Jump to content
Annons

someone like you


stajo

Recommended Posts

LÅTNAMN: Someone like you

ARTIST/GRUPP: stajo

GENRE: Är detta indiepop?

LÅTLÄNGD: 2:55

KOMPOSITÖR: Staffan J

PRODUCENT: Staffan J

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: MP3

STORLEK: 4.1 MB

STATUS: Påbörjat mix, men ännu inte nöjd med bas och kanske den är för kort?

Skrev denna i slutet av 2005 men var aldrig nöjd med versen, själva melodin tror jag, så jag la ner det lite. Nu provar jag att ändra lite kanske blivit lite bättre, är väl mest nöjd med refrängen. Skulle vilja ha lite synpunkter på bl a hur basen skall ligga, skall den vara mer pumpande, samt strukturen, är den för kort eller det kanske är bra att den är .

someone_like_you_remix.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte rätt person att svara på om det är indiepop eller inte, eftersom jag brukar placera mitt material fel 😠

Iallafall, riktigt snygg refräng! Seriöst, både melodi och dubbningen. Och syntharna. Det är ljudpoesi! Känns lite 80-tal över det, på ett positivt sätt.

Skulle kanske vara på sin plats att trycka upp sången lite. Vet inte om allt ska upp, eller bara i diskantregistret. Kanske dämpa lite reverb också. Men det är egentligen petitesser, tycker du är nära.

Och nu när jag börjat försöka spela in acke-gitarr med mikrofon, är detta en lajnad gitarr? Undrar mest för att jag vill veta om jag äntligen lyckats lära mig hur dom låter.

edit: En sak dök upp i tredje lyssningen, pianot ligger lite högt i början. Och så tycker jag den är för kort. Kör en refräng till och gör ett riktigt slut.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en habil låtskrivare med bra refrängkänsla som vanligt. Tycker att du fått till trummorna denna gång men inte riktigt enhetligt reverb med resten. Börjar lite som en Eurytmicslåt - When tomorrow comes(?). Bra driv, bra jobbat.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden

Nä jag tror jag skall ta mig en kik på nätet har börjat tappa kontrollen vad gäller olika namn och musikstilar...

Kul att du gillar refrängen, tycker det blev lite driv i den. Skall kolla över sången, har inte kört någon EQ på den ännu och sedan reverbet ja, skall bli 😉 .

Pianot slog mig också, fast det är nog inte för lågt i versen, då får jag splitta det... eller automatisera vad är mest brukligt någon som har svaret?

Lajnad gitarr är det ja, många protesterar mot det fast jag tycker det blir så mycket plektrumljud med annars fast det beror nog också på att jag inte riktigt vet vilken vinkel, avstånd och så...

Tack för synpunkterna 😎

equality

Tur jag hade ordboken framme 😠 man bugar och bockar (det är ett Göran uttryck va som jag lånat tror jag). Den låten har man ju hört ett antal gånger för läänge sedan, mycket möjligt att man inspirerats därifrån, kul skall lyssna på den igen 🙂.

Jag la lite reverb på trummorna denna gången, jo skall kolla igenom allt vill bara få till basen, hur kändes den som den är?

Tack för kommentarerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det låter som om trummorna skulle vara i rummet bredvid eller hos grannen. Du försöker uppnå nånting med ett reverb som egentligen behöver två: med ett reverb kan du göra soundet (ofta kort med minimal predelay), och med ett reverb kan du fixa utrymme (ofta svagare, mera predelay och mycket längre och sjungande).

Trumsoundena har ockspå en hel del ez över sig?

Lägg en autotune på utvalda ställen så fixar sången sig.

Akustiska gitarren är i mitten och helt torr. Den låter som om den skulle vara inbandad helt nån annastans, försök få lite av samma ambiens som i resten av materialet.

Sången, basicjustering: +2dB på allt över 8kHz, så låter det inte som en strumpa på mikrofonen.

Snygga körpartier. Trevlig låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe

aha, ja sångreverbet är uppbyggt på detta sätt... borde ju kunnat lista ut att man borde göra likadant med trummorna 😆 , skall man lägga olika på virvel, bastrumma etc eller rakt över hela setet? och visst är det EZ.

Hatar ju autotune även om det skulle behövas till och från, föredrar att någon annan sjunger 🙂.

Tror jag skall lägga om gitarren, dubba den och panorera ut sedan kolla på ambiens.

Sången, ja perfekt med konkreta tips, skall testa.

Tack för konkreta tips som uppskattas. Abstrakta kommentarer uppskattas ju förstås också 😉

Light Head

Men vad är det då???? Vanlig pop.

Verkligen kul att det gillas, antar att melodin gick fram trots diverse...

Tack för synpunkterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Då ska vi se sådär nu hoppa det igång fint intro lite mycket smask och klang på trummorna inledningsvis. Låten: kul, bra, stark melodi som vanligt och refrängen toppen, arret great helt enkelt i stort sett så är det bara mixfix som jag kan tycka återstår. Blir lite osäker på hur det är med texten försvinner lite ibland tycker mig höra lite språkstrul och försvenskning nånstans 😆 . I stort sett ännu en mega monsterhit från södra sverige. En nyvaken katt håller med står här vid sidan och jamar, Måns gillar musik kommer ofta när jag sitter och lirar in 😉 . Mjaauuuu sa han och hälsar eller om han är hungrig 🙂 . Ang. Gengre: Pop kort sagt helt odiskutabelt. En får tacke för underhållningen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo skall kolla igenom allt vill bara få till basen, hur kändes den som den är? Det är ett Göran uttryck va som jag lånat tror jag?

Jo, det är ett Göranuttryck annars verkar allt eget.

Skämtar lite... Basen låter bra tycker jag. Keep going!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven

He he låter bra Göran 🙂, har du Pelle Svanslös där i krokarna också ? Det är engelska på blekinska du hör, kan vara sake eller något du tänker på? Skall kolla upp det. Alltid lika gott att höra dina kommentarer!

equality

Nä det kanske handlar om att tighta till den lite bara så är det fix...

martinm

Ok jag kör på 🙂 får se om man kommer runt på andra sidan då, tack för kommentarerna.

Tokai

Hm det kanske det är, de kom dit lite i all hast på slutet, från början började låten där de slutar så att säga. Funderade sedan på att lägga någon rostig elgitarrs ton i början som blev starkare för att sedan starta med trummor för att hamna där vi är.

Första refrängen försvinner det lite i ja, andra blir det lite starkare för där ligger det 3 dubbningar. Skall kolla över det.

Ian kurtis, ingen aning, skall googla 🙂.

"10 minuter senare... sången ekar i huvet. My Goooooood!!!"

oj är det bra eller dåligt... 🙂

tack för synpunkterna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[

Tokai

Hm det kanske det är, de kom dit lite i all hast på slutet, från början började låten där de slutar så att säga. Funderade sedan på att lägga någon rostig elgitarrs ton i början som blev starkare för att sedan starta med trummor för att hamna där vi är.

Första refrängen försvinner det lite i ja, andra blir det lite starkare för där ligger det 3 dubbningar. Skall kolla över det.

Ian kurtis, ingen aning, skall googla 🙂.

"10 minuter senare... sången ekar i huvet. My Goooooood!!!"

oj är det bra eller dåligt...  🙂

tack för synpunkterna 🙂

Bra är svaret, dvs minst en veckas plåga. Men kan man tänka sig en bättre huvudvärk?

Han heter Ian Curtis, var sångare i Joy Division. Men det det har du säkert kollat upp redan. Finns vissa likheter där i vibratot i sången. Samma skörhet. Nu är jag gosig....mjauuum....

Link to comment
Dela på andra sajter

[

Tokai

Hm det kanske det är, de kom dit lite i all hast på slutet, från början började låten där de slutar så att säga. Funderade sedan på att lägga någon rostig elgitarrs ton i början som blev starkare för att sedan starta med trummor för att hamna där vi är.

Första refrängen försvinner det lite i ja, andra blir det lite starkare för där ligger det 3 dubbningar. Skall kolla över det.

Ian kurtis, ingen aning, skall googla 🙂.

"10 minuter senare... sången ekar i huvet. My Goooooood!!!"

oj är det bra eller dåligt...  🙂

tack för synpunkterna 🙂

Bra är svaret, dvs minst en veckas plåga. Men kan man tänka sig en bättre huvudvärk?

Han heter Ian Curtis, var sångare i Joy Division. Men det det har du säkert kollat upp redan. Finns vissa likheter där i vibratot i sången. Samma skörhet. Nu är jag gosig....mjauuum....

Ja kanske, han skulle nog i alla fall också få lite synpunkter vad gäller autotune om han la upp något på forumet idag... 🙂

Nix inget kan vara bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående basen som du frågar om så tycker jag själva basgången är bra, däremot skulle det nog bli snyggare om vissa toner hölls ut på mer. Som det är nu låter det väldigt "hoppigt". (kan inte förklara det på annat sätt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig låt...den är bra och härligt arrad.

Men i produktionen känns det som om du är i ett stort rör med mycket av instrumenten. Nästan dränkt i reverb, visst har det sitt eget sound men passar inte in.

Gillar intropianot och synthen, dock är inte trummorna bra, för grötiga och cymbalen i Left går igenom.

Faan..den är lite catchig..sitter och nynnar nu, även fast jag redan lyssnat klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jejje

Jo jag tror jag förstår precis vad du menar och kan tänka mig att receptet kan vara att göra som du säger. Tack för lyssningen 😄.

Zyan

Vissa ljud jag använder har mycket reverb i grundinställningarna och sedan har jag nog dragit på lite väl med reverb i sång och ovanpå trummor. Skall kolla över det i helgen, hm har mycket att göra i helgen 😉.

Har ingen koll på vad som är left och right då mina kablar är tvistade och jag vänt och vridit på de.. 😆 .

Låter ju lovande att den fastnar lite...

Tack för kommentarerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...