Jump to content
Annons

Foolin' Around - Pop/dance


Exil

Recommended Posts

LÅTNAMN: Foolin Around'

ARTIST/GRUPP: Lisa

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:37

KOMPOSITÖR: Jag/sångerksan

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4.9MB

STATUS: Snart färdig demo

Det här är en låt som jag och sångerskan har skickat till Warner och de gillade låten och sa att de ville använda den om vi gjorde ett rakare komp. Jag har därför nu igår och idag suttit och gjort om kompet, och från ha varit en pop/r&b låt har det blivit pop/dance istället. Det var svårt att komma undan dancefeelingen eftersom de ville ha ett rakt komp. Jag tycker låten faktiskt blev bättre i denna verison så de hade nog rätt om att det skulle vara ett rakt komp. Sångerskan är ingen jättetallang, men sjunger absolut bra och har en käsnal för melodier och text.

Låten skulle såklart kunna utvecklas mera, men eftersom det är en demo, och vi inte vet vad de kommer säga så känner jag att det här räcker. Men det skulle vara kul att få lite kritik angående mixen innan vi skickar iväg den. Jag är inte van att mixa åt dancehållet och har haft svårt med baskaggen och basen tillsammans som ni antagligen kommer att höra. Så ge mig gärna tips!

Låtlänk: http://www.speedyshare.com/731436148.html

Ny mix: http://www.speedyshare.com/814847541.html

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm, tycker lite att det hörs att låten var tänkt att vara i en annan genre först. Tycker inte att sångstilen alls passar in till musiken. Men nu var det iofs inte det du frågade efter. Bastrumman känns lite för hög och forcerande men det kanske ska vara så i dansmusik. (men det ska ju inte bli jobbigt att lyssna på) Ner med bastrumman och upp med basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har faktiskt mixat baskaggen rätt hög med flit, och basen lite lägre, men det är ju en smakfråga. Jag tyckte det passa när det blev lite mer åt dancehållet, men kanske något jag ska fundera över.

Jag håller med dig att sångerskan inte passar så bra till stilen. Men det är ju bara demo, och om skivbolaget fortfarande är intresserade efter den nya verisonen, så kommer den ju ges till någon mer passande sångerska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bumbar denna tråd, eftersom jag nu har sänkt baskaggen så den inte tar över allt för mycket. Vore också mycket värt om någon kunde säga något om mixen. Anonymt sa tbruce, och jag kan förstå honom. Det här är mer en låt i mängden, men eftersom skivbolaget gillade den och ville använda den om jag gjorde ett rakare komp så har jag jobbat lite på denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

PajaroFeo (oregistrerad)

Snyggt. Det enda jag störde mig på var vocodern-effekten vid 2:15 😄 ... den blev lite tacky. Less is more (ibland 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att det låter bättre, och "vocoder-effekten" som är auotune på max tycker jag passa in personligen. Så den kommer nog vara kvar. Men om fler påpekar att den inte passar in får jag tänka över det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Jag gillade låten jättemycket! Easy listening. Eftersom Lisa låter otroligt lik Robyn blir det nog svårt för just henne att nischa sig, men hon gör en jäkligt bra "rip" i karaktären. Det här hade kunnat vara en tidig Robyn, både musikstilen och sången, faktiskt.

Tycker att både sångstilen och dansstuket passar ihop, jag skulle gärna se mer R&B eller soul-touch på sångspåren för dansgolven.

Så --- kör :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Jag gillade låten jättemycket! Easy listening. Eftersom Lisa låter otroligt lik Robyn blir det nog svårt för just henne att nischa sig, men hon gör en jäkligt bra "rip" i karaktären. Det här hade kunnat vara en tidig Robyn, både musikstilen och sången, faktiskt.

Tycker att både sångstilen och dansstuket passar ihop, jag skulle gärna se mer R&B eller soul-touch på sångspåren för dansgolven.

Så --- kör :-)

Kul att du gillade låten =)

Jo lite Robyn-feeling är det absolut. Antagligen kommer det bli någon annan sångerska om Warner vill använda låten, men det funkar bra som demo detta :rolleyes:

Ni kan föresten höra en liten snutt av hur den gamla verisonen lät. Inte alls lika genomarbetat mix men ni kan iaf höra hur den var tänkt från början.

http://www.speedyshare.com/526987162.html

Om det är bättre eller sämre är väl en smaksak, men jag personligen gillar den nya rakare versionen bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte van att mixa åt dancehållet och har haft svårt med baskaggen och basen tillsammans som ni antagligen kommer att höra. Så ge mig gärna tips!

1. Sidechain och då menar jag INTE eric Prydz varianten utan mer subtilt.

2. Ett annat tips fast lite mer tidskrävande ,

Kopiera Basen till två kanaler , Kanal 1 där bas och kagge slår samtidigt , Kanal 2 där basen slår själv. På kanal ett skär du i subbasen så att denna inte grötar ihop sig med Kaggen kanske höjer lite i midbasen 200 - 400 khz , kanal 2 kan i stort sett vara som den är.

Tips 1 och 2 kan med fördel användas samtidigt.

Tips 3 för att få mer tryckt och närvaro i grunden ( bas + kagge ).

skicka bas + kagge + virvel och kanske lite hi-hat till en egen buss som du komprimerar hårt och eq:a upp basen mellan 50 - 150 hz och diskant mellan 7000 å uppåt.Blanda in det med det existerande grunden lite svagt , knappt märkbart.( kallas NYC Compression , Paralell Compression , Chost Compression m.m m.m ).

Detta kan med fördel även göras på sång fast i detta stadium av denna låt skulle jag avråda från det om man inte ger sig på lite melodyne editering av sången.Sången svajar som dom sju haven

😱

I övrigt en bra låt , om än lite oslipad i produktionen men som sagt detta är ju trots allt en demo och tar man det för vad det är så finns det absolut inget att klaga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips, dig kan man lite på 😎

Jag ska absolut testa lite av det du har tipsat om, och sången svajar riktigt mkt ja. Och jag har redan använt melodyne faktiskt hahaha. Men eftersom hon glider så mkt på tonerna och har mycket vibrato så har det blivit väldigt syntetiskt och låter inte alls naturligt när jag har försökt korrigera fler svajande toner.

Men det är väl mer låten de är ute efter, och jag ser mig väl mer som låtskrivare än producent. Men jag ska leka lite med dina grymma tips så kanske den höjer sig ett snäpp till.

Vad för instrument tycker du jag ska sidechina? Ska jag lägga lite lätt på alla instrument? Äsch det är väl bara att testa sig fram 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...