Jump to content
Annons

Studiomonitor...igen


jivegard

Recommended Posts

Nu står det mellan två monitorer, ESI nEAR05 eller Samson Resolve 65A. Jag kan få den för samma pris, så priset spelar ingen roll. Vilken monitor bör jag välja? nEAR05orna är mindre och därmed mer lättplacerade medan jag gissar att Samsonmonitorerna återger bas bättre eftersom de är större.

Vad säger ni? Har ni testat dessa? Det är framför allt Samsonmonitorerna jag skulle behöva era åsikter om. De andra har jag lyssnat på.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eh, varför frågar du OSS om vilka monitorer DU ska köpa?

Lyssna själv, så blir du inte besviken.

Om du kollar på alla andra trådar om monitorer så kan man verkligen se att det är MYCKET personligt om vilka monitorer som är bra inom den prisklassen.

Men personligen tycker jag om Samson. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar inte fatta några egna beslut vetu! :rolleyes:

Får väl helt enkelt gå och provlyssna på båda... F_n va jobbigt! 😆

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tankar över söndaglunchen.

Monitorer är liksom mikrofoner mycket viktiga. En orsak är att de rent mätmässigt är de sämsta delarna i hela ljudkedjan. Jag tror inte man kan hitta en förstärkare som har lika dåliga mätvärden ens om man letar.

En annan orsak är att monitorerna påverkas av omgivningen. Det är rätt enkelt att prova själv genom att ta dem och flytta runt i rummet. Ta den högtalare du råkar ha, kanske bara ena kanalen för att göra det lite enklare. Ställ den mitt i rummet på en pall, stege eller liknande så den kommer upp en rejäl bit i rummet. Flyta runt i rummet själv och lyssna hur olika det låter.

Placera nu högtaleren på golvet i ett hörn. Gå runt och lyssna nu. Skillnaden brukar vara mycket stor, framförallt i låga register.

Det här gör det svårt att köpa monitorer. Helst skulle man låna hem dem några veckor och möblera om tills man har ett så bra ljud som möjligt, och först då jämföra olika. Inte helt enkelt.

En annan orsak till att monitorer är viktiga är att det tar tid att vänja sig vid dem. Syftet är ju att mixa ihop något som låter bra lite överallt, både i bilar och i hifi. Eftersom alla monitorer påverkar ljudet, så handlar det om att lära sig hur och var det sker.

Min lilla tro är att man inte skall lyssna efter monitorer som låter bra. När det gäller hifi vill man ju att det skall låta så bra som möjligt, men med monitorer vill man höra det dåliga så att det går att åtgärda. En dålig mix skall helt enkelt låta illa, och en lite bättre skall ge en skillnad. Endast extremt bra mixar skall låta extremt bra (sånt lär jag aldrig göra).

Men den enkla sanningen är oftast att man får ungefär det man betalar för. Och även lågpris är idag användbart. Det lönar sig att lägga ner tid på att prova ut olika placeringar av högtalarna och lägga till eller ta ifrån lite dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

JesperP (oregistrerad)

Jag tjackade Behringers B2030A som jag tyckte lät kanon, speciellt med tanke på det låga priset 3 300kr/paret, och det lilla formatet. Inte alls nån hifikänsla i ljudet och rak frevensgång. Mycket rak kurva ner till 50Hz och inte särskilt mycket tapp ner till 40Hz. ...och uppåt är det inget problem med dessa monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker inte det spelar så stor roll om dom låter helt FANTASTISKA i studion utan det viktiga är att det du mixat sedan låter bra utanför studion så någon glädjelyssning e ju bara o lura sig själv, vilka du än väljer måste du lära dig burkarna för att kunna jobba i dom.För att sätta nivåer tycker jag personligen NS-10 e bra men för vissa andra saker så behövs det lite annan lyssning iaf för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...
Glaskatten (oregistrerad)

Skulle nog ta dessa istället http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=fostex&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=13997# grymt bra för priset. Fostex är en av världens största tillverkare av högtalarelement kanske till och med den störste så dom vet vad dom håller på med och kan hålla låga priser. Men detta pris per par är faktiskt sjukt billigt sett till kvalitén..

Vad gäller Dynaudio högtalarna så är skillnaden mest att MKII:orna har lite bättre element och förstärkare än den tidigare modellen.

"New features include our handmade drivers that offer the best in quality and accuracy. The woofer offers longer excursions so stays linear for longer, resulting in a cleaner, tighter bass response.

This louder and more accurate bass is matched at the top end with a high-resolution soft dome tweeter that delivers an unparalleled response. The added waveguide ensures less acoustical reflections and a more accurate sweet spot for the listener, resulting in a much better monitoring experience.

We’ve matched the drivers perfectly to the BM 5A MKII’s custom designed dual amps to deliver maximum 117dB SPL while maintaining extraordinary sensitivity, resulting in a louder, cleaner and more accurate sound.

The three integrated analog room filters allow you adjustment and compensation of the acoustical monitor placement at both Low, Mid and High frequencies e.g. adjusting for the bass boost at corner or wall placement as well as the potential high frequency console reflections.

With the BM 5A MKII we have taken an established industry standard and made it louder, clearer and more accurate than ever. With the BM5A MKII expect better monitoring across the entire frequency ran"

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tack för svaret! Jag är dock inställd på att köpa något av det jag skrev upp.

DÅ rekommenderar jag Focal men tycker ändå att du själv ska testa lite andra monitorer också, du ska ju leva med dom rätt länge och att hitta andra monitorer som kanske passar dig bättre till lägre pris är ju aldrig fel. Konkurrensen är ju stenhård på monitorer nu, men vissa tar mer betalt för sitt namn än vad andra gör....

Link to comment
Dela på andra sajter

DÅ rekommenderar jag Focal men tycker ändå att du själv ska testa lite andra monitorer också, du ska ju leva med dom rätt länge och att hitta andra monitorer som kanske passar dig bättre till lägre pris är ju aldrig fel. Konkurrensen är ju stenhård på monitorer nu, men vissa tar mer betalt för sitt namn än vad andra gör....

+1 med undantag för rekommendationen. Jag skulle välja BM5A (av dessa modeller) men återigen; du måste själv lyssna och jämföra (i samma rum givetvis annars så jämför du rummen mer än högtalarna 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

när ni framöver tänker uppgradera. Vilka modeller funderar ni då på?

Startar en ny tråd, kanske finns nån liknande men alltid kul med uppdaterade svar..

Själv kör jag med Tapco S8 och är hyffsat nöjd med dom.

Sett till priset för en 8" are..

Har bra djup i basen och låter som bäst när man spelar högt med dom..

Är kanske lite mer hiphop orienterade och rekommenderas inte till dom som

spelar aukustiska instrument..

Är inte nöjd med mellareg som jag upplever som

lite otydligt samt så saknar jag brilljans i diskanten..

Funderar på att framöver skaffa mig Genelec 8030... Små monitorer som jag hoppas

fungerar som ett extra par till mina nuvarande.. Med ett tydligare ljudbild och

mer anpassat till pop, akustisk mm..

Skriv gärna i vilken prisnivå dom ligger på....

Kan tillägga att det här är mina första monitorer jag någonsin haft..

Körde hifi tidigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte fortsätta i din existerande tråd? Den är ju fortfarande aktiv ...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79896

Hej!

Ja, det går bra att fortsätta där...

Fast den tråden handlar mest om genelec modeller..

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte fortsätta i din existerande tråd? Den är ju fortfarande aktiv ...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79896

Frågan är ju inte densamma?

Sen är den ju som vanligt nerlusad med frågeställningar mellan två personer huruvida rummet betyder allt eller inget?

Han kanske vill skapa en ny tråd pga det? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är ju inte densamma?

Sen är den ju som vanligt nerlusad med frågeställningar mellan två personer huruvida rummet betyder allt eller inget?

Han kanske vill skapa en ny tråd pga det? 😆

Andra modeller har redan varit på tal i den gamla tråden. När det gäller det andra så kan jag bara be om ursäkt men det krävs två personer ...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra modeller har redan varit på tal i den gamla tråden. När det gäller det andra så kan jag bara be om ursäkt men det krävs två personer ...

😛

It takes two to tango...förvisso.

Men skulle någon väcka mig mitt i natten och säga Gilbert så skulle jag tänka på två saker:

En snubbe som jämt hänvisar till gamla trådar och ber en googla...och en som på något sätt alltid kommer in på rummets betydelse... :rolleyes:

Det är den övergripande uppfattningen jag har fått av dig.

När andra svarar på frågan så kommer du med länkar till google eller gamla länkar på forumet. Kanske inte alltid det man förväntar sig när man vill få igång en diskussion?

Det kanske blir dyrare för forumet eller nåt om man lusar ner forumet med massa onödiga trådar, vad vet jag?

Det får någon annan svara på...

Link to comment
Dela på andra sajter

It takes two to tango...förvisso.

Men skulle någon väcka mig mitt i natten och säga Gilbert så skulle jag tänka på två saker:

En snubbe som jämt hänvisar till gamla trådar och ber en googla...och en som på något sätt alltid kommer in på rummets betydelse... :rolleyes:

Det är den övergripande uppfattningen jag har fått av dig.

När andra svarar på frågan så kommer du med länkar till google eller gamla länkar på forumet. Kanske inte alltid det man förväntar sig när man vill få igång en diskussion?

Det kanske blir dyrare för forumet eller nåt om man lusar ner forumet med massa onödiga trådar, vad vet jag?

Det får någon annan svara på...

I ett forum så försöker man undvika att nya trådar skapas om det redan finns en befintlig tråd som redan behandlat ämnet ifråga. Tyvärr så fungerar det inte så i detta forum just nu (Olsberg har väl gett upp för länge sedan …) och detta gör hela situationen ganska besvärlig, eller hur? 😉

PS. När jag länkar till Google så länkar jag givetvis till en sökning i forumet via Google. Det kanske har undgått dig.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

I ett forum så försöker man undvika att nya trådar skapas om det redan finns en befintlig tråd som redan behandlat ämnet ifråga. Tyvärr så fungerar det inte så i detta forum just nu (Olsberg har väl gett upp för länge sedan …) och detta gör hela situationen ganska besvärlig, eller hur? 😉

Jo, kan ju delvis hålla med om att det i vissa fall finns många trådar.

Å andra sidan finns det inga alls om andra grejer vilket är lite konstigt. Eller så har man bara sökt fel.

Det skulle röjas lite i gamla trådar eller sorteras lite så informationen vore lite mer aktuell.

Vissa saker håller ju sig kvar länge pga att de är poppis eller klassiker men andra grejer faller ju ur tiden och då är det ju lite tråkigt att det ligger trådar om tex monitorer som knappt säljs längre och sen bli hänvisad till en sån tråd, som exempel.

Är nog ett jävla jobb bara... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Tråden har redan spårat ur!

För att återgå till ämnet; jag har ett par Alesis M1 Active MK2 och har funderat på att uppgradera lite. Har dock ingen aning om till vad. Dessutom gillar jag verkligen ljudet i dem - och då sitter jag i ett betongrum och lyssnar med fönster bakom dem. Båda basportarna är igenkorkade för att basen inte ska flyga iväg alltför mycket. I somras tog jag ut en av dem på gården och körde lite musik - fantastiskt fast och fint ljud utomhus, vilket borde innebära att jag skulle kunna få riktigt bra ljud med dem i ett behandlat rum? Jag har inte hört så värst många andra monitorer, förutom några Event (kan det varit 20/20 eller något liknande?), som jag inte alls gillade och Fostex PM-2, som verkar vara rätt lika mina. Jag har dock hört rätt många "hifi"-bokhyllehögtalare och jag kan säga att mina Alesis står sig väl mot betydligt dyrare sådana (även utan prispålägget för förstärkare).

Frågan är vad man skulle uppgradera till i ca 10'-klassen...och jag är lite skeptisk till om jag verkligen får så mycket bättre ljud. Jag litar inte riktigt på alla som lovordar Adam A7 och Genelec, t ex, särskilt inte när jag ser hur folk i allmänhet placerar sina högtalare och hur rummen ser ut (i "visa-din-hemstudio"-trådar etc)...

Jag vill alltså inte ha en förlåtande högtalare med en massa switchar på baksidan, som låter bra i dåliga rum; jag vill ha en som låter bra i ett bra rum. Vem vet, jag kanske redan har tillräckligt bra högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
För att återgå till ämnet; jag har ett par Alesis M1 Active MK2

Samma här, med komplement av en sub för absoluta lågmumlet under 50Hz.

Har gjort delningen digitalt i SSL/Soundscapes mjukvarumixer och även justerat toppdiskanten något mest för att jag märkte att jag blev för försiktig med den. Tycker de funkar mycket bättre nu när de slipper ta hand om så mycket lågbas. Det sitter ju ändå bara 6,5" som basar i dem.

Har inte funderat på att plugga igen basportarna, men det kanske skulle testas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...