Jump to content
Annons

Humbuckerns placering på HSS-gitarrer


rainydays

Recommended Posts

Något jag funderat över är varför alla HSS-gitarrer jag sett har humbuckern vid stallet. Bortsett från att det ser mer estetiskt balanserat ut att ha den där skulle det för mig kännas naturligast att ha den i nackposition. Jag brukar sällan gilla humbuckers i bryggposition och använder dem nästan aldrig på mina HH-gitarrer.

Är det jag som har konstig smak bara? Eller är anledningen till det av teknisk natur? Kan det ha med impedansförhållanden mellan micarna att göra? Jag är inte överdrivet insatt i gitarrelektronik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det ser snyggast ut med hss i den ordningen men många föredrar att dra på just stallmicken vid lead och hårdare spel.

Det skär igenom ljudbilden bättre och det blir ju mer diskant närmare stallet.

Om man spelar de renare partierna med singlecoil i halsläge så passar en brusfri humbucker perfekt i stallläget.

Jag tror helt enkelt att de flesta föredrar den uppsättningen.

Mindre vanligt är kanske hsh. Jag använder aldig bara s i mitten, bara i eggläge med s i halsen.

Det beror såklart på vilka mickar man har men jag brukar aldrig gilla mittmicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker också att det är estetiskt med tilltalande att ha hummen i stallläge, inte ljudmässigt dock.

Men det är väl jag som har konstig smak. Eller beror det helt enkelt på musikstil.

Fast på en gammal Washburn N2 jag hade så var där en splitmick och den satt i stalläge om jag inte minns fel. Det kändes logiskt, växla till stallmicken och köra splitcoil för skrikiga solon. Halsmicken för feta kompmattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

HSH-gitarrer har jag inte ens reflekterat över. Men jag kan tänka mig att de är ganska praktiska om man kör väldigt varierade stilar.

Jag gillar visserligen att kombinera hals och mellanmicken på min Cyclone II, men bara mellanmicken låter inte så spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

ranidays

jag håller med, en humbuckers i halsen och single coil i stallet är förmodligen bättre för ljudet, dock så kan jag säga att jag nästan tror att HH skulle vara bättre än SSH.

Min egen personlida favorit är en H i stall och en H i mitten och ingen halsmikrofon alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...