Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Ny dator, 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo. 2048 Ram. 600 gb Hd.

Cubase Sx 3 samt nytt ljudkort Firewire Solo.

jag vet inte hur inställningarna ska vara, varken på ASIO Direct Full Duplex, eller i Firewire Solos kontrollpanel, där jag har sw "1/2" ´kanalen markerat link och 1/2 och samma sak har jag markerat på "Ana 1/2 In".

Jag har justerat latencyn från 5,3.... till 12,4... ingen skillnad på ljudet när jag spelar in eftersom det blir brusigt när jag spelar upp nåt som är inspelat.

När jag har "monitor" i Cubase markerad kan jag höra rösten bra men om jag lägger på en effekt hör jag inte denna live.

I Cubase finns det Device Setup som jag inte heller vet hur inställningarna ska vara, så om det finns någon som kan hjälpa mig att få igång cubase med ljud utan brus vid inspelning vore jag oerhört tacksam, har suttit i 4 dagar utan att lyckas hitta inställningar som gör att det blir bra ljud!

Jag är ingen haj på det här!

msn: sivermalm_83@hotmail.com

om ni inte vill beskriva hur alla iställningar, överallt ska vara.

mvh D

Annons
Posted

I device setupen bör du välja ditt ljudkorts ASIO drivrutin

Finns en rulllista under den står det "Release asio driver in background" el liknande

under den står "Direct monitoring" den bör vara i kryssad om du har en latency över 6ms

Bruset kanske beror på en störning, ingen bordslampa eller något i närheten..

Posted

Nä ingenting i närheten, burken står under skrivbordet, ljudkortet ovanför... sedan är det bara bildskärmen....

Inställningar med Asio Full direct duplex? Ljudkortet som sitter i burken, och sedan Firewire Solo det finns olika rutor på vad som ska vara markerat och i vilken ordning de ska vara. Det finns även att man ska markera under "Sync Reference" Direct Sound Input eller Direct Sound Output?

Kan det vara Firewirekortet i datorn som inte levererar tillräckligt bra till moderkortet? eller nåt annat?

// Danny

Posted
Inställningar med Asio Full direct duplex?

Det där kan du hoppa över. Det är Cubase egen ASIO-variant. I Device setup, under VST Audiobay -> Master ASIO Driver, väljer du Solos ASIO-drivrutin. Klicka OK. Sen trycker du F4 för och väljer rätt in/utgångar på flikarna Inputs och Outputs.

Posted

Jag har följande inställning:

Cubase device setup: M -Audio FW Asio

FW solo setup:

Sync internal

Do fw mixer: SW 1/2rtn : 1/2

Åke