Jump to content
Annons

Mixrum i betong


blq (oregistrerad)

Recommended Posts

blq (oregistrerad)

Tjena!

Jag har läst det mesta kring studiobygge och akustikbehandling här på forumet, men nästan alltid diskuteras omfattande ljuddämpning i samma veva så jag startar ändå en ny tråd.

Har ett garage, b3,37xl6,5xh2,5, där golv och tak är av betong, så även främre kortvägg och vänster långvägg, emedan höger långvägg är en tjock brandklassad vägg med isolering och gipsskivor och bakre kortvägg består av breda dubbeldörrar (garagedörrar) modell äldre i trä med lite isolering inuti. Rummet är uppvärmt, det finns heller inget problem med fukt i golv el väggar (ligger ovan jord).

Tanken är att använda det som produktions/mixrum, dock inte för inspelning. Jag behöver heller inte ljudisolera för grannar etc. M.a.o. vill jag ha en så akustiskt bra lyssningsmiljö som möjligt, samtidigt som jag varken behöver stänga ute eller inne ljud så att säga.

Monitorer Mackie 824 resp Genelec 8050, jag lyssnar på låg och medelhög nivå.

Var ska jag börja? När är det idé att ljudmäta rummet?

Min budget är mellan 10-30tkr i materialkostnader. Viktigast är att det inte blir ett komplext och tidsödande flytande-rum projekt som stjäl tid från producerandet 😠

Tacksam för idéer och förslag.

Mvh

BL

Redigerat av blq
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

eftersom blq vill lägga mellan 10 o 30 kkr, tror jag man kan satsa lite mer på att bygga ett akustiskt rätt rum istället för att köpa på sig massa IKEA prylar.. 😄

http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

här har du en rumskalkylator som du kan använda dig av för att räkna ut vilka frekvenser som kommer bråka med dig !!! visa vem som e chef.. 😳

sätt dig och läs allt som du kan hitta online. även byggdagböcker o sånt.. följ upp allas studiobyggen på detta forum o skissa på olika former på rummet..

gör massvis med skissar och fråga därefter vilket som är bäst...!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
tror jag man kan satsa lite mer på att bygga ett akustiskt rätt rum istället för att köpa på sig massa IKEA prylar

Rum som rum - ur akusteringssynvinkel är det väl aldrig fel med tunga mattor på golvet, framförallt om det är betong eller hård parkett - oberoende av om det är IKEA eller ej? Poängen var, innan man sätter ut megabucks på att lösa 100% av problemen, kan man lösa 50% av problemen med helt enkla vardagliga metoder, och sen spendera sina pengar på speciallösningar (specifika absorbenter för problemfrekvenser etc).

Är vi inte överens?

Link to comment
Dela på andra sajter

tror jag man kan satsa lite mer på att bygga ett akustiskt rätt rum istället för att köpa på sig massa IKEA prylar

Rum som rum - ur akusteringssynvinkel är det väl aldrig fel med tunga mattor på golvet, framförallt om det är betong eller hård parkett - oberoende av om det är IKEA eller ej? Poängen var, innan man sätter ut megabucks på att lösa 100% av problemen, kan man lösa 50% av problemen med helt enkla vardagliga metoder, och sen spendera sina pengar på speciallösningar (specifika absorbenter för problemfrekvenser etc).

Är vi inte överens?

jo precis.. men eftersom författaren nämnde den summan pengar, tyckte jag att det var lika bra att slå på stort med en gång. 😎

och varför inte bygga egna väggar som klöser bort alla stående vågor?! 😉

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)

Hyggligt av er att hjälpa till !

eftersom blq vill lägga mellan 10 o 30 kkr, tror jag man kan satsa lite mer på att bygga ett akustiskt rätt rum istället för att köpa på sig massa IKEA prylar.. 😉

Nja, vill och vill, jag spenderar ogärna mer än absolut nödvändigt 😛 men du har helt rätt i att jag siktar på ett akustiskt riktigt rum.

Däremot skulle jag gärna slippa att regla upp hela rummet på alla dess ledder, och då är det inte plånboken utan tids- och besvärsfaktorn som talar. Är betongväggarna så farliga som man kan tro, måste man verkligen bygga "rum i rummet" för att få en bra akustikmiljö? Jag behöver som sagt inte isolera bort läckage ut/in.

Jag antar att jag fikar efter en snabb och enkel lösning som t.ex. att hänga frihängande plattor (stenull?) framför rumsväggarna och några under taket plus inredning (ikea soffa, matta, bokh som tsmalmbe rek.) eller att isolera och luftspalta främre rumsväggen och helt enkelt inreda resten av rummet. Självklart ska också hörnen få sig en omgång 😎

Jag är fullt införstådd i att finjustering alltid måste ske, några akustikpaneler här och var, men nu talar vi om själva grundplåten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är betongväggarna så farliga som man kan tro, måste man verkligen bygga "rum i rummet" för att få en bra akustikmiljö? Jag behöver som sagt inte isolera bort läckage ut/in.

nej, du vill väl bara akustikbehandla rummet!? inte isolera.. inga reglar komemr behövas (förutom om du bygger dina egna absorbenter).

kan du slänga upp en liten skiss så kan vi räkna åt dig..

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ääh. Isolera inte. Det är ju ett perfekt efterklangsrum ju, ett sånt där som alla studior önskar att de hade. Lång och fin efterklang. Ställ in en högtalar och några mickar. Klart! Lexicon kan springa och gömma sig!

Förlåt, kunde inte låte bli.

Förstår att du vill börja smått, men det lönar sig att tänka till lite i förväg.

Rum-i-rummet behöver du bara om du antingen vill dämpa omgivningens ljud (mest vid inspelning) eller om du vill se till att omgivningen inte störs.

Det första jag skulle titta på är ventilationen -- det kan bli väl varmt eller dålig luft och du kommer antagligen sitta där många timmar i sträck. Det behövs inte något avancerat, men antagligen en ljud-dämpad fläkt (så du inte störs) och både tillopp och utlopp för luften. När du ändå håller på med ventilation är mitt tips att planera för ett maskinrum eller datorlåda eller sånt så att du slipper surrande fläktar från datorer och hårddiskar. Ju tystare omgivningen är, desto mer stör dem är min erfarenhet. Maskinrummet kan du enkelt bygga nu med lite reglar och gipsplattor, men det blir mycket bökigare senare. Tänk efter också om det finns värme-element och sånt så du inte fryser ihjäl på vintern.

Nästa sak att fundera över är belysning och elmatning. Gör du planerna för det nu så sparar du massa pengar och strul senare. Inte heller här behövs det något avancerad, mest lite sunt förnuft. Tänk till lite på kabeldragning mellan dator och bildskärm och så också. Kanske att det är ide att dra en nätverkskabel bort till resten av huset så det går att köra internet? Som alltid, blir mycket bättre och billigare om du tänker till nu.

Sen börjar det bli dags att titta lite på fuktisolering. Det handlar om att se till att fukten håller sig på rimlig nivå. Du kommer ju att bygga för åtminstonde delar av golv och väggar och bakom det du bygger för så kan fukten samlas. Garaget har inte haft detta problem, alla väggar var ju luftiga tills nu. Inte heller detta behöver vara särskilt komplicerat, byggplastfolie kan räcka långt. Men, och det är ett stor men här, om golvet är rejält fuktig och du lägger ett golv ovanpå bör du kanske fundera på en ventilationsspalt. När du ändå håller på med golvet, kolla om det blir kallt. Rätt enkelt att åtgärda nu med lite isolering, svårare sen.

Nu börjar det bli dags för akustikbehandling av basen, det som är svårast. Vanlig stenull räcker mycket långt. Kom ihåg att för att dämpa basfrekvenser behövs det tjocka saker. Man kan vinna mycket genom att sätta plattorna en bit ut från väggen -- det går åt mindre material men även lägre frekvenser dämpas. Tvärs över hörnen är en bra ide (det finns många hörn i ett rum, inte bara de där fyra man vanligen menar). Basen "studsar" inte i rummet utan "fyller" det med stående vågor så du kan näst intill dämpa var som helst. Slå in stenullen i lakansväv eller liknande så dammar den inte kliande fibrer.

Resten är enkelt att fixa efterhand. För enkelhets skull kan du ta och dämpa upp hela "front"väggen, den där högtalarna står med stenull om du vill. Spika lite reglar där, fyll med stenull och lägg lakansväv framför så det inte dammar.

Diskant och mellanregister är jämförelsevis mycket lättare att fixa än basen. Dem kan du vänta lite med om du vill.

Nå, ett inlägg som garanterat bara består av återanvända elektroner och är värt precis sådär 10 öre.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

För bästa resultat bör du hitta den placering som ger den jämnaste responsen och sedan mäta upp rummet för att ta reda på vilka frekvenser som fortfarande är problematiska för att sedan räkna ut vilka väggar som orsakar dem och bygga absorbenter stämda till rätt frekvens och placerade vid rätt vägg för maximal absorption. Bredbandsabsorption blir aldrig lika effektivt som en korrekt stämd absorbent (på rätt ställe).

Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)
kan du slänga upp en liten skiss så kan vi räkna åt dig..

a

😄

Jag provade SketchUp och blev helt manisk. Vilket program... Hursomhelst, bifogar bild samt källfil på rummet. Exakta mått b3,37xl6,5xh2,5 (Alla mått i SketchUp är korrekta). Samtliga ytor förutom höger vägg är utav betong, dörrar i trä så klart.

Källfil för SketchUp

blmixrum.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag vore du, skulle jag antingen försöka dela upp rummen lite.. ngt du kan tänka på är att du kanske inte vill sitta med dator, hårddiskar och liknande i samma rum, så en maskinparksliknande skrubb vore ngt!?

ett tips e o skaffa en gammal garderob o bygga om..

edit: datorn kommer göra rummet varmare som fanken aswell.. så en maskinparksliknande skrubb eller dylikt är att rekommendera!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)
ngt du kan tänka på är att du kanske inte vill sitta med dator, hårddiskar och liknande i samma rum, så en maskinparksliknande skrubb vore ngt!?

ett tips e o skaffa en gammal garderob o bygga om..

Jag har ett angränsande förråd där maskinparken får stå och som är ventilerat. DVI (monitor)kabel funkar upp till 10m men USB och PS2 vete katten... Och powerswitchen till datorn borde väl kunna förlängas...

Link to comment
Dela på andra sajter

ngt du kan tänka på är att du kanske inte vill sitta med dator, hårddiskar och liknande i samma rum, så en maskinparksliknande skrubb vore ngt!?

ett tips e o skaffa en gammal garderob o bygga om..

Jag har ett angränsande förråd där maskinparken får stå och som är ventilerat. DVI (monitor)kabel funkar upp till 10m men USB och PS2 vete katten... Och powerswitchen till datorn borde väl kunna förlängas...

skaffa en schysst KVM-sladd från typ

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10180

är inte så hiskeligt dyra..

som tidigare nämnt sätt dig o läs, så mkt det bara går och sen skissa lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)
skaffa en schysst KVM-sladd från typ

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10180

är inte så hiskeligt dyra..

som tidigare nämnt sätt dig o läs, så mkt det bara går och sen skissa lite..

Genialt, en kombinerad kabel - tack för det IDF. Ordning och reda är a och o i studion enligt mig, blir nervös av kabelhärvor. Nästan lika irriterande som gamla kaffekoppar och tomma CD fodral 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en schysst KVM-sladd från typ

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10180

är inte så hiskeligt dyra..

som tidigare nämnt sätt dig o läs, så mkt det bara går och sen skissa lite..

Genialt, en kombinerad kabel - tack för det IDF. Ordning och reda är a och o i studion enligt mig, blir nervös av kabelhärvor. Nästan lika irriterande som gamla kaffekoppar och tomma CD fodral 🙂

😆😆

kaffekoppar har jag inget emot, men cdskivor resp. fodral är drygt som fan!!

har iofs en samling cymbaler hihats etc från 70talet, liggande på mitt rack numera..

ett litet tips i kanten bara..

när du bygger ditt musikrum, tänk på två saker då..

ett: akustikmässig byggnation - hur ljudet ska röra sig, och hur du optimalt kan få bäst ljud för DIN mixning..

två: Trivselfaktorn och uppställningen av saker - hur kan du få mest optimalt plats för dina saker samt saker du komma köpa på dig i framtiden, tro mig det kommer aldrig att sluta..

när du väl bygger, organisera sjukligt mycket.. jag organiserade in i minsta detalj o planerade läskigt mycket när jag målade om mitt kontrollrum och flyttade in saker!!!

sätt upp en lista med saker som ska göras i kronologisk ordning.. bocka av när du blir färdig med en sak.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)

Ja, nästa vecka kommer snickarn så det börjar brinna i knutarna. Jag har två varianter på planlösning där den med sångbåset inbegriper uppsågning av dörrhål i betongväggen, något som den bärande grunden kanske inte medger.

Min tanke är i båda fallen att vinkla framväggen på klassikt vis för att sedan isolera vinklar och i förekommande fall mittparti. Vad är lämpligt att ha för vinkel? Ska man satsa på perforerad masonit som släpper igenom eller gipsskiva?

I de bakre hörnen tänkte jag ställa gjutrör 30 cm diam som fylls med lämpligt material, kanske sand. Är jag tvungen att regla upp golvet för att känna basen? I annat fall så finns det en särskilt perforerad gummimatta 20mm tjock som används i industrin för ergonomisk avlastning och sparar ben och knän om man dansar runt i studion mycket 😳

I övrigt kommer jag inreda så mycket det går, och avslutningsvis mäta och och akustikbehandla. Vem kan man vända sig till för att få rummet uppmätt?

mixrum1.jpg

mixrum2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om möjligt så hade jag gått på alternativ 2, ett sångbås är bättre än inget. Så vida det inte enbart ska vara post produktion/mastring eller likande.

Vinkel fram gör klassiskt sett 12° från centrum, men frågan är ifall du ska flush montera monitorerna eller om du bara ska få bort reflexer och dämpa bas på annat sätt.

Tänker du dig ett rum byggt på Live End/Dead End principen eller hur vill du ha det?

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)
Om möjligt så hade jag gått på alternativ 2, ett sångbås är bättre än inget. Så vida det inte enbart ska vara post produktion/mastring eller likande.

Vinkel fram gör klassiskt sett 12° från centrum, men frågan är ifall du ska flush montera monitorerna eller om du bara ska få bort reflexer och dämpa bas på annat sätt.

Tänker du dig ett rum byggt på Live End/Dead End principen eller hur vill du ha det?

a

:rolleyes:

Tänkte inte fälla in monitorerna, har kraftiga golvställ. Med tanke på rummets längd så hade jag från början tänkt mig le/de -rådämpat fram, diffusorer bak, men med sångbåsvariantem blir rummet betydligt mindre... Har iofs ett litet rum i närheten, men det här känns trevligare om det nu går att ta upp en dörr på sidan. Har även funderat på om man kan ersätta fönstret med en dörr med glas, men skulle tro att det blir lite tufft för plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)
jag tänkte på de pelarna i mitten av rummet, de som sitter på väggarna, kan nog uppstå konstiga akustiska fenomen där.. bygga igen!??

Ja, den ena går in 30cm den andra 17cm om jag inte missminner mig. Förbannat irriterande, och nog lär man behöva "jämna" till dem på nåt sätt. Bygga in väggen som ett V över dem kanske....

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppla kunde inte låta bli å skissa lite...

de flushade monitorerna är ju bara att bortse från om du inte vill spara golvutrymmet (kan bli problem att komma fram till dörren annars tänkte jag), böver ju kanske inte heller ha så maffig isolering, men men.. tror att dörren mellan monitorerna kan funka bra. så vida bordet inte är för brett.. dimensionerna jag tog är jävligt godtyckliga, glömde ladda ner din .skp fil 😲

blqfram.jpg

blqsned.jpg

blqovan.jpg

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)
hoppla kunde inte låta bli å skissa lite...

de flushade monitorerna är ju bara att bortse från om du inte vill spara golvutrymmet (kan bli problem att komma fram till dörren annars tänkte jag), böver ju kanske inte heller ha så maffig isolering, men men.. tror att dörren mellan monitorerna kan funka bra. så vida bordet inte är för brett.. dimensionerna jag tog är jävligt godtyckliga, glömde ladda ner din .skp fil  😲

a

😎

Ehhh... alltså det var inget dåligt uppslag. Hur i 🙂 lyckades du trolla fram detta på den här stunden? Jag är djupt imponerad. Tror även min snickare kommer att bli det om han bara överlever första chocken...

Jag har visserligen tre skärmar, men å andra sidan bara några enstaka burkar så bredden är inget problem. Vad rekommenderar du för material/skikt på vinkelväggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad rekommenderar du för material/skikt på vinkelväggarna?

det beror på ifall du ska göra som på min skiss, eller på något annat sätt. Enligt min skiss är det ju flushat och då är väggen dämpad inuti och reflektiv på utsidan.

Om man monterar högtalarna på stativ så får du bygga vinklarna som absorbenter om de ska göra någon verkan, kanske traditionell Corner Trap men i planare vinkel.

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

blq (oregistrerad)
det beror på ifall du ska göra som på min skiss, eller på något annat sätt.

a

😎

Spontant - det får nog bli som du skisserat. Jag ska sondera efter dörrar imorgon, kanske du el någon annan känner till vettig leverantör. Och man får tacka för den idiotsäkra byggbeskrivningen, tom jag fattade och det ska mycket till...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte på de pelarna i mitten av rummet, de som sitter på väggarna, kan nog uppstå konstiga akustiska fenomen där.. bygga igen!??

Ja, den ena går in 30cm den andra 17cm om jag inte missminner mig. Förbannat irriterande, och nog lär man behöva "jämna" till dem på nåt sätt. Bygga in väggen som ett V över dem kanske....

jag tänkte det jag med.. 😛

annars går det att göra riktigt snygga grejjer annars med.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

annars går det att göra riktigt snygga grejjer annars med.. :rolleyes:

Med..vadå?? Sitt inte och kläm på någon bra idé nu 😱

hehe, man kan göra allt möjligt, har inte ngn exakt idé just nu, men det finns som sagt massa saker man kan göra.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

annars går det att göra riktigt snygga grejjer annars med.. 😲

Med..vadå?? Sitt inte och kläm på någon bra idé nu 🙂

hehe, man kan göra allt möjligt, har inte ngn exakt idé just nu, men det finns som sagt massa saker man kan göra.. 😉

right....^^

Måste be farsan specka den här tråden, han kan sånt där. Men den senaste skissen var iaf

förbannat snygg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...