Jump to content
Annons

Sjungade virvel i Superior?


MrDweeb

Recommended Posts

Har suttit och lyssnat lite på trummljuden i Superior och jag blir inte nöjd. Jag vill inte ha något fet "papp" virvel utan ha en mera tjongande virvel. Men jag får inte till det. Är det någon som lyssnat på Psycore? De har just det virvelljudet jag vill få fram.

Vet inte hur jag ska förklara ljudet alls. Kolla videon

Men det ska vara lite fetare än det och lite mer tjongande. På deras första skiva har de en låt som heter I go solo. Det är det ljudet jag är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
squareone (oregistrerad)

Jag funderar. Vad är din virvel i för material? Jag antar att du menar att virveln ska sjunga, i min mening ha en så bestämd tonhöjd som möjligt, när du säger tjong.

Det blir ju enklare om virveln är av någon metall och inte i trä. Testa att stämma den supernoga. Från grunden diagonalt och jämnt. Slå lätt på skinnet mellan varje stämskruv och kolla att tonerna stämmer ungefärligt med varandra. Det kommer diffa lite när du börjar men i slutändan så har du hittat fram. En grej som du kan tänka på är att varje trumma har en grundton (nåt som DW tänkt på och präntat inuti). Om du vill stämma efter den, strippa trumman helt från sargar och knacka på den. Lägg tonen på minnet och stäm därefter.

Mycket lycka

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar. Vad är din virvel i för material? Jag antar att du menar att virveln ska sjunga, i min mening ha en så bestämd tonhöjd som möjligt, när du säger tjong.

Det blir ju enklare om virveln är av någon metall och inte i trä. Testa att stämma den supernoga. Från grunden diagonalt och jämnt. Slå lätt på skinnet mellan varje stämskruv och kolla att tonerna stämmer ungefärligt med varandra. Det kommer diffa lite när du börjar men i slutändan så har du hittat fram. En grej som du kan tänka på är att varje trumma har en grundton (nåt som DW tänkt på och präntat inuti). Om du vill stämma efter den, strippa trumman helt från sargar och knacka på den. Lägg tonen på minnet och stäm därefter.

Mycket lycka

Han menar nog inte att han har en riktig viveltrumma, utan att han har Drumkits from Hell-samplingar han vill använda. Fina tips hursomhelst. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hjälpa dig hela vägen men jag vet att nån av virvlarna i Superior har mycket ton. Har du testat alla virvlarna? Om du hittar den så gissar jag att du kan framhäva den tonen genom att hitta rätt frekvens med EQn och kanske hjälpa till lite med kompressor också

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Svep med EQn, leta reda på virveln resonansfrekvens, boosta med höga Qvärden i oktaver och terser utifrån den, då får du mer ton. Även kompression såklart, som redan nämnts.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

du ska nog ha metall-virvel-samplingar..

kolla runt o se ifall du kan hitta ambience-samplade metallvirvlar i dfh..

sen pillar du runt i eq:n med jääääättehögt Q-värde(brantheten i ett band på eq:n!) och försök hitta frekvensen där du har mest resonans i skinnet o trumman...

försök pitcha upp virveln lite grann för att få lite piccolo-feeling över det!!

med en bra eq kan man plocka fram det mesta ur ett ljud!!!!!

komprimera den sen ganska hårt, men inte så att det pumpar..

lägg virveln i ungefär volymhöjd som gitarrerna..

ang. bastrumma i musikvideon tycker jag du ska ta en som inte klickar så förbaskat mkt utan har en mer murrig och saftig ton..!!

edit:använd stenhårda anslag på virveln....

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som jag själv brukar köra på för att få tjoooiiing i virveln:

Skicka en send till en buss och i den bussen på med först en EQ där du eqar precis som det framgår i tidigare inlägg, sen på med en dist, (ev ett tokkort reverb innan) sen en kompressor. Möt sedan upp med den bussen mot virvelnkanalen.

HÄR har jag gjort så, fast inte så mycket som du kanske vill ha det, men idéen funkar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...