Jump to content
Annons

SE Reflexion Filter!


Southbound (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Jag har testat lite snabbt - och det fungerar bra. Jag hade lite begränsat med tid för att göra ett riktigt utförligt test, men jag fick ett gott intryck av det i alla fall - och väntar f.n. på att få hem ett sådant att ha själv och för demosyfte. När det har kommit, så ska jag göra lite testinspelningar, så att det kommer upp lite ljudexempel att lyssna på. :rolleyes:

Man ska ha ett stabilt micstativ - för Reflexion Filter är TUNGT!

Man kan få liknande hjälp av skumdämparna i Auralex XPander Kit. Betydligt billigare, men inte lika effektivt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)
Man kan få liknande hjälp av skumdämparna i Auralex XPander Kit. Betydligt billigare, men inte lika effektivt...

Vart hittar jag detta, eller vart kan man beställa de?

Jag tänkte att man kanske kunde bygga något liknande själv, men vet ej så mycke om bra material till en sådan grej.

Har du något bra tips på passade material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få liknande hjälp av skumdämparna i Auralex XPander Kit. Betydligt billigare, men inte lika effektivt...

Vart hittar jag detta, eller vart kan man beställa de?

Jag tänkte att man kanske kunde bygga något liknande själv, men vet ej så mycke om bra material till en sådan grej.

Har du något bra tips på passade material?

Var man kan beställa...? Kolla i min signatur - men det finns säkert hos andra också... 😄

XPander Kit har en massa trevliga saker, som dämpande fötter till mikrofonstativ, små dämpare till småmembransmicar och större dämpare till stormembranare. Perfekta små hjälpmedel när man har lärt sig placera dem rätt. 😄

XP.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)

Kan inte säga att jag blir mäkta imponerad av Reflextion filter direkt.

Om de blir något inköp av något sådant så blir de nog de förslaget claes kom med, om jag inte bygger något själv.

Fortsättning följer när jag har bestämt mig.

Tack för alla bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga att jag blir mäkta imponerad av Reflextion filter direkt.

Om de blir något inköp av något sådant så blir de nog de förslaget claes kom med, om jag inte bygger något själv.

Fortsättning följer när jag har bestämt mig.

Tack för alla bra tips.

Jag har just de här skumgummibitarna som Claes visar på bilden ovan. Och de är faktiskt riktigt nyttiga ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

försöker dra liv i den här tråden.... 😕

någon mer som har testat?

åsikter om auralex x-pander?

när produkten kom trodde jag att det inte skulle dröja länge innan det dök upp en massa kopior men icke.....hittade iaf denna på Thomann http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mic_thing.htm någon som har testat/läst om?

på tal om kopior....har ngn koll på hur reflexion filter är uppbyggt? skulle det vara svårt att tillverka ett eget liknande? (det kanske finns kopior på ikea 😕 )

det känns som priset är lite högt för något som "inte låter" 🙂 men jag känner att jag resonerar lite som en kompis jag spelade med som la ner kollosala pengar på att hitta den perfekta basen och basförstärkaren och sen körde med gula skumgummi-öronproppar i replokalen och tyckte att det inte lät bra....jag rekommenderade honom att skaffa formgjutna öronproppar för 2000:- och menade på att det är den bästa ljudinvestering han kunde göra men icke.....2000:- kunde man ju köpa jättemkt bira för....

det känns så mkt mer lockande att lägga pengar på en ny micpreamp än på ett reflexion filter men det känns kusligt likt historien ovan

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nu även kommit ett "Instrument Reflexion Filter" - en riktigt trevlig pryl som är mindre än det ursprungliga Reflexion Filter och har ett hål i mitten som genomföring för en mic. Bör bli alldeles lysande framför gitarrstärkaren om man vill skärma av och reducera läckage från andra stärkare - eller varför inte som avskärmning av trummicar? 😕

Mic Thing kommer nog ganska snart (har beställt i alla fall...), så jag ska se om jag kan göra lite jämförelser mellan den, Reflexion Filter och XPander-kitet. Kanske skulle jag också testa hur det blir jämfört med att dämpa ett hörn i ett rum... Fler förslag...? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett reflexion filter och det funkar helt okej. Det utför givetvis inga mirakel, men det hjälper mig väldigt mycket som spelar in i mitt öppna vardagsrum. Det är definitivt en billigare lösning än att akustikbehandla rummet, även om det hade varit bättre. Och det är definitivt snyggare och smidigare än att släpa fram varenda täcke, madrass osv så fort man ska sjunga.

Jag tycker det var värt pengarna!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Reflection Filter från SE sjläv. För hemmabruk är det underbar. Har fått mycket bättre resultat på sågen efter jag skaffade den, slipper det otorligt fula akustiken i min mammas sovrum 😆. Om man har en lite mer avancerad studio med redan bra dämpade inspelningsrum eller sångbås är den ju rätt onödig att införskaffa. Men för oss som sitter hemma och spelar in sång i sovrummet eller liknanade kan den göra underverk 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Thompa (oregistrerad)
Några förslag på hur man ska bygga om man ska bygga själv?

Hur viktigt är det att ha dämpning bakåt och uppåt?

Bakåt så borde man ju dämpa en del själv?

Köpte en precis när den kom. Har använt den i två produktioner (Tal) var ändå tvungen att dämpa rummet men det var ganska stort. Tycker väl inte att den är värd pengarna. I hemma studion får jag i stort sett samma resultat med två madrasser som jag sätter upp.

I arbets studion funkar den då jag reser mycket och kan spela in bra Tal osv på hotel eller event.

Min erfarenhet när det gäller dämpning, om vi talar om rumsambiens eller "flutter" :-) så får man bra resultat (om inte rummet är för stort) om man hänger molton tyg (finns akustik molton) på väggarna , diffuserande (typ äggkartong)skummgummi i hörnen och isolering i taket, alernativt ett sned tak på 1X1 meter med isolering hängande ovanför sång inspelning. då får man ett jätte bra "dämpat" rum som inte kostar skjortan. Att tänka på också är att hörnen förstärker en ca 2-3 db.

Ha det och lycka till

Thompa

Link to comment
Dela på andra sajter

Några förslag på hur man ska bygga om man ska bygga själv?

Hur viktigt är det att ha dämpning bakåt och uppåt?

Bakåt så borde man ju dämpa en del själv?

Pratar vi om att bygga eller att dämpa tillfälligt? Om det är det senare så är mitt tips att släpa fram mattor, stora kuddar och mikstativ som man kan hänga tyg, filtar och dylikt på. Sen klär man in en sida av rummet så att det blir riktigt dämpat, riktar mikrofonen åt det hållet och sjunger/spelar ut mot andra sidan av rummet.

Det kommer kanske inte att låta fantastiskt, men man får åtminstone ett hyfsat torrt ljud att jobba vidare med. Dessutom tar det inte mer än 15 minuter att hänga upp lite temporära lösningar som förbättrar inspelningen. Precis som Thompa skriver så ser jag Reflexion Filter som riktigt intressant först när man reser runt mycket och behöver ha en portabel lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken var att ha något tillfälligt, tror inte övriga i familjen blir så glad om jag börja bygga om rummen. Har inge plats för det heller. Ett annat alternativ till mattor och allt vad Majken nämde är ju att köpa JJLabs stage absorb. Någon som har nån kommentar om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...