Jump to content
Annons

Total balur


Coffeemidget

Recommended Posts

Har sen ett bra tag tillbaka levt under hotet att min dator snart ska multitaska för sista gången och nu idag hände det... Hårddisken har fått balur och korrumperar data och filer här och var och nu var det ljudkatalogens tur att få sig en dos alzheimers.

32 000 ljudfiler varav ##? till ## ###? kan vara trasiga. Verkar vara spritt ganska bra och jag saknar ork att gå igenom allt. Provade chkdsk, men nej... det hjälpte inte alls. Provade något som heter WAV-Saver som metod, men ånyo tog min lortiga lilla ful-dator och loskade mig i ansiktet. Enligt det programet är allting rosa-fluff-fine 'n dandy.

Tips någon? Antingen på effektivast sätt att kunna rota ur dem eller hur jag kan rädda filerna. Mest irriterande av allt är att jag precis köpt en extern hårddisk för att kunna nöd-rädda alla mina viktiga grejer, men dehär hände före jag kom till ljudbibblan.

gott nytt på alla som läser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

BUMP: Må hans scheike ge dig smek om du kikat här men inte orkat skriva hur man löser det eller kommer med bra tips om du råkar ruva på det... Har virussökt, provat

en till hårddisk söka-fel-grej och nu kommit fram till att de kan vara rätt många filer i katalogen... ja e inte glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp...är det hårddisken som falerar så kan det vara lönlöst...men är det ditt OS (XP?) som är rejält uppfuckat (virus?) och du har din disk partitionerad så är detta kanske värt ett försök. Hämta hem en image av Xandros som är en Linuxdist, bränn en installations-CD och installera på en ledig partition alternativt på din Winpartition.

Xandros kan se och läsa FAT32 och troligtvis även NTFS vilket innebär att du ska kunna flytta dina wavefiler via nätverk alternativt bränna ut dem...under förutsättning att dina wavefiler är hela (och disken ok). Är det ett Win-virus som spökar i din maskin så ska det inte beröra Xandros...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ngt antivirusskydd?? Vilket?

Köp och kör!

Det finns en hel del program som försöker rädda förlorad data! "Get Data Back" sägs vara ett sådant.

Är det bara ljudfilerna som är kass? Bara det biblioteket?

32000st? mp3'or?? Om det är mp3-filer så säger mig det att du har surfat omkring och stulit musik utan att göra rätt för dig, och man får i så fall skylla sig själv och skall vara glad för att man inte åkt dit. (om det nu är så som är fallet)

Hoppas att det löser sig för dig!

/moral-fabbron

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp...är det hårddisken som falerar så kan det vara lönlöst...men är det ditt OS (XP?) som är rejält uppfuckat (virus?) och du har din disk partitionerad så är detta kanske värt ett försök. Hämta hem en image av Xandros som är en Linuxdist, bränn en installations-CD och installera på en ledig partition alternativt på din Winpartition.

Xandros kan se och läsa FAT32 och troligtvis även NTFS vilket innebär att du ska kunna flytta dina wavefiler via nätverk alternativt bränna ut dem...under förutsättning att dina wavefiler är hela (och disken ok). Är det ett Win-virus som spökar i din maskin så ska det inte beröra Xandros...

Trror det funkar ännu enklare med Knoppix (knopper.net tror jag), bränn på en CD och sedan bootar du direkt från CD:n. Brukade köra det på förra jobbet när Windows inte kunde starta men det fanns filer som man behövde rädda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ngt antivirusskydd?? Vilket?

Köp och kör!

Det finns en hel del program som försöker rädda förlorad data! "Get Data Back" sägs vara ett sådant.

Är det bara ljudfilerna som är kass? Bara det biblioteket?

32000st? mp3'or?? Om det är mp3-filer så säger mig det att du har surfat omkring och stulit musik utan att göra rätt för dig, och man får i så fall skylla sig själv och skall vara glad för att man inte åkt dit. (om det nu är så som är fallet)

Hoppas att det löser sig för dig!

/moral-fabbron

Det är inte laddade mp3 eller låtar. Det är uteslutande enskilda wav samples. Allt möjligt kul jag kommit över med åren. Avg antivirus. ska inte ha några virus i burken vad jag vet.

Get Data Back måste jag nog kika in mig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...