Jump to content
Annons

Uppgradera datorn. (bokstavligt talat) *uppdat.*


cza

Recommended Posts

Satt och kikade i denna tråd och jag har ju också funderat på att uppgradera min dator.

Detta fick jag till som en riktigt flådig uppgradering:

CPU:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

ModerSkepp:

MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Ljudkort:

PRESONUS FIREPOD

HDD:

Western Digital My Book Pro Edition 250GB USB2.0/Firewire 800

RAM:

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T

___________________________________________________________________

Nu är ju detta baske mig inte gratis, men jag är så jäkla less på att ligga i stenåldersliknande spår av vad man kan idag.

SÅ då har jag helt enkelt räknat ut att jag ska köpa detta, ALLT PÅ SAMMA GÅNG så jag kanske t.o.m. börjar gråta av ren skär musikalisk extas.

Dock har jag ju lite funderingar förstås...

* Nätaggregat är ju inte inräknat, vad är det som behövs där?

* Är det några fler delar som ser ut att behövas, kylning etc.?

* Räcker det med en ny snabb HDD + min gamla HDD på 60 GB som jag tänker köra bla Windows på?

* Är det något övrigt som ni har att tillägga/ta bort i paketet?

Tack på förhand // Christian

Redigerat av cza
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med. Western Digital brukar vara snabba och bra, men högljudda jämfört med Seagate och Samsung. Själv kör jag enbart med Seagate i min burk.

Byt ut CPU-kylaren mot en tyst modell i stället för Intels originalfläkt.

Exempelvis någon från Zalman eller Arctic Cooling.

Har du kylfläkt på grafikkortet, så byt ut den mot en Zalman passiv kylare.

Nätdel kan du gärna ta en på 500W, så har du reserver att ta av - och det genereras mindre värme (alltså mindre fläktljud) om man inte utnyttjar för mycket av kapaciteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är uppfattat.

Kör ni med externa HDDs förstår jag?

Sedan hur ska jag göra med Windows och gamla HDDn...? Ska jag ha kvar den?

När det gäller nätdelen är det alltså bättre ju mer Watt jag har?

Är det något speciellt märke som kan rekommenderas där?

Är det viktigt att den är tyst?

Intressant det där med fläktarna också... Ska jag gräva mer i.

Dock undrar jag, vad är det då för skillnad på "passiv" och "aktiv"?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Sedan hur ska jag göra med Windows och gamla HDDn...? Ska jag ha kvar den?

Spara den om du nånsin behöver flytta data nånstans då du ominstaller Windows. Men installera Windows på en egen partition på din nya skiva. Du vinner i hastighet, garanterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller nätdelen är det alltså bättre ju mer Watt jag har?

Är det något speciellt märke som kan rekommenderas där?

Är det viktigt att den är tyst?

Det är inte nödvändigtvis bättre, men det skadar väl inte heller. Själv kör jag med en 430W Seasonic S12 på ett nytt system. Funkar utmärkt. Core2Duo är strömsnåla. Det blir ju dessutom dyrare ju mer kräm du anser dig behöva.

Intressant det där med fläktarna också... Ska jag gräva mer i.

Dock undrar jag, vad är det då för skillnad på "passiv" och "aktiv"?

Aktiv = Fläktkylning

Passiv = Kylfläns (utmärkt bra och tyst i en musikburk)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar.

Funderar dock, är det bättre att köra med bara interna HDDs?

Eller är det bättre med en intern, där man har alla program och sedan en extern där man lägger allt material?

Jag tänker det finns ju HDDs med egen strömkälla, (externa) vilket jag tycker skulle avlasta datorn mer?

Fast det kanske inte blir någon skillnad?

Redigerat av cza
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med ljudliga diskar eller ej är väl inte så intressant om man vinner massa i pretanda/snabbhet, vem sätter datorn bredvid sin arbetsplats?

Det går ju inte att få en helt ljudlös burk så dom med studio i pojkrummet gör väl klokast i att placera den i garderoben medans dom med större faciliteter gärna har den i ett annat rum=maskinrum!

Min fråga är alltså om det är raptor 10.000 rpm som gäller om man bara ser till prestanda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju inte att få en helt ljudlös burk

Visst gör de det. Jag byggde en för några år sedan. Men det var inte det lättaste. Speciellt inte med tanke på att det var innan företagen fattat att datorer är för högljudda, så det fanns inte så mycket färdiga produkter.

Hursomhelst, det finns ju tysta hårddiskar som räcker gott och väl till musikproduktion, det är sällan man behöver så extremt höga överföringshastigheter eller sökhastigheter när man jobbar med musik.

Idag går det ju enkelt att bygga datorer som är så pass tysta att man kan ha dem bredvid sig och samtidigt mixa. Fortfarande inte så tysta att man kan sätta sången i samma rum utan att brusgolvet åker upp bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu jäklar i min låda har mina komponenter kommit!!! 😆

Givetvis glömde mitt andra jag, Dementsius från antiken, förstås att beställa HDD, så det måste jag göra på måndag...

Så här blev det tillslut;

Antal    Varunamn

1.00    Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

1.00    MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

1.00    MSI Ex-SATA Bracket, SATA+ExSATA+Molex, Bracket med SATA,E-SATA och Molex kontak

1.00    Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB, 120mm Fläkt, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin

1.00    Silverstone Ljudisolerande Nätagghölje med ljuddämpande skummaterial, Svart

1.00    Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT), DHX, E.P.P, CL4-4-4-12T

1.00    Asus GeForce 7950GT 512MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, Retail

Vad tror ni om detta, nudå?!

Är det något mer som jag måste komplettera när jag åker till sta'n på måndag?

Jag har redan ett chassi, så det är fixat.

Nu väntar jag bara på mitt ljudkort 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju pratats en hel del om hårddiskar i denna tråd. Hur har ni lagt upp det på era studioburkar? Vad bör man tänka på? Det verkar som att många har 2st 7200-spinns SATA-hårddiskar på 250 gb var, men vad lagrar ni var och har ni några partitioner?

Själv funderade jag på att skaffa en 500gb SATA-hdd, partitionera upp den i två lika stora delar, installera windows och alla program på den ena partitionen och lägga alla musikprojekt på den andra, samt komplettera med min gamla 250gb IDE-disk för allt som inte har med studion att göra.

Men när jag läser runt på forumet så inser jag att detta kanske inte alls är så bra - att det är bättre att dela upp på olika hdd istället...? 🙂

Vad är optimalt för prestandan? Hur delar man bäst upp op.system, Cubase, vst-pluggar, ljudbanker, musikprojekt, övriga program, övriga filer på sina hårddiskar och hur gör ni?

Eller finns det redan nån tråd som tar upp detta? Jag lyckades iaf inte hitta nån när jag letade... 🙂

Mvh Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag har lagt upp mitt system så att jag har:

1st Seagate 7200.10 SATA2 till system (operativsystem + program) <--- System borde enligt mig vara på en egen disk

2st Seagate 7200.10 SATA2 i RAID0 till alla samplingar och bibliotek <--- Med RAID 0 läser diskarna simultant och jag får nästan dubbelt så snabb inladdningstid på tex, EZ Drummer, Miroslav Philharmonik mm.

1st Seagate 7200.10 SATA2 till alla min musik <---- En enskild disk för att läsa och skriva filer för att optimera inspelning

Jadu Florian... Vem har datorn bredvid sin arbetsplats?? Kanske dom som inte har möjligheten att bygga upp en fet j*vla studio eller på ett bra sätt lyckas dra kablar till vardagsrummet eller toaletten.. och vem har studiodatorn i de rummen? Fast du bor säkert i hus eller har obegränsat med pengar när du kläcker ur dig nått sånt.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har lagt upp mitt system så att jag har:

1st Seagate 7200.10 SATA2 till system (operativsystem + program) <--- System borde enligt mig vara på en egen disk

2st Seagate 7200.10 SATA2 i RAID0 till alla samplingar och bibliotek <--- Med RAID 0 läser diskarna simultant och jag får nästan dubbelt så snabb inladdningstid på tex, EZ Drummer, Miroslav Philharmonik mm.

1st Seagate 7200.10 SATA2 till alla min musik <---- En enskild disk för att läsa och skriva filer för att optimera inspelning

Jadu Florian... Vem har datorn bredvid sin arbetsplats?? Kanske dom som inte har möjligheten att bygga upp en fet j*vla studio eller på ett bra sätt lyckas dra kablar till vardagsrummet eller toaletten.. och vem har studiodatorn i de rummen? Fast du bor säkert i hus eller har obegränsat med pengar när du kläcker ur dig nått sånt.

Ok, nu ska jag inte låta snålvattnet börja rinna,

men jag tycker det lät lite väl tufft med 4st? men det klart

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag skulle verkligen råda dig till att i alla fall använda separata diskar till system och musik... på så vis skulle du klara dig undan med två stycken om du inte har problem med långa laddningstider av samplingar.

möjliga setups i mina ögon

1 disk till system, program och samplingar

1 disk till musik

---------------------------------------

1 disk till system, program, musik

2 disk i RAID0 till samplingar

Beror lite på om du ska spela in mycket simultant och hur stora projekt du arbetar med. Du får snabbare laddningstider men bekostar hur mycket information som simultant kan läsas och skrivas av din musik med tanke på att systemet och programmen också måste läsas av den disken

---------------------------------------

1 disk till system, program

1 disk till samplingar

1 disk till musik

Är inte säker om man tjänar något på att ha en separat disk till samplingar om man inte kör med RAID eller en 10.000varvs disk. Den enda fördelen kanske skulle vara ett separat ytrymme år samplingarna ifall du har mycket sånt.

---------------------------------------

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack det var intressant. Nu har jag tyvärr otäckt många IDE-hårddiskar i min ägo, så jag köper helst så få nya hdd som möjligt. Isf vad sägs om;

1st 250gb SATA-disk med en liten partition på runt 20gb för op.syst. och resten till program och samplingar.

1st 250gb IDE-disk med mina musikprojekt.

Jag jobbar mest med midi och vill gärna kunna ha många pluggar igång samtidigt. Blir detta bäst då? Den långsammare IDE-disken behöver man väl i princip inte läsa nåt från när man jobbar i Cubase om man gör så här va? Det är ju bara pluggar och samplingar som ska köras och IDE-disken aktiveras väl bara när man öppnar och sparar projektet? Det borde väl bara vara eventuella audiospår i projektet som måste läsas från disken hela tiden - eller är jag helt fel ute nu? 😉

Redigerat av henke s
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Ja, jag skulle också göra en mindre partition för operativsystemet men jag skulle göra en ändring... och det är att sätta programmen på samma partition som operativsystemet eftersom du inte tjänar något på att låta dem vara på en separat partition annat än lite ordning och reda måhända. (Jag har själv haft program på en separat partition tills nyligen och kom fram till att det mest var bökigt att komma ihåg att installera dem på den andra partitionen istället för standard C: )

Vad gäller SATA mot IDE så är det upp till dig egentligen. Med en SATA får du nog snabbare ladningstider om du kör samplingarna på den, kanske ett snabbare OS också så det verkar vara ett smart alternativ. Om du inte spelar in och upp väldigt många audiospår simultant som IDE disken i så fall måste läsa och skriva samtidigt. I det fallet kan det vara smartare att försaka snabbare laddningstider för bättre stabilitet och multitracking.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...