Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er alla!

Idag fick jag mitt M-Audio Audiophile 192 och har en mick som behöver 48v fantommatning. Jag skall mest spela in "linead" gitarr och bas, akustiskt gitarr samt sång.

Jag har insett att jag behöver flera grejer för att få mitt projekt att börja rulla. Vad skall man inhandla? Ett mindre mixerbord eller bara en kanalstripp, förförstärkare???

Som ni förstår så är jag rejält förvirrad och vet inte vart man skall börja.🤪

Vill tillägga att jag bara har ett par vanliga högtalare (Cambrige Soundworks 4.1), det får bli ett par riktiga studiohögtalare när jag får råd.

Nå vart skall jag börja?

Tack på förhand 😄

Redigerat av Stonerbox
Annons
Postat

Micpreampens utgång kopplar du till en lineingång på ljudkortet, så det är inga problem. 😉

Även om det redan har sagts, så kan jag hålla med om att Studio Projects VTB-1 är en mycket trevlig preamp för priset. ☺️

Postat (redigerat)

En mikpreamp försörjer micken med fantommatning och förstärker/sänker signalen in samt färgar ljudet, korrekt? (Vill ju veta exakt vad man köper)

Sömninga hälsningar:Stonerbox 😆

Ps: vad brukar det vara för kabel från en preamp (telejack)?

Redigerat av Stonerbox
Postat (redigerat)

Det finns också preamps som är gjorda för att färga så lite som möjligt, men alla preamps värda namnet lämnar 48V fantommatning. Det är en smaksak vad man väljer - och om du vill ha ett förslag på en ofärgad och lågbrusig preamp till vettiga pengar, så är Line Audio Design 2MP en mycket het kandidat. 😆

Kabel kan ju skilja mellan olika modeller. De flesta preampar har balanserad Tele eller XLR ut.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.