Jump to content
Annons

Nytt seriöst hemmabygge på gång!


Dream Exp.

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har ju nu ett tag varit tvungen att ha det trångt nere i källaren i huset men nu när vi har flyttat (till en lugn sjötomt) så ska jag banne mig få igång ett studiobygge! Har fått bygglov på det hela och tänkte spränga ut en del av berget i mars för att få plats med ett garage under studion.

I alla fall så ser ritningarna ut så här för tillfället:

post-66-1168807162.jpg

Detta blir då live-rummet som jag hade tänkt mig.

och här kommer måtten på kontrollrummet:

post-66-1168807203.jpg.

Det lilla rummet intill kontrollrummet är förstås ett sångbås

Sedan har vi här en bild över sällskapsrummet och förråden:

post-66-1168807082.jpg

Sedan har jag två bilder på golv och väggar genomskärning

Golv:

post-66-1168807261.jpg

Reglar och isolering är 220 mm

Vägg:

post-66-1168807043.jpg

Som ni kanske ser på vägg-modellen så har jag inget yttre skikt. Det är för att jag inte riktigt vet vad som ger bästa akustik i rummet. Som jag hade tänkt det så vill jag kunna ha ett ganska levande rum när allt är kalt (inga mattor och inget på väggarna) men samtidigt vill jag kunna möblera om (ställa in skärmar och hänga upp massiva textilier på väggarna och lägga in mattor) och få en död klang. vad är då bäst att ha som yttre skikt till väggarna?

Kan även tillägga att det är sluttande tak i hela studion. Längst ut (sällskapsrummets långsida) är höjden ungefär 190 cm och mitt i är det mellan 3,5 till 4 meter i takhöjd.

Skulle vara trevligt om ni som vet och kan och har gjort detta tidigare säger vad ni tycker om planerna hittills. Som ni märker försöker jag vara ute i god tid men man kan ju aldrig förbereda sig nog.

Som sagt kom gärna med synpunkter på ritningen och allt.

Tack på förhand

////////////////////

Fredrik

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej, ser intressant ut det här; finns några frågetecken att räta ut till att börja med.

det ser ut som du har ambitionen att flyta rummen för att kunna isolera bättre. men din golvskiss visar ett massivt golv som ligger driekt på golvet och kommer inte hindra ljud från att transporteras mellan golv till närliggande stomme. Det du vill ha är någon typ av system för att koppla isär ditt rum och stommen, de flesta bygger då med någon typ av elastiskt material, neopren eller liknande för att minska vibrationer mellan ytorna.

så istället för parkett/golvspån/markisolering/golvspån/regel/gips så ska du bygga

parkett/golvspån/viskoelastisktlager/golvspån/regel/neopren

Som ni kanske ser på vägg-modellen så har jag inget yttre skikt. Det är för att jag inte riktigt vet vad som ger bästa akustik i rummet. Som jag hade tänkt det så vill jag kunna ha ett ganska levande rum när allt är kalt (inga mattor och inget på väggarna) men samtidigt vill jag kunna möblera om (ställa in skärmar och hänga upp massiva textilier på väggarna och lägga in mattor) och få en död klang. vad är då bäst att ha som yttre skikt till väggarna?

väggskissen visar en korrekt byggd skiljevägg förutsatt att du även sätter gips på 145mm väggen.

en yttre vägg är då hälften av den vägg du illustrerat med gips/isolering/regel/luft och därefter husets yttre vägg.

det första du ska tänka på är att isolera, förutsatt att du vill ha bra isolering mellan rummen. därefter akustikbehandla.

vad gäller rumsfördelning så är det enda du kommer få problem med det assymetriska kontrollrummet. det kommer bli mycket svårt att balansera upp ljudet, så försök att få ett rum så symmetriskt du kan. Liverummet kan dock med fördel vara assymetriskt.

a

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde just att du inte skulle hinna mer än trycka "Enter" så skulle AndreasB komma farande! 😆

Men han har helt rätt. Markskivan kommer inte att hejda ljudet så där bra. (Det lär finnas en mineralullsskiva med alla fibrerna på högkant som skall fungera, men den har jag aldrig sett i Sverige.) Du har i princip att välja på den konstruktion som AndreasB beskriver eller den som jag har gjort med Parkett/Golvgips/Ardex S48/Golvspån/Stepisol/Golvspån. (Mitt sista lager är betong, dvs den gjutna plattan.) Skulle kunna tänka mig att byta S48 mot viskoelastiskt lager men det har jag inte testat själv. (Det får bli nästa gång... ) Jag använde mig av det som gipstillverkarna föreslog, helt enkelt.

Väggen skulle jag nog bygga med Gips/Gips/OSB/Stålregel (eller träregel) 70mm/Mellanrum/Träregel 145mm/Yttergips/Läkt/Panel (eller vad du nu skall ha ytterst). Så ser min vägg ut och jag har inte mätt hur mycket det läcker men nog dämpar det mer än 60dB. Ditt största läck till omvärlden kommer att vara genom fönstrena i lokalen, så du skall dimensionera efter har bra dessa är (och du har råd med...). Hade jag haft så stort utrymme att leka på som dig så hade kanske Gyproc Akustikvägg kommit på fråga.

I taket har jag Akustikprofiler med nedpendlat tak och det fungerar över förvänta. Så det kan jag verkligen rekommendera!

Vad det gäller kontrollrummet så kommer det inte att göra dig glad. Det är alldeles för osymmetriskt, och det är onödigt att göra ett sånt misstag när man nu har utrymme att leka på. (Vi andra får oftast leva med ett litet rum med den symmetri det har!) Om jag bara gissar lite så skulle det inte förvåna mig om AndreasB sitter och skissar upp en ny lösning till dig redan. Han är rätt ("understatement") händig i Sketchup.

Akustiken går att variera genom att göra flersidiga absorbenter men det kommer vi till senare.

(Käre gud, ge mig en tipsvinst. Jag vill ha mer än 17 kvadrat att leka på!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Tackar för svar. Undrar bara var kan jag få tag på viskoelastisktlager och neopren och vilka tillverkar dessa?

Angående fönstrena:

Jag kommer att tillverka fönstrena av två glasskivor som står i vinkel mot varandra (utan att nudda varandra förstås) och sedan försöka att isolera runt dem så gått det går med gummi och silikon. Glasmästaren sa så 😱 Tror ni att det funkar bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar. Undrar bara var kan jag få tag på viskoelastisktlager och neopren och vilka tillverkar dessa?

Kuntze har neopren

Vibratec har en annan variant som jag rekommenderar (oj fel på hemsidan, slå upp nummer på Eniro.se)

Auralex har vad de kallar U-Boats som det finns svensk återförsäljare för.

Jag kommer att tillverka fönstrena av två glasskivor som står i vinkel mot varandra (utan att nudda varandra förstås) och sedan försöka att isolera runt dem så gått det går med gummi och silikon. Glasmästaren sa så  Tror ni att det funkar bra?

Jorå, i princip korrekt. Du monterar glaskivorna i var sin vägg, med så mycket luft som möjligt imellan. så här t.ex:

windowsketch.jpg

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AndreasB glömde att svara på vad det gula kletet han jobbade med hette så jag påminner honom igen. 🙂

Vad jag menade med fönsterrutor var egentligen inte rutan mellan kontrollrummet och liverummet, utan jag förutsatte nästan att det skulle vara fönster i liverummet mot den yttre verkligheten. Man får vara bra sjuk för att tycka det är OK med ett rum utan fönster. Vänta lite... mitt krypin har ju inga fönster... som jag sa...

Därför skall man kolla klassningen av dessa fönster för att se vad man kan komma undan med. Skall det inte in några fönster där så glöm det hela. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

tackar för svar igen.

Jag håller mig nog till era råd för de verkar bra.

Hur gör man med taket då? som det är nu så är ju taket i vinkel så att den lägsta delen är mot tv-rummets långsida. I vilka lager lägger man materialet och i vilken ordning.

Sedan undrar jag även lite om material som yttersta skikt på väggarna. Är en panel att föredra för att sedan kunna moderera akustiken med textilier?

Jg hade tänkt göra luckor längs hela väggen där de är hårda på ena sidan och absorberar på andra så att det bara är att vända dem om man vill ha ett dött sound. Är det att rekommendera?

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

tackar för svar igen.

Jag håller mig nog till era råd för de verkar bra.

Hur gör man med taket då? som det är nu så är ju taket i vinkel så att den lägsta delen är mot tv-rummets långsida. I vilka lager lägger man materialet och i vilken ordning.

Sedan undrar jag även lite om material som yttersta skikt på väggarna. Är en panel att föredra för att sedan kunna moderera akustiken med textilier?

Jg hade tänkt göra luckor längs hela väggen där de är hårda på ena sidan och absorberar på andra så att det bara är att vända dem om man vill ha ett dött sound. Är det att rekommendera?

Eftersom jag inte riktigt vet lutningarna på taket så får jag väl hålla mig till det allmänna: taket luter = bra. Det betyder att det är ännu en yta som inte är parallell.

Menar du innersta lagret? IN mot rummet, alltså? Förstår inte riktigt frågan, så du får omformulera lite. Jag har yttertak takreglar och 50cm isolering (tror jag det var). Sedan kommer akustikprofiler och ett lager OSB (för att ha något att skruva i) följt av endast ett lager gips. Verkar fungera bra i mitt fall. Taket är alltså fritt flygande från reglarna och vidrör inga väggar. (Nåja, det är akustikfog emellan.)

Det med vändbara absorbenter var det jag menade flersidiga dito, så du är definitivt inne på rätt spår. Sedan bör man nog bygga "corner traps" eller "bass traps" eller liknande i hörnen för att ge rummet en chans att absorbera lite bas. Membran absorbenter som denna kan också hjälpa. http://www.soundonsound.com/sos/may06/articles/qa0506_3.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så du har gips som innersta lager in mot rummet? Hur är det akustikmässigt?

Ja alltså det jag menade med min fråga var vilket som var att föredra som material in mot rummet i golv, tak och väggar.

På golvet tänkte jag ju lägga ekparkett, på väggarna har jag ingen aning och inte i taket heller. Skulle gärna vilja veta vad som låter bra i tak och på väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm du frågar om två olika saker, gipset är där för att ISOLERA vad du sen sätter för material för att få den önskvärda akustiken är nåt helt annat. Gips per se. ger reflexer, så om du ska absorbera finns det en hel uppsjö av sätt att göra det.

a

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste mina tidigare inlägg och insåg att jag varit otydlig 😳 så alltså:

1. Hur ska man organisera olika lager i taket. Ändå från det tidigare taket till det absolut innersta skiktet in mot rummet?

2. Vilka material har goda akustiska egenskaper in mot rummet på väggar och i taket? Vill ha ett material med ganska mycket reflectioner.

Hoppas att detta var tydligare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Hur ska man organisera olika lager i taket. Ändå från det tidigare taket till det absolut innersta skiktet in mot rummet?

Börja med att se till att dina befintliga väggar/tak är tjocka och täta. Bättre på med ett lager gips om du har behov för det.

sedan är det regel med isolering/hatchannel (takbärlist)/X * gips

2. Vilka material har goda akustiska egenskaper in mot rummet på väggar och i taket? Vill ha ett material med ganska mycket reflectioner.

Oj, det var en väldigt generell fråga, rimligtvis kommer du behöva akustikbehandla ditt isolerade rum. Taket är en stor parallell yta mot golvet där du får stående frekvenser ( i ditt fall har du redan ett lutat tak så du får en hel del på köpet). Men annars kan man bryta reflektioner mellan golv/tak med paneler eller så kallade clouds som även fungerar som basabsorbenter.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis flyttat ut till norra gottsätter vid Lången. Ganska nära axbergs kyrka...

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig i min frågeställning men det jag undrar är alltså vilket material som ger snygga reflektioner i rummet. Jag vill ha ganska levande akustik i rummet. Dämpa kan man ju allltid göra sen men att locka fram lite reflektioner är lite svårare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AndreasB glömde att svara på vad det gula kletet han jobbade med hette så jag påminner honom igen.

Det gula kletet antar jag är dämplim. Jag har länkar på min egen studiobyggarsida till några billiga prylar som jag försökt leta upp. Bl a en mycket bra dämplim som jag kört med som verkar ligga på nästan halva priset.

STUDIOBYGGE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...