Jump to content
Annons

inköp av gitarrförstärkare?


Arnesson

Recommended Posts

I egenskap av Arnessons minion måste jag nog säga att en POD kanske kan bli ett komplement till en riktig stärkare, men en riktig stärkare vill vi nog ha först och främst. Vad finns det för andra stärkare i samma prisklass som TSL100 som kan ge bättre eller mer mångsidigt ljud?

Rectifier vore ju coolt, men en topp till ett sånt ekipage går ju på mer än vad hela paketet går på för en TSL100, även begagnat.

Neeej.. inte han... nu är det dags att byta forum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ska man spela in olika typer av musik är det modelling som gäller på gitarrsidan.

Själv är jag extremt känslig när det gäller gitarrljud och föredrar Fenderstärkare, men dist är inte deras starka sida. De stärkare som levererar ett fullgott ljud vid dist kostar en hel del så jag skaffade en Line6 PodXT.

En liten desktopmaskin som simulerar ljudet från de klassiska rörstärkarna till de mordernare hi-gain riggararna. Simulerar är nästan fel ord. Det låter kanon! Bättre än originalen i vissa fall. Man slipper hela uppmickningsproceduren också!

Lägg pengarna på hörlurslyssningen för musikerna och köp en Pod!

Då kan du lugnt sitta kvar i kontrollrummet och ratta gitarrljudet med högerhanden och dricka kaffe med vänsterhanden.

Du behöver inte köpa en XT-version heller, den kostar ca: 3995:-

Den tidigare versionen, Pod 2, är något enklare och kostar ca: 2295:-

Kolla in Line 6!

Mvh

Anderson

Jag tycker du gör en underlig generalisering. Är det "modelling som gäller" nu helt plötsligt? Är det den nya flugan?

Då kanske jag borde gå och lägga mig.

För övrigt har jag svårt att tro att du är "extremt känslig när det gäller gitarrljud" om tycker att poden låter "Bättre än originalen i vissa fall".

😆

Allting är ju relativt, själv gillar jag att micka "riktiga" stärkare men få har råd med de riggar som på tape låter riktigt bra. Modelling ger fantastiska möjligheter för t.ex de ungdomar som inte har nån möjlighet att skaffa den äkta varan. Och för de strängbändare som har ringa erfarenhet av olika stärkare och hur man mickar dessa är det ypperligt.

Sen har vi ju de grabbar och tjejer som kommer med alla de "rätta" grejerna men som i snopen besvikelse föredrar ljudet från nåt helt annat.

En anekdot: Jag använde 8 kanaler/mickar på en ynglings Marshallrigg, rattade på toppen en hel kväll, det lät fel i hans öron hur vi än gjorde. Jag bad honom om att ta med en cd där gitarrljudet närmade sig hans ideal. Nästa morgon dök han upp med en Van Halen platta i näven. 5 minuters skruvande på Poddens "5150" och han var lycklig. Han gjorde sedan en enastående insats på hela plattan.

För egen del har jag hävdat att min Bassman 59:a är omöjlig att kopiera på digital väg, ljudet, kraften, sättet den reagerar på anslaget o.s.v.. Sen hade nån jävel med sig en Vox Tonelab till studion... Efter att ha utforskat poddens möjligheter lyfter jag på hatten och erkänner mig slagen. I mina burdusa öron låter det kanon!

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig historia Anderson!

Faktum är att jag testade en Pod XT igår, för att förnya min uppfattning av hur de låter... Testade med en '52 tele och en LP studio (den förstnämnda var jävligt bra, den andra tyckte jag väl var medelmåttig...). Och jag vidhåller, det var inte så imponerande. Klart, hade jag suttit i lugn och ro med mer tid hade jag kanske kunnat ratta till ett bättre sound, mend et lät i mina öron hört, kallt, onaturligt och vasst.

Bara för att vi pratade om Plexi i tråden tidigare, gav jag mig på en hårdtest av podplexin och handwired-jmp:n genom en handwired 2x12 (2061cx) med greenbacks i. Det vore lögn och ont förtal om jag sa att poden ens liknade originalet. JMP:n lät len, men grym attack, massor med närhet, fint sprick på högre volym, reagerade perfekt på volymkontrollen på gitarren, spelade mycket dynamiskt, etc etc, superlativer, superlativer. Jag tyckte den var helt kanon! Poden, å andra sidan, hade inga egenskaper jag gillade. Det rena lät kallt och platt, det distade lät obehagligt skarpt i öronen (inte som med jmp:n, då man vill höja för att det låter så bra trots att trumhinnorna håller på att spricka).

En del av de cleanare sounden, typ de från super reverben, lät helt OK, men fortfarande inte bra.

Så, nu har jag gett den en chans till, och jag blev inte imponerad.

EDIT: Vad tusan säger jag, det var ju en jmp jag körde 😄 2061x!

EDIT2: Fin bild 😉

2061X-large.jpg

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det igen.

Om du vill ha EN förstärkare som kan låta

som Fender, Marshall och Mesa dual rectifier

så kan Hughes&Kettners Tri Amp göra det.

Den kan också switchas mellan 50 och 100w.

Jag har suttit i en riktig feting studio och kört

blind test mellan den och Mesan.Uppmickade

Med Royer R121 och

2 Shure sm 57or.

Dom låter ju nästan exakt lika men tri ampen var lite bättre.

Och Den kanal som låter som Marshall låter bättre än någon

Marshall jag någonsin provat. Och här är det bara rör

och ingen digital simulering det handlar om.

Jag har också en Pod,och den är ju bra i hemstudion.

Men det går ju inte ens att jämföra med en rör topp.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men du ville ju ha en mångsidig topp.

Med en Marshall för 12000:- blir ju bara dom

som gillar Marshall glada. Med triampen blir

även metal lirarna och bluesgubbarna glada.

Du får tre för priset av två.

Jag använder bara Mesa kanalen själv

så den är lite overkill för mig just nu.

Men har man studio så är den ju klockren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden, så mina tips kanske är lite out of date 😄

Hade helt klart satsat på att köpa Beggat! Och 2 olika stärkare som kompleterar varandra.

1. Fender Pro junior/ Blues junior. Klassikt gött fender sound. Bra rent och spräck/blues sound 3-4000:- beggat

2. En lite vassare Marshallcombo. Kanske en Jcm800 (e ju ett 80tals freak) någon Boogiestärk. Annars är det ju fint att ha en bra stereo låda, stereorörsteg och ett preamp som tex Mesa studiopreamp eller Marshall Jmp1.

Allternativ 2 är väl någon nyare bättre virtuell modelingstärk från Line6 eller en trademarkstärk (tech21)

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju säga att TriAmpen låter lockande, har hittat en topp begagnad på vendolin för 19 500 kr.

Vi får kolla pådet. Vi har några dagar på oss att bestämma oss.

Fortsätt skriva om ni har några mer bra tips...

En Fender Blues DeVille och ett par distpedaler är nog den bästa lösningen. Den har ett varmt lätt komprimerat ljud som låter öppet och rent och framförallt är den perfekta grunden för olika distpedaler. Låter t ex fantastiskt bra ihop med en Boss Metalzone till hårdare musik men funkar precis lika bra med en Ibanez Tubescreamer för skitiga rock- och blues-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag Marshall-ljudet är fantastiskt, men please folk, om någon vill ha en en så mångsidig förstärkare som möjligt, då rekommenderar man väl inte Marshall? Även om de nyare modellerna (från JCM2000, och även vissa äldre som t ex 6100) är mer flexibla än de gamla (t ex JCM800 och JCM900, oavsett modell på dessa) så låter det ju ändå mest Marshall om allting. Vilket förmodligen är meningen? Och vilket passar väääääääääldigt långt ifrån alla gitarrister.

Ska man vara så flexibel som möjligt så är det en förstärkare som bygger på någon form av modellering som gäller. Eller så får man köpa flera förstärkare. Finns andra lösningar också såklart (triampen låter grymt, men kostar ju lite mer?), men kanske inte i prisklass max 12 000. Och med utgångspunkten att "banden ofta har usla egna förstärkare" (citerade fritt) så måste ju en Line6 Flextone eller Vox Valvetronix ändå låter ljusår bättre. Dom går ju alldeles utmärkt att micka upp dessutom, man behöver ju inte använda högtalarsimuleringen.

Även jag som inte är utvecklingsfientlig tycker att det är klar skillnad på en uppmickad stärkare och en lajnad, även om man kan få nog så goda resultat med det senare. Bara för att något är bättre än något annat behöver ju inte det sistnämnda vara dåligt. Det kan till och med vara riktigt bra. Allting är relativt ni vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skall ni spela in för musik?

Skall ni spela hårdrock tycker jag 6505 regerar (samma om 5150 men utan Eddie Van Halens signatur) .

Det går få den att låte rent men man får använda LOW inputjacket och skruva ner volymen på gitarren om man har hotta mickar.

Det viktigaste är hur man mickar och hur man ställer in grejorna snarare än vad man har för grejor.

Du kan få köpa en JCM2000 DSL med helt nya rör med Marhsall 1960 a 412:a för ca 11.000 :-av mig

Funderar även på att sälja min 5150 EVH för ca 8-9000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en lite märklig tråd! Alla öser förslag på sina egna feta favoritriggar, men knappt någon frågar vilken typ av musik du ska spela in. I studion är 100W topp och 4-tolva ganska onödigt då du inte behöver blåsa på speciellt högt. Peavey Bandit är en bra billig kombo som använts i många metal och rockproduktioner. Vox AC30 låter alltid bra i pop, rock, indie, emo sammanhang, men i studion kan du nöja dig med AC15. Men eftersom du inte är gitarrist och inte riktigt vet vad du är ute efter så överväg en plugg till att börja med. Där kan du välja och vraka mellan förstärkare och effekter, och när du väl hittat "ditt sound", så kan du då gå ut och köpa the real thing. Amplitube 2 eller GuitarRig låter bra, och om någon nu hävdar motsatsen så är densamme en sopa på att spela in. Det är viktigt att det inspelade grundljudet blir bra och att man använder ett kvalitativt guitar-interface används (PRS/Waves High End Recording DI Box till exempel). Jag har sett folk plugga in sina gitarrer mixerbordet och sen bli griniga och hävda att Ampitube låter skit. 🙂 Att köpa en modelleringsstärkare är också en bra idé då det ger stor flexibilitet, dom låter i regel mycket bra med undantag av dom billiga versionerna. Line 6 Spider 3 t.ex saknar den där extra dynamiken i rörstärkarna och metalljuden säger bara - fräs - låter skit rent ut sagt. Vetta II däremot låter helt fantastisk överallt, och ger dig över 80 förstärkare att välja mellan. Men så kostar den en slat med. Men mitt råd är i alla fall att vänta med "fetingriggen" tills du vet vad du ska ha, och är det bara i studiosammanhang den ska användas så är en rigg bara platskrävande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...