Jump to content
Annons

Phantommatning?


steehl (oregistrerad)

Recommended Posts

steehl (oregistrerad)

Hej!

Jag har nyss skaffat mig en kondensator mikrofon för scenbruk. Tyvärr hade jag inte läst på tillräckligt, så att kondensator mik:ar kräver en extern strömkälla (Phantommatning) kom som en överaskning för mig =/

Nu undrar jag hur vanligt det är att utrustning (mixerbord å preamps etc) stödjer phantommatning. Är detta något som bara stödjs av nyare utrustning eller är det så utbrett att man kan kalla det standard? Bör jag byta min mick mot en dynamisk? Notera att miken ska användas för scenbruk.

Jag förstår att det här forumet främst är avsett för studio-relaterade frågor, men jag tänkte att kanske någon kan hjälpa mig iaf.

Tack på förhand!

Mvh S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, nog kan man säga att Phantommatning är standard och har funnits på alla tänkbara små billiga mixerbord jättelänge. Det behöver du nog inte bekymra dig över om du skall använda den live.

Om du bör byta den mot en dynamisk är en annan fråga. Det handlar ju om vilka egenskaper du vill att mikrofonen skall ha, så det måste du själv ta ställning till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köpt en kondensatormick för scenbruk? hm...

Kanske bra om du ska ha den som överhäng över ett trumset eller för att ta upp lite små percussionprylar. Men om du ska ha den till att sjunga i kan det nog vara läge att byta till en dynamisk. Kondensatormicken är mycket mer rundgångskänslig ex framför en scenmonitor och den tar också lättare in massa biljud från allt annat som låter från scenen.

Link to comment
Dela på andra sajter

steehl (oregistrerad)
Har du köpt en kondensatormick för scenbruk? hm...

Kanske bra om du ska ha den som överhäng över ett trumset eller för att ta upp lite små percussionprylar. Men om du ska ha den till att sjunga i kan det nog vara läge att byta till en dynamisk. Kondensatormicken är mycket mer rundgångskänslig ex framför en scenmonitor och den tar också lättare in massa biljud från allt annat som låter från scenen.

Gäller detta kondensator-mikrofoner i allmänhet? 😱

Skrev nämligen ett mail till JAM i sthlm och frågade deras expert vilken mikrofon han rekomenderade för scenbruk.

Han rekomenderade då JJLabs C6000 pro condenser, en kondensator-mick för dryga 1000 lappen. Känns ju lite surt om dom skulle rekomendera en kondensator-mick framför en dynamisk-mick om den dynamiska är bättre för ändamålet.

Tack för dom bra svaren! 😄

Redigerat av steehl
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köpt en kondensatormick för scenbruk? hm...

Kanske bra om du ska ha den som överhäng över ett trumset eller för att ta upp lite små percussionprylar. Men om du ska ha den till att sjunga i kan det nog vara läge att byta till en dynamisk. Kondensatormicken är mycket mer rundgångskänslig ex framför en scenmonitor och den tar också lättare in massa biljud från allt annat som låter från scenen.

Gäller detta kondensator-mikrofoner i allmänhet? 😱

Skrev nämligen ett mail till JAM i sthlm och frågade deras expert vilken mikrofon han rekomenderade för scenbruk.

Han rekomenderade då JJLabs C6000 pro condenser, en kondensator-mick för dryga 1000 lappen. Känns ju lite surt om dom skulle rekomendera en kondensator-mick framför en dynamisk-mick om den dynamiska är bättre för ändamålet.

Tack för dom bra svaren! 😄

:|

Antagligen ville dom få sina egna grejer sålda. JJLabs är deras egna märke.

Vad ska du ha mikrofonen till live?

Link to comment
Dela på andra sajter

steehl (oregistrerad)

Jepp, jag vet att det är deras eget märke, men dom har ju även dynamiska JJlabs, så då borde dom väl rekomenderat en sån? (Godtrogen) 😱

Nåväl, ska sjunga i den hade jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt är en dynamisk mikrofon oftast stryktåligare än en kondensatormik vilket är att föredra på scen, samt mindre risk för rundgång.

Att försäljaren inte ville att du skulle sjunga i deras duynamiska mikrofon har nog sin förklaring... "en perfekt mikrofon för karaoke" - som jag brukar säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

steehl (oregistrerad)
Framför allt är en dynamisk mikrofon oftast stryktåligare än en kondensatormik vilket är att föredra på scen, samt mindre risk för rundgång.

Att försäljaren inte ville att du skulle sjunga i deras duynamiska mikrofon har nog sin förklaring... "en perfekt mikrofon för karaoke" - som jag brukar säga!

Nu förstod jag inte, är deras dynamiska mikrofon "karaoke-kvalitet", lr är den jag köpt karaoke-kvalle? 😱

kanske båda.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry...jag har inte sett att de har fått nya dynamiska mikrofoner på Jam. Trodde ni syftade på ND6000 (2 st) 995kr.

Vad jag hört (viktigt att poängtera, har inte testat själv) får man en hel del för pengen då man köper Jams egna kondensatormikar. Tycker dock de skulle rekomenderat C5000 eller C6000 om de nu så innerligt ville sälja JJ-labs mikrofoner för live-framträdanden.

Vad är det för fel på gamla klassiker som SM58 kan man dock fråga sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Att man inte kan använda kondensatormikrofoner live är lite av en myt. Det är generellt så att man säger att dynamiska mikrofoner passar bäst live, medan kondensatormikrofoner gör sig bäst i studiomiljö. Men det är knappast hela sanningen...

Den stora fördelen med dynamiska mikrofoner är enligt mig dels en generellt mer robust konstruktion och att de tål höga ljudtryck, två viktiga egenskaper live. Shure SM58 är ju en klassiker i sammanhanget, och dess förmåga att inte gå sönder hur man än behandlar den (nästan) är allmän kännedom.

Däremot finns det många livemikrofoner, och då främst sångmikrofoner, som är av kondensatortyp. Enligt mig får man ett överlägset bäst resultat (ljudkvalitét) med en sådan mikrofon. Neumann KMS105 är ett mycket bra exempel, men även svenska Milab gör bra kondensatormikrofoner för livebruk.

Sammanfattningsvis går det alltså utmärkt att använda en kondensatormikrofon live. Huruvida JAM:s egna mikrofoner är bra vågar jag inte uttala mig om, eftersom jag av naturliga skäl inte testat dem. Lycka till!

Redigerat av Janne Johansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Steehl.

Fantom-matning är en standard. Den utvecklades av Neumann för sådär 50 år sedan, så äldre utrustning har den nog inte. Det är en tysk DIN standard och en europeisk EN standard, men sånt spelar ju ingen större roll just här. Även om det är en standard kan man inte vara helt o hållet säker på att de billigare mixborden o så faktiskt stödjer den fullt ut, men i vanliga fall är inte det heller något problem. Men det måste som sagt finnas i systemet. Man kan köpa en extern box som har fantommatning, Jam har en som jag inte provat (bara för att vara tydlig) som heter Leem PHW-22 och kostar 495.

Nästa grej är Jam som gärna säljer dig saker av sitt eget märke. Det behöver inte vara ett dugg fel för det, kanske till och med riktigt bra. Det vanligaste på en scen är dock dynamiska mikrofoner. Den absolut vanligaste är en riktigt bra mik som heter Shure SM58, som man kan få för strax över 1000-lappen. Det har varit en standard-mik på scen de senaste 20 åren eller så, och inte utan orsak. Ett alternativ som rappare o så verkar använda är Shure SM57 som egentligen inte är tänkt för sång. SM 57 är annars första val för många vid mikning av gitarrstärkare för att inte tala om att det är själva definitionen av virveltrumma ljudet. Men å andra sidan kanske inte rap är sång, så det jämnar väl ut sig.

Några av de "fina" märkena har kondensatormikar för scenbruk på sång, exempel är Neumann. Men i allmänhet är det ovanligt. En av orsakerna är att rent allmänt sett så är kondensatormikar mer känsliga än dynamiska. Shure 58 kan man kasta i golvet rätt många gånger och hälla en hel del öl i utan att den slutar fungera. Allmänt sett tål kondensatormikar varken särskilt hårdhänt hantering eller fukt. Regnar det kan så kan de helt sluta fungera, rent allmänt sett alltså. Finessen brukar vara att man kan få ett "bättre" ljud. Nu är det inte så enkelt att veta vad som är bättre, det beror till stor del på vem som sjunger och också på smak o tycke..

Men om du frågar mig, så skulle jag försöka byta miken mot en Shure SM58 i stället (inte den som heter Beta 58 eller PG58). Jam har den för 1.195:- på hemsidan. De är dels himla stryktåliga, dels är det ett känt märke som alltid går att sälja om man tröttnar på den. JJLabs har nog inte så mycket andrahandsvärde tyvärr. Den kräver inte fantommatning heller. Så tjata kan vara en bra ide. Och skäll på dem o säg att de skamlöst utnyttjat en person som inte visste bättre.

T

Link to comment
Dela på andra sajter

steehl (oregistrerad)

Stort tack för alla bra svar! Har lärt mig en hel del tycker jag.

Kommer förmodligen behålla min kondensatormikrofon då det verkar som fantommatning inte är någon större nackdel. Att den är ömtåligare än sina dynamiska motsvarigheter är något som jag tror jag kan leva med. Ska försöka att inte spilla bärs i den dock 😉

Jag hoppas dock att rundgång inte blir ett allt för stort problem, det återstår att se.

Visar det sig att det går åt skogen så investerar jag nog i en Sure SM58.

På återseende! 🙂

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Som kuriosa kan jag nämna att varje gång Bush talar i en presskonferans så sitter det en SM57 i mikrofonskogen. Vet inte varför dock.

En sak som jag undra över är varför har vissa ljudkort och mixrar bara tolv volt fantommatning medan standarden verkar vara 48v?

En annan sak jag undrar över är varför JAM har musikvärldens sämsta hemsida.

Redigerat av whitemansdevil
Link to comment
Dela på andra sajter

>> En sak som jag undra över är varför har vissa ljudkort och mixrar bara tolv volt fantommatning medan standarden verkar vara 48v?

En orsak är att det finns 2 varianter av standard, P48 och P12.

Men det finns också en helt annan orsak - kostnader. Det kostar lite extra att komma hela vägen upp till 48 volt. Så en del tar "genvägar" och kanske får ihop sådär 20 Volt i stället. Exempel på en sån stärkare är M-Audio AudioBuddy. Ofta fungerar det alldeles utmärkt ändå, men det beror på mikrofonen. Beroende på hur kretsarna inuti är gjorda kan påverkan vara stor eller lite. Lite förlorar man oftast i minskad marginal för att hantera starka ljud, och man kan kanske få lite extra brus. Ett ganska säkert tecken på att det inte blir 48 Volt är om trafon är på 9 volt (som till exempel AudioBuddy). Att man kan få ihop mer är trafon-s utspäning beror på smarta kretsar, men gränsen brukar vara sådär 2,5 gångar trafons spänning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som kuriosa kan jag nämna att varje gång Bush talar i en presskonferans så sitter det en SM57 i mikrofonskogen. Vet inte varför dock.

Det är för att Bush är en stenhård grabb när det gäller ljudteknik

En annan sak jag undrar över är varför JAM har musikvärldens sämsta hemsida.

Där är jag inte lika säker, men efter att har läst Tales from the store, så verkar det som det har slagit fast en policy: -Att inte hålla på och dra till sig en massa kunder i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ryktet säger att det är Jams ägare själv som gör sidan...

...är det nåt fel på dagens webbdesigners eller?

Som försvar till sidans utseende tycker jag dock att jam.se känns lite skitig, svettig, replokals-aktig ut på nåt sätt. Och om det är tanken att det ska göra det så finns det iaf en idé bakom att den ser ut som den gör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...