för dyra mig just nu 😉 frågan är ju då villken man ska välja. den, jason eller någon anan kanske ? 😆 och ja, ja vet att man gillar olika ljud men det kan ändå va kul me lite åsikter

Link to comment
Dela på andra sajter

elegi (oregistrerad)

snacka me en kompis precis och han sa att man skulle ta reda på sträng höjden och hur långt ut från bandet dom ligger och att den måste vara intonerad rätt osv.. hur gör man sånt me gitarrer på nätet,, nån som vet något?

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte att de kunde va kul att ha de eftersom ja har möjligheten att koppla in den då både i datorn å förstärkare..

Tänk på att en inspelning med gitarrens egna mick inte kommer att låta bra. Du får micka gitarren med en vanlig mick istället ändå för att få ett bra ljud.

Kanadensiska Seagull har väldigt bra gitarrer också

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

skövde

men asså på jam.se finns de ju massa att ta kontakt me. äre inte bara å fråga nån där isf?

Jag vet inte hur pass ärliga de är med sånnt där.

Är du osäker kan du ta kontakt med Janne Helgé i Växjö, han justerar alltid gitarrerna innan han säljer dem. Och om en gitarr är skit säger han det rakt ut. Han försöker alltså inte lura på nån grejer som inte är bra, även om det är budgetgitarrer. Han säljer Tanglewood också.

http://www.helgeshala.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

elegi (oregistrerad)
Oj, såg att det var ett tag sen du svarade. Nåväl. Du har kanske redan köpt gitarren.

hehe aa ne har inte köpt nått än, fortsätt gärna me mer tips och idéer.. tack för allt hittillst !

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Yamaha!! Köp från England istället, förslagsvis imuso.co.uk. Mycket billigare. Helt klart. Även Simon&Patrick är bra. Tanglewood om du hittar ett bra ex. Ibanez och Washburn icke att förakta, liksom Seagull

Exempel på gitarrer hos jättelika Imuso (där endast frakt på £30 tillkommer):

EG01632.jpg

Ibanez EW20ZWE NT: £215

AG00417.jpg

Washburn D10SCE Exotic Wood Limited Edition Walnut: £186

AG00384.jpg

Crafter FX-550EQ AM African Bubinga: £170 (Englands mest sålda märke inrikes.)

AG00379.jpg

Crafter Cruiser JF-4E NT: £90

AG00306.jpg

Ibanez EW20ASE NT Exotic Wood: £215

AG00266.jpg

Aria ASP 100CE Sandpiper: £160

AG00109.jpg

Vintage VE660TSB John Lennon: £160

AG00031.jpg

Washburn EA18TS: £200

Och så då den jag själv köpte, men den saknar inbyggd mik alltså:

AG00288.jpg

Yamaha FG750S. Solitt granlock, sycamore runtom: £200

Case, att låta dem packa din gitarr i? Perfekt!

AC00065.jpg

Gator hardcase för Dreadnought alt 12-strängad akustisk gitarr: £50

😱

😆

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

AG00362.jpg

Cort AD-850 Elektroakustisk gitarr: £160 (Imuso UK)

som hänvisades till i förra posten. Den ovan är MED mik.

Kanske just CORT kan finnas lika billigt i Sverige?? Stora inköp o.s.v.

Utan mik just nu hos Musikbörsen för 995;-.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska faktiskt skaffa mig en ny stålsträngad endera dan oxå. Fastnade för en Seagull i 4000-kronorsklassen när jag var i stan och kollade. Såg att nån rekommenderade det märket några poster upp.

Ska man köpa billigare (upp till 2000 kr) verkar Cort vara synnerligen prisvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det kanske är lite mer meningsfullt att tipsa om gitarrer du faktiskt testat, Musik? :rolleyes: Eller är jag fördomsfull mot dig nu.

Surfa runt och titta på bilder kan man ju göra nån annanstans.

Halvt om halvt. Jag har faktiskt testat några av de gitarrer jag gav uppgift om! Men vissa av dem har jag tyvärr inte haft möjlighet att prova dock. Men jag förstod det som att trådskaparen ville ha tips på gitarrer. Man kan ju ge tips på modeller i lämplig önskad prisklass även om man inte provat dem personligen. Priset verkade också vara viktigt, varför jag bemödade mig om att leta upp modeller som kan vara av intresse, från märken jag känner till - även om jag kanske inte testat alla deras modeller!! Bilder slängde jag med för att det kan vara skön att få en uppfattning om hur de ser ut också, och kanske kan trådskaparen därigenom få en minnesbild när han besöker affären/affärerna för att testa olika modeller.

Yamaha FG750S är en grymt bra gitarr. Ingen inbyggd mik dock - om du ville ha det. Musikbörsen tar 5080 kr utan väska/gigbag.

Jag har testat några andra billigare Yamaha också - tycker faktiskt alltid att de är prisvärda.

Simon&Patrick har jag testat 3-4 olika. Även de under 3000 kr är mkt ok för priset.

Fick händerna på en för 12 papp dock. Jösses...

Ibanez EW20ASE NT har jag också testat. Det är en skön gitarr, bra grepp och fin ton. Dock är det en smaksak och jag föredrog Yamaha:n. Snäppet under.

Cort AD-850 har jag testat men utan mik. Jag tycker inte om den alls! Men jag gillar ju definitivt ingen av Corts modeller, har testat 10 stycken. Ljudet faller mig inte i smaken helt enkelt.

Washburn DT10SCE har jag testat. Gott ljud, men inte riktigt i Yamaha-klass. De hade inne en annan Washburn-modell också som jag testade ett par gånger - en bättre begagnad för 2900 kr. Den lät mycket bra. Kommer inte ihåg namnet på den. Tror inte det stod i bottens insida heller. Har för mig att butiksägaren slog upp

det i datorn och att den kostade 5500 kr nypris.

Washburn EA18TS har jag också testat som hastigast, något stum ton i mellanregistret, vad jag kommer ihåg. Lite av Gretschljudet.

Sedan har jag testat Fender, Walden, Norman, Lakewood samt Grestsch bl.a. Gretsch och Norman tyckte jag bäst om. Fender var inte prisvärda (kollade in 5 olika), men Walden var sämst. Eller också hade MUG fått en dålig sändning av alla deras modeller...

Ibanez och Aria har jag spelat på också i andra sammanhang, lite andra modeller. Bra grejer, generellt sett.

Den där "Vintage John Lennon" känner jag inte till så mycket, mer än att de gjorde en bas en gång i tiden - modell 3/4-scale - med gott ljud. Så ser du den i nån butik hemmavid, så prova.

Den översta Ibanezen (ett märke jag bara har gott att säga om - har flera andra prylar från dem) har jag inte testat tyvärr och inte heller någon från Crafter. Fick dock reda på i en annan förfrågantråd om Crafter att märket numera även går att kika in på i Sverige - hela landet runt. Det ska jag göra.

😎

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Cort earth 100 för ca två år sen och är väldigt nöjd med den, den låter bra men inte lika mycket som dyrare gitarrer jag provat.

Kolla så att gitarren du köper har solitt lock, vilket är att föredra.

Behöver du inbyggd mick?

Jag har svårt att tänka mig att en gitarr i den här prisklassen har en bra mick och jag tror att man får mer gitarr för pengarna om man skippar micken!

Det låter oftast bättre att micka upp gitarren med en schysst extern mick!

Om du vet vad du vill ha för sound är provspelning rekommenderat, då akustiska gitarrer ofta har olika ljudkaraktär!

Lycka till, bor du i sthlm kan du ju ta dig till jams akustiska affär, de har rätt mycket, även i den lägre prisklassen!

EDIT: Min cort kostade 2000 spänn. Cort är som jag har förstått det en kinesisk gitarrfabrik som bygger gitarrer åt andra men även sätter sitt eget märke på gitarrer.

Redigerat av kalaslemuren
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Att man måste testa olika gitarrer själv först i affär/er innan man beställer nånstans ifrån som KalasLemuren skrev, är en självklarhet jag definitivt håller med om!!!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Cort earth 100 för ca två år sen och är väldigt nöjd med den, den låter bra men inte lika mycket som dyrare gitarrer jag provat.

Kolla så att gitarren du köper har solitt lock, vilket är att föredra.

Behöver du inbyggd mick?

Jag har svårt att tänka mig att en gitarr i den här prisklassen har en bra mick och jag tror att man får mer gitarr för pengarna om man skippar micken!

Det låter oftast bättre att micka upp gitarren med en schysst extern mick!

Om du vet vad du vill ha för sound är provspelning rekommenderat, då akustiska gitarrer ofta har olika ljudkaraktär!

Lycka till, bor du i sthlm kan du ju ta dig till jams akustiska affär, de har rätt mycket, även i den lägre prisklassen!

EDIT: Min cort kostade 2000 spänn. Cort är som jag har förstått det en kinesisk gitarrfabrik som bygger gitarrer åt andra men även sätter sitt eget märke på gitarrer.

Hmm Cort är ett tjeckiskt märke och en av världens största tillverkare av stränginstrument..?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan någon av er som rekommenderat någon specefik tanglewood modell?

jag har blivit enormt sugen på en sådan, prisklass mellan 2 000 - 5 000. (:

Edit: behöver ingen mikrofon, kommer endast användas i studion och då mickar jag ju upp den med separat mikrofon (:

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Jag köpte en tanglewood tw28 igår och är skitnöjd, den påminner om min gamla cort som jag satt sönder, men den här är mycket mer lättspelad och känns lite bättre i kvaliteen. Jag hade en landola innan, den lät bättre än corten och tanglen, men den var inte ett dugg skön att spela på. den lyckades jag ha sönder på nåt annat sätt.

läste precis att nån kallade den fattigmansmartin och det stämmer nog ganska bra, så tanglewood är faktiskt en skön gura. jämfört med jams eagle så var tangle mycket me lättspelad, än en eagle i samma prisklass, även om eaglen lät mer. Men det behöver ju inte betyda att den låter bättre. min tangle var ganska balanserad i ljudet, passar bra till det jag ska ha den till (kompa).

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju tillägga att jag inte tycker att stålsträngade guror brukar vara värda mer än kanske 2500. tycker man kan hitta en lika skönspelad och nästan lika välljudande stål för 2500 som många som kan kosta typ 6 tusen. skillnaden överväger inte priset för min del. guror över 6 tusen brukar jag inte provspela så ofta, men då jag har gjort det så tycker jag inte att det varit nån woweffekt jämfört med en bra för 2500.

elguror kanske är annorlunda, men känns som om samma sak gäller för nyloner. min gamla yamaha nylon från 50talet, lät bättre och var mycket skönare att spela på än dom nyloner jag prövade igår, fastän dom kostade typ 4000 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...