Jump to content
Annons

Firewire chipset, vilka används i bärbara och hur kolla jag?


nattkille

Recommended Posts

Jag har hört att det är viktigt vad man har för kretsar på/till Firewire-portarna. Jag har ett ljudkort som strular lite, och det är just ett Firewire-kort. Hur kontrollerar jag vad det är för tillverkare på Firewire-porten eller chipet eller vad det nu är som är viktigt? Och vilken tillverkare är att rekommendera??

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för ljudkort? M-Audio har ju t ex en lista på tillverkare av Firewire pci-kort som de rekommenderar.

Men man brukar väl säga att Texas Instruments är de som rekommenderas oftast när det gäller Firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i enhetshanteraren(högerklicka på "den här datorn"-Maskinvara_enhetshanteraren), kolla under IEEE 1394 bussvärdsstyrenheter, där står det. Det du vill se är något i stuil med Texas instruments och inte NEC!

Hoppas det hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ditt ljudkort strular fortfarande? Vad händer med ditt ljudkort? Vad får du för problem? Vad har du för sequenser? Dator? Operativsystem?

Har själv haft väldigt mycket strul med just firewire så jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Men det finns många saker som kan strula. Ibland funkar inte det inbyggda firewirekortet som det ska och då måste du köpa till ett externt. Det kan ha att göra med Windows Service Pack 2, om du nu kör Windows mm mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Hej allihop! Jag är i full gång med att skaffa mig en ny bärbar dator att använda i musiksyften tillsammans med mitt Rme fireface-400 ljudkort.

Jag har valt bort både Mac och renodlade märkesmusikdatorer av olika anledningar så de behöver jag inga tips om, men min fråga handlar egentligen om hur sjutton man ska lyckas luska ut vilka chipset som de olika datortillverkarna använder i sina Laptops? Finns det kanske någon smidig site som listar chipen?

Jag har kollat runt litegrann på ett gäng musikforum, både här och på andra ställen, och där rekommenderas nästan alltid Texas Instruments firewire chipset. Men när jag har snackat med supporten för några av de stora datamärkena (dell, hp, asus) så säger de att de inte kan berätta vilket chipset som används eftersom "det varierar hela tiden". Detta gör mig lite smått frustrerad eftersom jag ju helst vill undvika strul med mitt ljudkort. Särskilt har jag förstått att ett chipset med namnet Ricoh helst bör undvikas (tror att det kanske hade något med strömtillförsel/bandbredd i firewirechipet att göra)

Så hur löser man detta? Är det kanske någon här som känner till vilka chipset som används i olika laptops?

Eller kan det till och med vara så att det inte är några problem alls att köra mitt fireface på vilket laptop som helst?

Jag har botaniserat runt lite efter sjyssta burkar, och just nu är jag lite sugen på den här Asus-laptopen som ligger i min prisklass (absolut maxpris är tyvärr 13 000):

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=34073...p;view=detailed

Någon som vet vilket chipset den använder? Det vore ju guld:)

Jag har även hört om en massa strul med övriga firewireinterface, inte bara firefacen, så det kanske kan vara av intresse för fler än mig att få dryfta det här?

Tacksam för alla tips och information som folk vill bidra med 😉

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, att Texas Instruments chipset är bra verkar det ju inte råda något tvivel om, men vad jag är ute efter är hur sjutton man ska ta reda på vilka laptops som använder det och vilka som använder något annat? 😉 Jag hittar inte mycket info om det nånstans, varken på datortillverkarnas hemsidor eller när jag snackar med deras support....

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in dessa 2 korten

http://www.frostacm.com/products2.php?prodid=105

och

http://www.exitdata.se/web/prodinfo.asp?id=121 <-- detta köpte jag för 650:- funka kanon 😉

Tack för tipsen! Det där skulle ju faktiskt kunna vara en bra lösning om "onboard" firewirechipet inte funkar 😉

Tyvärr har jag också läst om att det finns folk som trots ett separat firewire-kort har haft problem som har att göra med firewirechipet som sitter i burken (fattar inte riktigt hur det skulle påverka eftersom kortet är separat iofs men...)

Men själva grundfrågan kvarstår ju egentligen....vilka chip använder datortillverkarna och var hittar man info om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de påstår att det varierar hela tiden så kanske det gör det...?

Jo, jag antar att det är så 😉

Men samtidigt så känns det ju konstigt att de byter chip inom en och samma serie så ofta att de inte vet vilket chip som används "för tillfället" tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog undvika Asus-datorn:

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?pid=3295

Jag tror inte att moderkorten varierar så mycket som supporten låter påskina.

Om du får vantarna på en likadan som du vill köpa är det dock ganska lätt att kolla vad för chip som

sitter i den.

Lycka till!

PS. MOTU rekommenderar endast Texas och Lucent.

Ahaaa....rackarns....jaha där rök det alternativet då 🙂 Vad synd.

Ingen som har något tips på en annan laptop som funkar bra? som inte är Mac eller Frost eller så?

Det är ju en djungel därute alltså 🙂

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog undvika Asus-datorn:

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?pid=3295

Jag tror inte att moderkorten varierar så mycket som supporten låter påskina.

Om du får vantarna på en likadan som du vill köpa är det dock ganska lätt att kolla vad för chip som

sitter i den.

Lycka till!

PS. MOTU rekommenderar endast Texas och Lucent.

Ahaaa....rackarns....jaha där rök det alternativet då 🙂 Vad synd.

Ingen som har något tips på en annan laptop som funkar bra? som inte är Mac eller Frost eller så?

Det är ju en djungel därute alltså 🙂

Jag har både laptop och stationär till musikarbete och egentligen förstår jag ej

vad det är som e så upphetsande med en laptop - små bildskärmar och dyra i inköp..

För ungefär samma pengar bygger man en maffig stationär med stor bildskärm som är lika tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog undvika Asus-datorn:

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?pid=3295

Jag tror inte att moderkorten varierar så mycket som supporten låter påskina.

Om du får vantarna på en likadan som du vill köpa är det dock ganska lätt att kolla vad för chip som

sitter i den.

Lycka till!

PS. MOTU rekommenderar endast Texas och Lucent.

Ahaaa....rackarns....jaha där rök det alternativet då 🙂 Vad synd.

Ingen som har något tips på en annan laptop som funkar bra? som inte är Mac eller Frost eller så?

Det är ju en djungel därute alltså 🙂

Jag har både laptop och stationär till musikarbete och egentligen förstår jag ej

vad det är som e så upphetsande med en laptop - små bildskärmar och dyra i inköp..

För ungefär samma pengar bygger man en maffig stationär med stor bildskärm som är lika tyst...

Jo det är ju sant ur en synvinkel: min stationära som jag kör på nu funkar klockrent och har gjort så i snart 4 år, tyst och fin även om den börjar bli lite till åren.

Men, ur en annan synvinkel: jag kommer att köra livegig och liveinspelning på olika platser inom de närmaste månaderna, och då kommer ju en laptop väl till pass jämfört med att släpa min stationära som väger in på över 20 kg (känns det som iaf 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan som vet någon laptop som har väl fungerade firewire?

Eller kanske någon som vet att det faktiskt funkar med ett separat firewire kort om man skaffar en laptop med ricoh-chipset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan som vet någon laptop som har väl fungerade firewire?

Eller kanske någon som vet att det faktiskt funkar med ett separat firewire kort om man skaffar en laptop med ricoh-chipset?

jag kör med powerbook.. de har stabil fw400.. 😉

kör med ett texas instruments instickskort.. det brukar funka finfint.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hjälpte en polare som hade köpt ny bärbar som absolut inte ville va polare med hans digi002.

efter mycke om å men så köpte vi ett instickskort.. minns inte vad det va, men det va

nått billigt på webhallen(kan ha varit detta http://www.webhallen.com/prod.php?id=32403 ).

Sen funka allt klockrent. så visst funkar det.

Tack för tipset! Det låter ju kungligt bra om det funkar med att köpa till ett instickskort om det interna firewirechipet strular! Har läst på rme-forumet att folk dock verkar ha strul även med externa kort...men det kan ju vara värt att testa 😉

Dessutom kommer jag nog använda laptopen en del ihop med just en digi002 när jag jobbar på universitetets studio...tack detta ska kollas upp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte slänga ut en till fråga för att gräva lite mer i ämnet: Finns det nån här på forumet som kör fireface 400 helt utan problem och med låg latency tillsammans med en laptop som INTE är Mac eller Pc-märkesmusikdator? Eller känner ni till någon annan som gör det? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

hjälpte en polare som hade köpt ny bärbar som absolut inte ville va polare med hans digi002.

efter mycke om å men så köpte vi ett instickskort.. minns inte vad det va, men det va

nått billigt på webhallen(kan ha varit detta http://www.webhallen.com/prod.php?id=32403 ).

Sen funka allt klockrent. så visst funkar det.

Tack för tipset! Det låter ju kungligt bra om det funkar med att köpa till ett instickskort om det interna firewirechipet strular! Har läst på rme-forumet att folk dock verkar ha strul även med externa kort...men det kan ju vara värt att testa 😛

Dessutom kommer jag nog använda laptopen en del ihop med just en digi002 när jag jobbar på universitetets studio...tack detta ska kollas upp!!

Håller du dej till de kort som är rekomenderade för AV-bruk tex de 2 länkarna jag gav dej, så skall allt flyta problemfritt..

Är nog så att när man snålar på ett av det viktigaste i hårdvaruväg, så får man oxå problemen på köpet..

Köp hårdvara med hjärnan - inte med plånboken !! (om du förstår vad jag menar) 😮

Att snåla i fel ände ger bara problem 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har något tips på en annan laptop som funkar bra? som inte är Mac eller Frost eller så?

Det är ju en djungel därute alltså 😊

Mac och frost är ju kända för att funka bra för att dom ÄR bra. 😮

Varför vill du ha en annan dator? för att spara några tusenlappar som ändå måste investeras i service och dyl?

Kanske pajjar datorn efter 12 månader? (brukar billigare laptops göra konstigt nog)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har något tips på en annan laptop som funkar bra? som inte är Mac eller Frost eller så?

Det är ju en djungel därute alltså 🙂

Mac och frost är ju kända för att funka bra för att dom ÄR bra. 😛

Varför vill du ha en annan dator? för att spara några tusenlappar som ändå måste investeras i service och dyl?

Kanske pajjar datorn efter 12 månader? (brukar billigare laptops göra konstigt nog)

Jo det är klart att mac är bra, men det är inte min plattform, jag kör pc och har precis lagt 4000 på en studentversion av cubase 4 så plattformsbyte är inte aktuellt, och inte heller att köra windows på en mac med bootcamp. men visst, mac är inte dumt.

Frost är såklart också bra men jag är inte intresserad av mervärdet (och merkostnaden) som den typen av proaudio burkar ger med specialbackup, operativsystem tweakar och annat, vill hellre skaffa en vanlig med högre prestanda till lägre pris men utan frost finesser och tweaka själv. Dessutom kommer datorn inte enbart att användas till ljudinspelning(tyvärr)

Min absoluta maxbudget slutar dessutom ett par tusen under frosts billigaste.... 😄

Men hur som helst, den diskussionen är en annan historia, för att hoppa tillbaka on topic så har jag fortfarande inte luskat ut vilka chipsets som används i de stora tillverkarnas laptops, ingen som vet? det borde ju finnas nån site nånstans med info 😊😮

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du dej till de kort som är rekomenderade för AV-bruk tex de 2 länkarna jag gav dej, så skall allt flyta problemfritt..

Är nog så att när man snålar på ett av det viktigaste i hårdvaruväg, så får man oxå problemen på köpet..

Köp hårdvara med hjärnan - inte med plånboken !! (om du förstår vad jag menar) 😮

Att snåla i fel ände ger bara problem 😊

Jepp, om jag skaffar ett löst kort så blir det definitivt ett av de där som du tipsade om, det blir nog säkrast 😛

Dessutom: det kortet var ju inte särskilt dyrt alls:)

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...