Jump to content
Annons

Musiken dog för mig idag...


Zyan

Recommended Posts

Idag har jag varit trött i öronen och att lyssna på musik gick inte alls. Vet inte varför men allt gav mig verkligen avsmak. Försökte med allt från enya till millencolin, men kännde inget sug efter det. Provade i mina stora och små högtalare och monitorer men allt gjorde en så utmattad.

Helt sjukt, jag som brukar ha svårt att stänga av stereon för att sticka iväg, stängde av och lät tystnaden vara.

Sen när jag skulle gå och handla så plugga jag i ipoden för att komma igång igen, men det var bara oväsen. Nu fortsatte jag med Green Day och FooFighters men inget ville uppskattas.

Men sen kommer Bruce Springsteen upp med The missing och helt plötsligt känner jag kärleken till musik igen. Det första jag gör när jag kommer hem är att sätta på The Rising och lyssna igenom hela albumet.

Funderar på om min musiksmak har skapat större krav, har någon haft liknande problem? Jag försökte mixa en låt i flera timmar igår och fick inte till det.

Kan detta vara nån form av arbetsskada efter för många timmar koncentrerat lyssnande?

Någon som känner igen sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan detta vara nån form av arbetsskada efter för många timmar koncentrerat lyssnande?

Ja, med tanke på vilka band du precis radade upp så...... 😉

Äsch, inget om om dom.... kul att du hitta tillbaka.

Mmm...tror min smak har förändrats ju mer jag jobbar med musik. Förut uppskattade jag de banden mer. Så det ligger något i det du säger.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig lite...framförallt i musik som är lite mer komplex, lite svårare att komma in i...musik som kan "komma en in på skinnet". Ibland känner man att man inte orkar bli så påverkad, man orkar inte ta resan lixom. Då brukar allt låte jobbigt och drygt, som nåt slags skydd för att inte ge sig hän typ.

Låter flummigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är det bara så att man inte skall lyssna på musik, det hela är mycket enkelt, man behöver pauser-tystnad i livet, det är oerhört viktigt, speciellt efter några dagars intensivt mixjobb etc.

Sök dig ut på landsbygden ibland människa, eller ut till kusten och lyssna på naturen och eller tystnaden...tystnaden...tystnaden...

Stadsmänniskor blir dagligen bombade av en massa disharmoniska ljud som påverkar kroppen och psyket negativt, utan att de vet om det oftast, om dom inte tillhör de överkänsliga-som jag!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Diaks (oregistrerad)
Ibland är det bara så att man inte skall lyssna på musik, det hela är mycket enkelt, man behöver pauser-tystnad i livet, det är oerhört viktigt, speciellt efter några dagars intensivt mixjobb etc.

Sök dig ut på landsbygden ibland människa, eller ut till kusten och lyssna på naturen och eller tystnaden...tystnaden...tystnaden...

Stadsmänniskor blir dagligen bombade av en massa disharmoniska ljud som påverkar kroppen och psyket negativt, utan att de vet om det oftast, om dom inte tillhör de överkänsliga-som jag!

😉

Det där känner jag igen mig i blir alltid stressad när jag åker in till stan, allt folk alla bilar, tunnelbanan och ljud överallt man blir helt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tröttnade på musik i över 10 år men sen en dag så hittade jag min gamla Zzzuzzzuki (klassisk modell för stålsträngar) plywodgura i en garderob. Den var som en pilbåge men jag satte på ett mässingslod som stall för att sänka stränghöjden och så dit med friska stålsträngar och sen dess är det go igen. För mig så är det så att min musiksmak har blivit lite bredare på nåt sätt när jag blivit äldre, gillar ganska mycket av det nya och har ganska svårt för typ Clapton, blues, jazz och klassisk nuförtiden. Sånt lyssnade jag på en del när jag var ung.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Springsteen is the cure for everything. 😉

Tyvärr kan jag inte hålla med där, hatar Springsteen faktiskt, om man får vara lite drastisk...nej men sedan kan det också vara så att man har varit inne i ett stim och lyssnat på vissa plattor/viss typ av musik under en längre period, så plötsligt funkar det inte längre, då är det bara att antingen pausa som jag sa i förra inlägget eller testa något helt annat som jazz eller klassiskt tex vilket jag ändå lyssnar på titt som tätt eller något som man aldrig lyssnat på tidigare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är det bara så att man inte skall lyssna på musik, det hela är mycket enkelt, man behöver pauser-tystnad i livet, det är oerhört viktigt, speciellt efter några dagars intensivt mixjobb etc.

Sök dig ut på landsbygden ibland människa, eller ut till kusten och lyssna på naturen och eller tystnaden...tystnaden...tystnaden...

Stadsmänniskor blir dagligen bombade av en massa disharmoniska ljud som påverkar kroppen och psyket negativt, utan att de vet om det oftast, om dom inte tillhör de överkänsliga-som jag!

😕

Absolut. Jag som bor i Sthlm tänker ju inte så ofta på det..... inte förrän man kommer ut till skärgården där mina föräldrar har sommarstuga. Så obeskrivligt befriande. Först då känner man skillnaden. Man stiger av den dånande färjan, puttrar upp till stugan med flakan, och sen............... tystnad. Och allting är som det alltid har varit. Borde åka dit oftare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)

Köp Springsteens Nya platta, We shall over come, de bästa han gjort sen Born to run, om inte bättre. De är som medicine för mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...