red_house_painter Postat 9 januari 2007 Postat 9 januari 2007 Fick hĂ€mta ut min joemeek threeq igĂ„r. Ăr vĂ€ldigt glad över att ha den hemma nu. Mitt problem Ă€r vĂ€l bara att jag blir totalt ologisk och inte kan tĂ€nka nĂ€r jag ska koppla in saker och ting. (frĂ„ga bara Elof!) đ Har ett EMU 1820kort och joemeek har 2st ouputs en mix input, insert och en line input. Nu Ă€r vĂ€l bara frĂ„gan hur jag kopplar det pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt in direkt i mitt ljudkort och sen det som egentligen Ă€r det jobbigaste för mig att förstĂ„. Hur jag skickar ut en signal frĂ„n datorn in i joemeeken för att tex hĂ€mta kompressor eller eq. Jag anvĂ€nder Cubase vst 5.1 och nuendo. Vore tacksam om nĂ„gon bara sa hur đ
ostkaka Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Jo, jag vet men du fÄr förklara om du har mixerbord och hur du vill anvÀnda den....sÄ lovar jag att förklara
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 LÀgg till en par external connections i ditt program (en par line-in och en par line-out med andra ord). Sen lÀgger du en bus dÀr input och output Àr de connections du just lagt till. Sen kopplar du din kompressors in/utgÄngar till respektive line in/out du just fixat till. Ta bort allt som heter direkt monitoring etc.
red_house_painter Postat 10 januari 2007 TrÄdstartare Postat 10 januari 2007 nej jag har ju inget mixerbord. Det ska direkt in i ljudkortet som Àr ett EMU 1820.
spaceman Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Det vanliga brukar vara att man lÀgger in externa eq & compressor som inserts pÄ ett fysiskt mixerbord...
sixties Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 koppla EMU 1820kort till joemeekŽs insert och frÄn nÄn av de 2 ouputarna tillbaka till Emu boxen. du kan aktivera ingÄngarna pÄ baksidan i mjukvaran för att anvÀnda dem.
lavrell Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Det vanliga brukar vara att man lÀgger in externa eq & compressor som inserts pÄ ett fysiskt mixerbord... Och varför det nÀr du ska anvÀnder datorn att mixa i?
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Det vanliga brukar vara att man lÀgger in externa eq & compressor som inserts pÄ ett fysiskt mixerbord... Och varför det nÀr du ska anvÀnder datorn att mixa i? Vid inspelning kanske?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Vid inspelning kanske? Hur jag skickar ut en signal frÄn datorn in i joemeeken för att tex hÀmta kompressor eller eq.
Frekvens Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 (redigerat) Hejhej! Följande koppling funkar bra tror jag: LÄt oss sÀga att du kopplar frÄn Output 1L (bak pÄ EMU-boxen), in till Line pÄ Jomeeken. Ut frÄn Output pÄ Joemeeken till Input 1L pÄ EMU-boxen. Skapa en Asio/wave kanalstripp (samma sorts kanal som ljud frÄn Cubase gÄr via). VÀlj INSERT: "Send/return physical input/output", och i följande ruta vÀljer du pÄ output, den kanalen som skickas till kompressorn, i det hÀr fallet Output 1L, och som input: den kanal dÀr signalen kommer, frÄn output pÄ Joemeeken. Ifall inte kanalen finns i menyn, sÄ har du den redan som en stripp i ljudkortsmixern. Ta isÄfall bort den och testa igen. Sedan i Cubase eller Nuendo, bör det finnas menyer dÀr du ser in och utgÄngar frÄn och till ljudkortet. Stereo Out (Master-regeln) lÀr gÄ via tvÄ asiokanaler. HÀr kan du skapa en ny bus, döpa den t.ex till "Bus2 - Joemeek". Sen Àr det bara att skicka valfri kanal till den nya bussen, och du bör höra ljudet och kunna ratta det som vanligt. Fiffigt va. Jag tror dÀremot du mÄste skicka den asiokanalen du skapade i EMU-mjukvaran till cubase/nuendo igen, för att kunna t.ex behÄlla ljudkÀllans kompression om du ska bounca den. Om du fÄr problem med detta eller om det löser sig ÀndÄ kan du meddela mig sÄ fÄr ja kolla upp det. Sitter nÀmligen inte vid stationÀra datorn som har EMU-kortet nu, men hoppas det var lite hjÀlp. peace. Redigerat 10 januari 2007 av Frekvens
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.