Jump to content
Annons

Videostudio


Xtreme_Records (oregistrerad)

Recommended Posts

Xtreme_Records (oregistrerad)

HĂ„ller pĂ„ att planerar min kommande videoredigerings-studio. Bygget bör gĂ„ av stapeln i mars, dĂ„ pengarna frĂ„n min senaste film trillar in. Är det nĂ„got ni ser pĂ„ bilderna som bör Ă€ndras? Observera att högtalarna stĂ„r i hyllor med baksida och att racket Ă€r ljudtĂ€tat.

studio1.jpg

studio2.jpg

studio3.jpg

studio4.jpg

Hur ser det ut?

Redigerat av Xtreme_Records
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

massa behringer i racket!? 🙂

nĂ€e, men det ser vĂ€l bra ut, men omdet Ă€r en video-studio, Ă€r vĂ€l inte ljudet ABSOLUT viktigast!? 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Xtreme_Records (oregistrerad)
massa behringer i racket!? 😄

nĂ€e, men det ser vĂ€l bra ut, men omdet Ă€r en video-studio, Ă€r vĂ€l inte ljudet ABSOLUT viktigast!? 🙂

A. Behringer e billigt och som sagt sÄ Àr ljudet inte det viktigaste. (iaf inte studioljudet). Huvudsaken Àr att man har bra prylar pÄ fÀltet.

Men, annars dÄ?

EDiT: Gjorde ett uttag för referensmonitor (tv-monitor)

studio5.jpg

Redigerat av Xtreme_Records
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

massa behringer i racket!? 😄

nĂ€e, men det ser vĂ€l bra ut, men omdet Ă€r en video-studio, Ă€r vĂ€l inte ljudet ABSOLUT viktigast!? 🙂

A. Behringer e billigt och som sagt sÄ Àr ljudet inte det viktigaste. (iaf inte studioljudet). Huvudsaken Àr att man har bra prylar pÄ fÀltet.

Men, annars dÄ?

ser fint ut, som sagt, sĂ„ kanske akustiken inte Ă€r den viktigaste i en videostudio!! huvudsalkigen Ă€r ju att det Ă€r inspirerande, och det ser det onekligen ut att vara, sĂ„ jag tycker du ska köra pĂ„ .. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Klient monitor var det första jag tÀnkte pÄ. Var ska den stÄ?

En 3:e monitor för fullskÀrm visning vill man ju gÀrna ha nÀr man klipper.

Vad har du tÀnkt att klippa? Ska det lÀggas nÄn voiceover kan ju en liten mixer vara bra.

Alternativt bygga en enkelt speakbox.

CD spelare: för nÀr man testar lite musik till det man klippt.

Eller om nĂ„t ska renderas sĂ„ Ă€r ju musik trevligt att ha 😎

Är det ren offline som sedan ska göras online pĂ„ nĂ„n annanstans?

Plats för eventuella bandmaskiner (dv, beta eller vad nu matrialet ska tankas in frÄn).

Ren nyfikenhet - vilket prg ska du klippa med?

KÀnner inte ige det jag ser pÄ bilden men gissar att det Àr Premiere.

Vet inte hur det Àr med EDL listor & sÄnt med det. SjÀlv föredrar jag Avid.

Kör du Mac Àr ju annars Final Cut Pro ett bra alternativ.

Redigerat av fudgesson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Behringer e billigt och som sagt sÄ Àr ljudet inte det viktigaste. (iaf inte studioljudet).

ok, varför frÄga pÄ ett studioforum? jaja...

nej du bör sitta sÄ att monitorerna Àr placerade symmetriskt i rummet, annars fÄr du slagsida pÄ panoreringar etc. Sen lÀr du fÄ trycka in en basfÀlla i hÄlrummet bakom bordet. Hur lÄngt Àr det till den bakre vÀggen? (om det finns nÄgon) om inom 3-4 meter sÄ kan du slÀnga upp en diffusor för att fÄ bÀttre spridning av reflexer..

a

đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

InstÀmmer med föregÄende talare!

Referensmonitor Àr ett mÄste i bÄde "post" och "edit".

Att ljud inte Àr viktigt nÀr man klipper kÀnns inte speciellt fackmÀssigt.

Ljud och bild Àr direkt beroende av varandra dÄ det ofta pÄverkar klipplÀngder och övergÄngar (lÀs dissolves).

Jag hade nog helst sett ett 5.1 system för att verkligen kunna jobba obehindrat.

Slutligen hade jag valt en neutral grÄ fÀrg pÄ vÀggarna sÄ att mina ögon inte störts av reflekterande ljus i referensmonitorn.

TÀnk pÄ att skapa ett bra allmÀnljus i rummet.

Man blir snabbt trött i ögonen om ljuset Àr för dÄligt.

Ps. Försök kapsla in datorer etc. Brummandet och surrandet Àr skadligt för dina öron nÀr du kör 8-timmars pass varje dag!

Lycka till!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Xtreme_Records (oregistrerad)
Klient monitor var det första jag tÀnkte pÄ. Var ska den stÄ?

En 3:e monitor för fullskÀrm visning vill man ju gÀrna ha nÀr man klipper.

Vad har du tÀnkt att klippa?

Alternativt bygga en enkelt speakbox.

Är det ren offline som sedan ska göras online pĂ„ nĂ„n annanstans?

Plats för eventuella bandmaskiner (dv, beta eller vad nu matrialet ska tankas in frÄn).

Ren nyfikenhet - vilket prg ska du klippa med?

1. PÄ sista bilden gjorde jag ett uttag för klientmonitor (referensmonitor).

2. Jag klipper lite allt möjligt, mest dokumentÀrer och sportevenemang.

3. V.O. ska kunna lÀggas, dÀrför Àr racket "ljudtÀtt" med luftströmning ut frÄn rummet.

4. Jag klipper helt OffLine.

5. DÄ jag Ànnu inte har nÄtt de höga höjderna, fÄr jag anvÀnda 1394-porten i kameran.

6. Programmet jag anvÀnder Àr Adobe Premiere Pro 1.5 (ska upgr. till 2.0).

Behringer e billigt och som sagt sÄ Àr ljudet inte det viktigaste. (iaf inte studioljudet).

ok, varför frÄga pÄ ett studioforum? jaja...

nej du bör sitta sÄ att monitorerna Àr placerade symmetriskt i rummet, annars fÄr du slagsida pÄ panoreringar etc. Sen lÀr du fÄ trycka in en basfÀlla i hÄlrummet bakom bordet. Hur lÄngt Àr det till den bakre vÀggen? (om det finns nÄgon) om inom 3-4 meter sÄ kan du slÀnga upp en diffusor för att fÄ bÀttre spridning av reflexer..

1. Det va det dummaste jag skrivit. (skyll pÄ trötthet). SjÀlvklart spelar ljudet en stor roll, dock inte lika som i en musikstudio.

2. Det Àr ca: 2.5 meter till bakvÀggen, som Àr 110cm hög och har en soffa intill sig.

InstÀmmer med föregÄende talare!

Referensmonitor Àr ett mÄste i bÄde "post" och "edit".

Att ljud inte Àr viktigt nÀr man klipper kÀnns inte speciellt fackmÀssigt.

Jag hade nog helst sett ett 5.1 system för att verkligen kunna jobba obehindrat.

Slutligen hade jag valt en neutral grÄ fÀrg pÄ vÀggarna sÄ att mina ögon inte störts av reflekterande ljus i referensmonitorn.

TÀnk pÄ att skapa ett bra allmÀnljus i rummet.

Man blir snabbt trött i ögonen om ljuset Àr för dÄligt.

Ps. Försök kapsla in datorer etc. Brummandet och surrandet Àr skadligt för dina öron nÀr du kör 8-timmars pass varje dag!

Lycka till!

/Tha' Cruncha'

1. Som sagt sÄ gjorde jag plats för den, men kanske inte var sÄ tydlig.

2. FörlĂ„t. Du vet, tröttheten... 😕

3. I dagens lÀge kör jag pÄ ett 5.1 system, men dÄ jag spelar in i mono/stereo sÄ behövs det enligt min mening inte.

4. FramgÄr inte heller, men i taket sitter dimmade halogenspottar och pÄ bordet ska jag ha tvÄ svanhalslampor.

5. Kapslingen Àr med. Racket Àr isolerat 50mm och har ingen "luftkontakt" med sjÀlva studion. Utloppet ses pÄ bild 4.

Ser bra ut.. men blir det inte billigare om nĂ„gon annan mixar?😉*hint* ..För jag kĂ€nner en som..

1. Hur menar du nu?

Sjyst Design! Se till att du har en bra arbetsbelysning bara sÄ att du orkar sitta och jobba lÀngre pass. Jag skulle nog vinklat högtalarna lite för att fÄ en bÀttre lyssningsvinkel. tongue.gif Lycka till!

1. Ja, det ska jag, men det Àr ganska jobbigt och tidskrÀvande att snurra dom i sketchup.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Quote:

3. I dagens lÀge kör jag pÄ ett 5.1 system, men dÄ jag spelar in i mono/stereo sÄ behövs det enligt min mening inte.

NÀ du kanske inte spelar in sÄ mycket i 5.1.....

Men din produkt ska vÀl ÀndÄ levereras i detta format.

Du pratatde nÀmligen om att du gör film!?

SÄ det bör ju betyda, att du mixar i 5.1?

Jag förmodar detta dÄ du nÀmde att du spelar in...

...sÄ jag formodar Àven att du hhÄller i hela "kedjan" av produktionen.

Bara tankar du vet...

..ditt sÀtt Àr ditt sÀtt.

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Xtreme_Records (oregistrerad)

Nja. Jag pratar mest om video, (i detta fall DVCAM) och videostudio. Att jag kallar slutprodukten för film Àr en ren reflex. Fast vem vet, jag kanske exporterar till 35mm, och dÄ blir det ju en film... Aja, inget att hÀnga upp sig pÄ. Ljudet Àr iaf. 48khz PCM eller Dolby Digital Stereo.

Redigerat av Xtreme_Records
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser bra ut.. men blir det inte billigare om nĂ„gon annan mixar?😉*hint* ..För jag kĂ€nner en som..

1. Hur menar du nu?

FörlĂ„t, dĂ„ligt skĂ€mt bara.. Jag pysslar med Post Production för ljud inom film.. Om ljudet kĂ€nns lĂ„ngtrĂ„kigt sĂ„ kan du alltid slĂ€nga över den biten pĂ„ mig för en fĂ„nigt lĂ„g kostnad.. 😆

Don't be a stranger!

/Dave

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Högtalarna inbyggda i lÄda som du har pÄ ritning kan lÄta konstigt (plötslig resonans etc). Har högtalarna basreflexöppning bakÄt kan det bli problem.

Sen fattar jag inte varför du inte tagit med en analog mixer ocksÄ.. Mycke effekter men ingen mixer.. Skulle bli svÄrt att jobba med i alla fall för mig. Sen med tanke pÄ takets lutning sÄ Àr det viktigt att du har nÄn form av absorbent / diffraktor pÄ vÀggen bakom dig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Xtreme_Records (oregistrerad)
 

QUOTE (Xtreme_Records @ 23 January 2007, 13:50)

QUOTE

Ser bra ut.. men blir det inte billigare om nĂ„gon annan mixar?😉*hint* ..För jag kĂ€nner en som..

1. Hur menar du nu?

FörlĂ„t, dĂ„ligt skĂ€mt bara.. Jag pysslar med Post Production för ljud inom film.. Om ljudet kĂ€nns lĂ„ngtrĂ„kigt sĂ„ kan du alltid slĂ€nga över den biten pĂ„ mig för en fĂ„nigt lĂ„g kostnad..🙂

Don't be a stranger!

/Dave

Jag sÄg det i din profil, men jag kunde inte lÄta bli. (Hur menar du nu? = Hey Baberiba kommentar)

Xtreme, ursÀkta att jag sticker in huvet men vilket prog har du gjort bilden med? / Mikke

Den Àr gjord i sketchup, precis som hegobald sÀger.

  Högtalarna inbyggda i lÄda som du har pÄ ritning kan lÄta konstigt (plötslig resonans etc). Har högtalarna basreflexöppning bakÄt kan det bli problem.

Sen fattar jag inte varför du inte tagit med en analog mixer ocksÄ.. Mycke effekter men ingen mixer.. Skulle bli svÄrt att jobba med i alla fall för mig. Sen med tanke pÄ takets lutning sÄ Àr det viktigt att du har nÄn form av absorbent / diffraktor pÄ vÀggen bakom dig.

De monitorer jag har tÀnkt anvÀnda (Fostex) har reflexrören framÄt.

Saken Àr den att prylarna som Àr i racket inte ska anvÀndas (förutom dator+hörlursförstÀrkare+el-switch. Eftersom jag endast ska anvÀnda 1 mic, har jag kollat lite pÄ M-Box mini.

NĂ„gon som har erfarenhet av denna?

EDiT

Minitorerna pÄ bilden Àr som ni nog förstÄr inte ett par Fostex.

Redigerat av Xtreme_Records
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

 

QUOTE (Xtreme_Records @ 23 January 2007, 13:50)

QUOTE

Ser bra ut.. men blir det inte billigare om nĂ„gon annan mixar?😉*hint* ..För jag kĂ€nner en som..

1. Hur menar du nu?

FörlĂ„t, dĂ„ligt skĂ€mt bara.. Jag pysslar med Post Production för ljud inom film.. Om ljudet kĂ€nns lĂ„ngtrĂ„kigt sĂ„ kan du alltid slĂ€nga över den biten pĂ„ mig för en fĂ„nigt lĂ„g kostnad..🙂

Don't be a stranger!

/Dave

Jag sÄg det i din profil, men jag kunde inte lÄta bli. (Hur menar du nu? = Hey Baberiba kommentar)

Haha, dĂ€r fick jag smisk.. pĂ„minner mig sjĂ€lv om att Ă€n en gĂ„ng Ă€gna liite mindre tid Ă„t film, och liite mer Ă„t teve 😏 ..men nu fyller jag tveklöst trĂ„den med strunt..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...