Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Sustain=styrkan under tiden tonen ljuder, angavs som förklaring i Wikipedia, vari jag kollade först. Men jag var mer intresserad av en effekt som gör att instrumentet låter länge. Det är väl inte samma sak? Har blivit imponerad av gitarrister framförallt som kan slå an ett par strängar och sedan stå tillsynes oberörda på scenen och få de där tonerna att klinga rejält i en halvminut. Är det sustain, eller hur 17 bär de sig åt? Det skulle jag ha stor nytta av i in musik. Jag fick en kombinerad kompressor/sustain-pedal från Behringer, men jag tycker inte alls att tonerna klingar längre på den bara för att jag ratta upp "sustain" till max på den. Det trodde jag skulle hända... "endless sustain" står det i reklamen för pedalen, men jag tycker inte det händer nånting. Det som dock händer med pedalen, det är att ljudvolymen höja rent allmänt och att ljudet på svaga signaler trycks upp, så kompressorfunktionen fungerar iaf...

Jag tror det var T.Rex som fått de bästa lovorden för fina Sustain-effekter. Finns det endra effekter som kan uppfylla mina behov härvid?

😕

:musik

Annons
Postat

När man spelar högt så kommer mycket av sustainen från feedbacken från en överstyrd förstärkare. Jag har en moddad boss compressor/sustainpedal, den som Behringer efterliknar. Den kan ju liksom din både jämna ut topparna, justera attack och förlänga tonerna, men det krävs lite tryck ur förstärkaren för att få det att sjunga ordentligt. Hemma kan jag inte få någon bra sustain eller feedback, då får jag gå till replokalen och kräma på 😕 Jag använder mest pedalen till rena ljud annars.

Jag skrev ett litet test om Behringers Tube overdrive to800 vilken jag tycker är otroligt prisvärd jämförd med bosspedaler, kanske borde länka det till ditt pedaltest.

Postat

Det är väl något som de allra flesta gitarrister letar efter, den där grymma sustainen... som beror på många olika saker. Saker som jag genom åren upptäckt bidrar (jag skall givetvis inte ta cred för att *jag* har upptäckt dem men ni fattar väl vad jag menar):

* Gitarren, somliga gitarrer har bättre sustain än andra och det gäller både mellan olika modeller och mellan likadana modeller.

* Stärkare/hölgtalare, som ovan ungefär.

* Effekter - både dist o kompressor kan hjälpa till.

* Strängar - fetare strängar ger mer sustain.

Tja, det är väl vad jag kommer på just nu, någon annan kan fylla på eller korrigera mig. 😕

Postat
Har blivit imponerad av gitarrister framförallt som kan slå an ett par strängar och sedan stå tillsynes oberörda på scenen och få de där tonerna att klinga rejält i en halvminut.

Fernandez tillverkar en lite pryl som kallas Sustainer. Den monteras fast vid stallet, och med den kan du själv reglera tonens varaktighet. Används av bl.a Steve Vai.

musik (oregistrerad)
Postat
När man spelar högt så kommer mycket av sustainen från feedbacken från en överstyrd förstärkare. Jag har en moddad boss compressor/sustainpedal, den som Behringer efterliknar. Den kan ju liksom din både jämna ut topparna, justera attack och förlänga tonerna, men det krävs lite tryck ur förstärkaren för att få det att sjunga ordentligt. Hemma kan jag inte få någon bra sustain eller feedback, då får jag gå till replokalen och kräma på 🙂 Jag använder mest pedalen till rena ljud annars.

Tack. Jag gjorde samma upptäckt, krämade på mer hemma och märkte en viss återkoppling av ljudet - trodde ett tag det var rundgång, men... Tyvärr fick det en del bieffekter: glasen i fönstren och högtalarna i min laptop skångrade med.

🙂

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.