Jump to content
Annons

Hagström Super Swede


Lucifer.From.Heaven (oregistrerad)

Recommended Posts

Lucifer.From.Heaven (oregistrerad)

Hallå, alla! ><\,,/

På två år har jag bytt upp mig tre ggr vad det gäller gitarrer, så jag vill inte köpa ny IGEN om ett halvår. Därför har jag nu igen bestämt mig för att köpa något lite, lite rejälare den här gången. Det är så att jag har testat på en Hagström Super Swede, och tyckte den var riktigt bra. Finns det något annat bra i samma prisklass, d.v.s runt 7kkr? Testade en Epiphone Les Paul Standard, och Hagströmen äger den rätt rejält. Har en fundering på en annan gura också, en Epiphone Les Paul Custom.

Det jag kommer använda guran till är metal av många olika slag. En del Thrash, Heavy m.m. Även en aning lite mer klassisk hårdrock. xD

Hur som helst, rekommenderas den? Strular den?

Åsikter och förslag till en förvirrad hårdrockare, tack! 😆

Redigerat av Lucifer.From.Heaven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm... Hagströmen har jag inte testat så mycket, men jag tycker åtminstone den är snygg! Vad jag har hört ska den inte vara sådär väääldigt hög kvalité på, inte jämfört med originalen i alla fall, men ändå sjysst för sitt pris.

Däremot skulle jag avråda från Epiphone. Kolla gärna på Burny och Tokai istället, väldigt bra guror!

Link to comment
Dela på andra sajter

mellis (oregistrerad)

tjena!

jag har också varit grymt sugen på en hagström swede! men vet inte särskilt mycket om dem spel/ljudmässigt.. bara att de är sjukt snygga 🙂

jag har kikat på en begagnad som lockar:

1_1974_Hagstrom_Swede_53_913011.jpg

bra att du startade denna tråd, jag kommer att följa den noga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lucifer.From.Heaven (oregistrerad)

Javisst, ja! Jag glömde en sak... Jag är inte bekant med stallet, någon som kan något om det? Något jobbigt krångel när man ska byta strängar e.d?

Redigerat av Lucifer.From.Heaven
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Testat de nya hagströmarna och äger en gammal swede och jag måste nog säga att de känns ganska lika. Bättre hardware på de gamla verkar det som dock, men en helt duglig gitarr till mycket bra pris är det i alla fall. Vad gäller mickarna så låter det inte helt 100, men släng in en Seymour Duncan JB i stalläge, så har du en riktigt bra gitarr. Vad gäller stall så är det inga problem, ungefär som på en Gibson, bara lite annan design och att alltihopa sitter fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lucifer.From.Heaven (oregistrerad)

Thx!

En sak till jag glömde nämna; funderar på en ESP/LTD EX260.

Men med tanke på hur mycket dåligt jag hört om den så vet jag inte... det är agathisträ i den. Är det verkligen så dåligt som en del säger?

Vad jag har hört så verkar den inte minsta lilla prisvärd alls... :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inte testa den, men jag har en av de nytillverkade Hagström Viking och jag är mycket nöjd. Det säger inte så mycket kanske, men ändå... 🙂

big_164998.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

har en hagström swede bas från 70-talet och den gillar jag, de ny tillverkade hagströmmarna är väl från korea, men det behöver ju inte betyda att de är dåliga.

är själv sugen på en hagström gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lucifer.From.Heaven (oregistrerad)

Ja, det verkar ju vara bra guror, men passar det mig? Jag menar... ska ju som sagt spela metal av olika slag...

Är det värt att byta ut mickarna på den om jag tröttnar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lucifer.From.Heaven (oregistrerad)
Jag har tyvärr inte testa den, men jag har en av de nytillverkade Hagström Viking och jag är mycket nöjd. Det säger inte så mycket kanske, men ändå...  😉

Kanske inte så jävla mycket... vad spelar du för musikstilar med den? 🙂

Redigerat av Lucifer.From.Heaven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inte testa den, men jag har en av de nytillverkade Hagström Viking och jag är mycket nöjd. Det säger inte så mycket kanske, men ändå...  😛

Kanske inte så jävla mycket... vad spelar du för musikstilar med den? 🙂

Rock/pop. Men det är min backup-gura, har en ESP hybrid II också.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inte testa den, men jag har en av de nytillverkade Hagström Viking och jag är mycket nöjd. Det säger inte så mycket kanske, men ändå... 😉

big_164998.jpg

Provspela en sån i onsdags. Underbar gitarr, vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tydligen inte så lätt att få tag på Hagström gitarrerna i Sverige. Detta beroende på en stor efterfrågan i USA. Speciellt Vikinig modellen är svår att få tag på. Anledningen är att Elvis spelade på denna gitarr. Pratade med en på en musikaffär i höstas, ha för mig att han sa att han väntat nästan ett år på en Viking som han hade beställt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kikat på en begagnad som lockar:

1_1974_Hagstrom_Swede_53_913011.jpg

bra att du startade denna tråd, jag kommer att följa den noga 😕

Hej,

Nostalgi!

Jag har haft en precis likadan Swede som på bilden.

Köpte den beg. för 1800 kr i Umeå -76.

Minns att jag bytte stallmicken till en DiMarzio (finns det märket kvar).

Den har en längsgående I-balk i halsen vilket gör att halsen inte kan vrida sig.

En stor nackdel är att den väger rätt mycket vilket man märker om man står ett par timmar i en replokal.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera gånger varit på väg att köpa en Super Swede. Dels så tycker jag att det verkar vara en bra gitarr. Den är inte det bästa kan hitta, men jag som dalmas tycker det är lite kul att spela på en hagström, och jag tror man får mycket gitarr för pengarna. Kanske det är dags att få tummen ur 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Den är inte det bästa kan hitta, men jag som dalmas tycker det är lite kul att spela på en hagström, och jag tror man får mycket gitarr för pengarna. Kanske det är dags att få tummen ur 🙂

Ja, särskilt när den finns på Hagströms museum i Älvdalen.

Det är alltid stängt när jag kommer dit.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...