Jump to content
Annons

förstärkare, combo, behringer, line6...


hanzzon

Recommended Posts

tjenna ! ska köpa mej en elgitarrförstärkare förjulklappspengarna, (då jag nu endast har en gammal peavey basförstärkare, som inte är min,)

hade tänkt lägga mellan 2000- 3000kr

har kikat lite på behringer V-Ampire lx 210 och lx 112

lx210

lx112

även line6 Spider III 30

Spider III 30

Någon som har någon erfarenhet av dessa? SKa man satsa på en med digitalt, effekter å så, eller är det kanske vettigare att satsa på en vanlig ?

den kommer att användas till att spela hemma.

Kommer troligen att köpa någon ibanez rg i framtiden att spela i.

Nu har jag en lånad gamal Washburn Wings>Falcon ? (är inte säker)

washburn en sån till höger på bilden.

någon som vet något om denna gitarren? är den något att ha?

mvh Hanzzon

Redigerat av hanzzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vil du bare øve på forsterkeren eller vil du også spille inn?

uansett ville nok jeg ha godt for en av behringer-modellene, jeg har v-amp 2 selv og er ganske fornøyd med den. du kan jo høre hvordan det høres ut om du sjekker en av låtene mine på demo-siden. jeg synes ihvertfall at det er mye for pengene, men kan ikke si jeg har prøvd noen av de du ser på...

ett alternativ er jo å kjøpe en Laney LV-300H eller noe i den duren og bygge på med pedaler etc etterhvert.

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog kollat närmare på den här. 3000 på musikbörsen.

Den har fått bra recensioner överlag där jag har kollat, fast nån har gnällt på det rena ljudet, och vissa att man måste dra på en hel del innan det låter riktigt bra. Men du kan ju alltid testa. Folk tycker så olika. Du får mycket för pengarna skulle jag tippa. Fast vill du ha flashiga effekter så får det nog bli nån annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog kollat närmare på den här. 3000 på musikbörsen.

Den har fått bra recensioner överlag där jag har kollat, fast nån har gnällt på det rena ljudet, och vissa att man måste dra på en hel del innan det låter riktigt bra. Men du kan ju alltid testa. Folk tycker så olika. Du får mycket för pengarna skulle jag tippa. Fast vill du ha flashiga effekter så får det nog bli nån annan.

Jag har tittat lite på den faktiskt, är det en rörförstärkare? (okej , kan väldigt llite om dethär med förstärkare och elgitarrer och så, vet knappt vad det innebär med rörförstärkare, men jag vet att det ska vara bra..?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox e klart bäst. Sedan finns ju Peavey Bandit serien. Äger en själv och den e grym. Hört att den skall vara populär. De ar till och med höjt priset på dn på Musikborsen där jag köpte den för 1 år sedan. de skryter ganska mycket om den också. Typ "mest sålda rörförstärkaren 100 watt" eller något. Så det känns skönt att äga en sån.

Kolla in en sån. Du får nog lägga till 2-3 hunda isåfall, men du blir inte besviken om du tycker om den.

gillar du den inte skaffar du dig en vox 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox e klart bäst. Sedan finns ju Peavey Bandit serien. Äger en själv och den e grym. Hört att den skall vara populär. De ar till och med höjt priset på dn på Musikborsen där jag köpte den för 1 år sedan. de skryter ganska mycket om den också. Typ "mest sålda rörförstärkaren 100 watt" eller något. Så det känns skönt att äga en sån.

Kolla in en sån. Du får nog lägga till 2-3 hunda isåfall, men du blir inte besviken om du tycker om den.

gillar du den inte skaffar du dig en vox 🙂

kollade efter denhär bandit-serien men hittade den inte på varken musikbörsen eller thomann och så, kan det vara så att den har slutat säljas? finns det någon annan serie som ersatte kanske? någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tittat lite på den faktiskt, är det en rörförstärkare? (okej , kan väldigt llite om dethär med förstärkare och elgitarrer och så, vet knappt vad det innebär med rörförstärkare, men jag vet att det ska vara bra..?)

Det är rör i försteget, men inte i slutsteget. Så det är inte "helrör".

Rörförstärkare är i regel mer dynamiska, varmare i ljudet, starkare och har en mer naturlig distortion. Å andra sidan är dom tyngre och kräver mer underhåll, och dyrare förstås.

Det tekniska är jag helt kass på, men kolla här t ex.

Peavey har ju en billig helrörförstärkare för 4000 (Peavey VK112 ), som jag inte har en aning om hur dom låter. Om du nu vill ha rör. Köp inte det bara för att "det är bra". Du kanske inte har nån som helst nytta av det i den musik du spelar.

Annars skulle du kanske klara dig med en Peavey Envoy II för 2000. Bra grundljud skulle jag tro, utan tjafs. Då kan du ju lägga några spänn på en pedal också. Har inte provat Vox AD men folk säger att dom är bra. Kan ju vara vettigt också.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tittat lite på den faktiskt, är det en rörförstärkare? (okej , kan väldigt llite om dethär med förstärkare och elgitarrer och så, vet knappt vad det innebär med rörförstärkare, men jag vet att det ska vara bra..?)

Det är rör i försteget, men inte i slutsteget. Så det är inte "helrör".

Rörförstärkare är i regel mer dynamiska, varmare i ljudet, starkare och har en mer naturlig distortion. Å andra sidan är dom tyngre och kräver mer underhåll, och dyrare förstås.

Det tekniska är jag helt kass på, men kolla här t ex.

Peavey har ju en billig helrörförstärkare för 4000 (Peavey VK112 ), som jag inte har en aning om hur dom låter. Om du nu vill ha rör. Köp inte det bara för att "det är bra". Du kanske inte har nån som helst nytta av det i den musik du spelar.

Annars skulle du kanske klara dig med en Peavey Envoy II för 2000. Bra grundljud skulle jag tro, utan tjafs. Då kan du ju lägga några spänn på en pedal också. Har inte provat Vox AD men folk säger att dom är bra. Kan ju vara vettigt också.

nej, det behöver absolut inte vara rör, har ju som sagt inte ens någon erfarenhet om det. men visst, det kanske kan ses som en fördel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox e klart bäst. Sedan finns ju Peavey Bandit serien. Äger en själv och den e grym. Hört att den skall vara populär. De ar till och med höjt priset på dn på Musikborsen där jag köpte den för 1 år sedan. de skryter ganska mycket om den också. Typ "mest sålda rörförstärkaren 100 watt" eller något. Så det känns skönt att äga en sån.

Kolla in en sån. Du får nog lägga till 2-3 hunda isåfall, men du blir inte besviken om du tycker om den.

gillar du den inte skaffar du dig en vox  🙂

kollade efter denhär bandit-serien men hittade den inte på varken musikbörsen eller thomann och så, kan det vara så att den har slutat säljas? finns det någon annan serie som ersatte kanske? någon som vet?

Har också märkt det. Tror man börjar ta in den upphottade uppgraderingen tror jag.

Kika vidare

Link to comment
Dela på andra sajter

tja nu har ja lite alternativ,

vox ad 30

behringer lx 112

line6 spider 3 30

peavey bandit, komplettera med någon effekt i framtiden kanske, v-amp, zoom eller nåt

hartke "piggy back", samma där, med effekt . kanske inte så intressant, känns överdriven för att spela hemma.

Jo jag vet att de flesta tycker att vox är det bästa i prisklassen, men ja har sett att den har fått ganska dåligt betyg i recensioner av endel, inte ljudmässigt, men att det är kass kvalité, att den "brinner upp" för endel.

sen tycker jag att den käns lite ålderdomlig på något vis om man jämnför med behringer eller line6.

sen tänkte jag på en sak, på dendär behringer (kanske även fler av dom jag nämnt ) , kan man koppla dem till datorn? som en v-amp? det kan ju vara kul att ha dem mäjligheten med, tänkte jag.

så sejj nu vilken som är mest värd att satsa på för dom pengarna.

förresten,, Gott Nytt År på er alla

Link to comment
Dela på andra sajter

sen tänkte jag på en sak, på dendär behringer (kanske även fler av dom jag nämnt ) , kan man koppla dem till datorn? som en v-amp? det kan ju vara kul att ha dem mäjligheten med, tänkte jag.

behringeren er som en v-amp med innebygd høyttaler, så der har du det du trenger i grunn. det er en DI-utgang også med høyttaler-simulering, bare koble ut fra den og rett inn i lydkortet. null oppmikking. det er også midi in/out/through på den så du kan redigere lyder etc fra pc'en.

Rune

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lätt Vox AD30 och på vilket sätt känns den gammal tycker du?

Den kan du förövrigt koppla in till datorn precis som en V-Amp då den har en utgång med högtalarsimulering.

jag syftade väl på att den ser ju inte direkt lika flashig ut som en line6 spider3 eller behringern jag var inne på, men det bortser vi ifrån, spelar ju inen roll, vet inte varför ja skrev det. det får nog bli en vox ad30.

tack ack fär hjälpen alla som skrivit 😉😉

edit: a kan tänka mej att det inte duger med vanligt ljudkort som normalt sitter i datorerna eller fungerar det? , behövs det speciella ingångar???

Redigerat av hanzzon
Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det så att jag har hittat en peavey bandit för 1000kr på blocket, funderar på om det kan vara lika bra att satsa på det, och en v-amp eller liknande, jag kommer undan billigarre ändå, än om jag skulle valt endast vox:en,

är det stor sjilnad ljudmässigt? vad skulle DU gjort?

beslutsångest 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har läst slarvigt, men vad är det för ljud du är ute efter? Det spelar ju en viss roll när man ska välja förstärkare 😄

Tycker annars att det generellt sett kommit många bra råd i tråden. Vox tycker jag har gjort otroligt bra förstärkare med sin AD-serie. Det enda dom kanske inte är jättebra är riktigt moderna supertunga metal-ljud. För min del sträcker sig hårdrocksljudsidealen från urtiden fram till åttiotalet någon gång, så för mig funkar det perfekt. Vill man ha lite mer moderna ljud är nog däremot Line6-förstärkare väldigt bra. Har inte testat III:an, men provade II:an för ett par år sen, har mycket positiva minnen av den. För hårdrock i a f.

Behringer har jag inte provat några förstärkare ifrån, men deras V-amp låter ju alldeles utmärkt till det mesta. Så en förstärkare som baseras på den kan nog inte bli helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Hughes & Kettner combo med 1x12" till ena grabben. Det är en förstärkare med två kanaler som ger ett bra grundljud i de flesta sammanhang. Har haft den med i backline vid några livespelningar och den gör ingen besviken. I somras spelade vi på stadsfesten tillsammans med Wannadies och även dom använde den där lilla stärkaren.

Satsa stålar på en bra gitarr och de pedaler som du tycker att du behöver, ska du sedan spela för en större publik men utan PA, så får du väl hyra en rigg. Tycker att det har blivit lite hysteri när det gäller förstärkare faktiskt.

En annan grym förstärkare som har ett bra grundljud men saknar vettig dist är Roland JazzChorus 120, med rätta pedalerna så får du ett "stort" ljud som få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om Fender Hotrod Deville/Deluxe modellen då?

Har den skönt ljud tillsammans med några BOSS pedaler t.ex?

Ja fast Fenders Blues Deluxe/DeVille låter bättre, de har ett varmare och tätare ljud. Ingen metaldist att tala om men det är bland de bästa förstärkarna jag har spelat på när det gäller att ha ett bra grundljud att lägga pedaler på. Med en sån och exempelvis en Boss Metalzone så täcker man upp nästan allt. Fast själv kör jag numer bara med min Ibanez Tubescreamer, varm och skön Overdrive!

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

jag satt faktiskt och provade en sån där vox ad nånting för 3000 på hamm och nilsson i östersund när jag var hemma över jul, den var förvånande mångsidig i mitt tycke, nästan så jag vill bli kvitt min psa-1'a och velocity 500 steg.... 😎

nä faktisk så tror jag du inte kan gå mycket fel på någon av dessa stärkare, min första var en peavey duece 2x12, röris, samma som lynyrd skynyrd använde en gång i tiden, väger typ 40 kg och är inge kul alls att släpa med, och att få en aggresivare dist ur den var inge roligt, så jag rekomenderar varmd voxen, men även banditen är najs...

men jag röstar helt klart på voxxen! de flesta ljuden jag vill ha kunde man ratta till på en femma, och du kan juh få helt klart jättearg dist ur den, och power atenuator har den oxå om du vill spela på kvällar nätter, har kanske dom andra oxå men jag vet inte säkert.

köp en vox 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger en till röst på VOX-en.

Om man tittar på en helrörsförstärkare så ska man vara på det klara med att det nästan alltid krävs ordentlig volym för att de ska låta bra - åtminstone distat.

Ska man hålla till hemma och inte kan fläska på ordentligt blir man troligen rätt besviken på rörhäckarna. Jag har testat med 5 wattare och de spelar aldeles för högt för att vara användbara hemma tycker jag. En kompis har Z-vex nano amp och den är också för högljudd för hemmamiljö trots att det är bara 0.5 W.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan knappt tro mina öron alltså....vox=bra ? ne....köp lätt voxen vox e bra osv...jag hoppas verkligen inte du köpt dig en vox dom låter hur dåligt som helst det är helt seriöst den sämsta förstärkare jag hört...för det första alla skit dåliga ljuddenhar fucking spacesound och alla andra vem har användning för det ingen inte äns kul att leka med dom. den rena kanalen låter as dåligt den finns inte ens. du kan inte spela till nån låt som har rent ljud i sig med en sådan det låter inte nått lika det låter avlägset färgat och allmänt udda. disten är om inte ännu sämre troligen den sämsta någonsin i historien...den låter också avlägsen tänk dig att du sätter en petetiskt dålig högtalare i en ände av en fottbollsplan och så ställer du dig i den andra och lyssnar hur bra det låter och så lägger du till en massa förbaskade effekter och skit. usch den e äckligt dålig...jag har precis köpt mig en peavey bandit 112 och det är bästa förstärkare någonsin i den prisklassen. den rena kanalen låter rent..och är riktigt på dig...den distade låter distat som det ska låta. och det är hur mycket pulver som helst i den. jag hade på ca en femte del av volymen (var tvungen att ha hörselkåpor på mig hade la sprängt öronen annars) och när jag drog på översta strängen vibrerade hela kroppen där snackar vi power.. kompisen har en sån vox förstärkare vi pratar om och när han fick provspela min blev han riktigt grön av avund...han ska köpa en sån när han får pengar sen....

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan knappt tro mina öron alltså....vox=bra ? ne....köp lätt voxen vox e bra osv...jag hoppas verkligen inte du köpt dig en vox dom låter hur dåligt som helst det är helt seriöst den sämsta förstärkare jag hört...för det första alla skit dåliga ljuddenhar fucking spacesound och alla andra vem har användning för det ingen inte äns kul att leka med dom. den rena kanalen låter as dåligt den finns inte ens. du kan inte spela till nån låt som har rent ljud i sig med en sådan det låter inte nått lika det låter avlägset färgat och allmänt udda. disten är om inte ännu sämre troligen den sämsta någonsin i historien...den låter också avlägsen tänk dig att du sätter en petetiskt dålig högtalare i en ände av en fottbollsplan och så ställer du dig i den andra och lyssnar hur bra det låter och så lägger du till en massa förbaskade effekter och skit. usch den e äckligt dålig...jag har precis köpt mig en peavey bandit 112 och det är bästa förstärkare någonsin i den prisklassen. den rena kanalen låter rent..och är riktigt på dig...den distade låter distat som det ska låta. och det är hur mycket pulver som helst i den. jag hade på ca en femte del av volymen (var tvungen att ha hörselkåpor på mig hade la sprängt öronen annars) och när jag drog på översta strängen vibrerade hela kroppen där snackar vi power.. kompisen har en sån vox förstärkare vi pratar om och när han fick provspela min blev han riktigt grön av avund...han ska köpa en sån när han får pengar sen....

Smaken är som baken och väldigt många gillar Vox förstärkare. Själv har jag flera riktigt bra förstärkare som kostar bra mycket mer än Vox billigare modeller men ändå har jag både en Vox Pathfinder 15R och en Vox AD-30 som övningsförstärkare. Jag har testat väldigt många förstärkare (inklusive Peavey Bandit) och kan bara säga att dom är sjukt prisvärda båda två.

Jag vet inte vad du gillar för typ av ljud eller spelar för musik men Vox stärkare låter väldigt bra till det mesta möjligtvis med scoopade geting-ljud som sin svaga sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter nästan som om Kunta testat något defekt exempel? Smak är ju visserligen väldigt subjektivt, men det finns ju faktiskt förstärkarsimuleringar i AD30:n som duger ganska gott för riktigt tunga ljud också. Och de rena borde ju sannerligen inte vara något att klaga på, finns ju flera ypperliga simulationer för det (Blackface 2*12 eller Boutique CL t ex).

Men kolla absolut in Peavey:n också, hittar du den för under 3000 är det säkert en alldeles utmärkt förstärkare. Trodde inte att den såldes så billigt, men i a f Jam har den för 2995:-. In och provspela om du har någon i närheten? Annars går du in och provspelar i vilken affär som helst, och diggar du den, köp där det är billigast. Ge dock din eventuellt dyrare lokala affär en chans att sänka sig först. Kanske säljer dom hellre med lite mindre marginal än inte alls.

En annan förstärkare som kan vara rolig att prova är Orange Crush 30R. Köpte själv 15W-modellen häromveckan, och den låter riktigt bra (jämfört med vad som helst). Starkaste transistor 15W jag har hört någonsin. Vad man nu ska med det till när den ska vara hemma i lägenheten... 😆 I vilket fall lät den väldigt bra, från rent upp till ganska tuffa distar (inget nu-metal-ljud dock). Gillar du den så har du ju dessutom råd att komlettera med någon ok multieffekt eller några stompboxar om du vill ha lite större ljudpalett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...