Jump to content
Annons

Använda två olika ljudkort samtidigt i Cubase


Dexter

Recommended Posts

Det kan hända att detta är en ytterst dum fråga, men jag tar den risken.

För en tid sedan köpte jag Rolands nya synt SH-201. Den har en usb-anslutning som också hanterar audio. Med andra ord kan jag spela in synthens ljud som audiofiler direkt i Cubase 4 utan att behöva koppla in via annat ljudkort.

Jag kör normalt två stycken M-Audio Delta 1010 via en Mackie 8bus och tycker att det skulle vara trevligt att kunna spela in synthens ljud utan att behöva byta generell Asio-rutin för hela Cubase varje gång, från M-Audio Asion till SH-201, eftersom det skickar allt ljud från Cubase till SH-201:an. Jag har försökt med att lägga till SH-201:an som externt VST-instrument, men inte lyckats specificera att SH-201 ska ha en egenljudingång, om ni förstår vad jag menar. Har letat i manualen samt i ett antal Cubase-böcker utan resultat.

Någon som vet?

Tack på förhand.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ASIO kan bara köra med ett ljudkort - eller fler av samma sort, om drivrutinerna är gjorda på rätt sätt av ljudkortstillverkaren. Du kan alltså inte köra med olika ljudkort samtidigt, på det sätt som du verkar vara ute efter... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

ASIO kan bara köra med ett ljudkort - eller fler av samma sort, om drivrutinerna är gjorda på rätt sätt av ljudkortstillverkaren. Du kan alltså inte köra med olika ljudkort samtidigt, på det sätt som du verkar vara ute efter... 😄

Det ante mig, sa han som sket en abborre. I och för sig är det inte SÅ jobbigt att ta in ljudet via mixern, men det hade varit cool att köra via USB. Tack Claes, för ditt svar.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

ASIO4ALL klarar att köra in och ut via olika ljudkort.

Det kan det göra - men nackdelen är att man förlorar ljudkortets eventuella specialfunktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...