Jump to content
Annons

Erfarenhet av M-Audio Delta 1010 LT?


freddie

Recommended Posts

Det finns ingen fantommatning, så du kan inte ställa in det. Förmodligen är jumprarna till för att ställa in olika förstärkning...

Det finns vissa kort som påstås ha fantommatning, men som bara lämnar ut 12V - och det räcker inte för alla kondensatrmicar. En del fungerar bra med 12V, en del fungerar men ger sämre ljud - och en del fungerar inte alls. 48V ska det alltså vara!

Ett par exempel på högkvalitativa kort med fantommatning är Echo Layla3G och RME Fireface800 - men det finns nog ganska många andra också om man har en lägre budget... 😛

Alternativet är annars att fortsätta med det kort du har och köra med extern micpreamp i stället. Här finns det massor att välja bland; Line Audio Design DMP, Studio Projects VTB-1, Joemeek ThreeQ, SM Pro Audio TB-101, Summit Audio 2BA-221 m fl...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
chroffa (oregistrerad)
Det finns ingen fantommatning, så du kan inte ställa in det. Förmodligen är jumprarna till för att ställa in olika förstärkning...

Det finns vissa kort som påstås ha fantommatning, men som bara lämnar ut 12V - och det räcker inte för alla kondensatrmicar. En del fungerar bra med 12V, en del fungerar men ger sämre ljud - och en del fungerar inte alls. 48V ska det alltså vara!

Ett par exempel på högkvalitativa kort med fantommatning är Echo Layla3G och RME Fireface800 - men det finns nog ganska många andra också om man har en lägre budget... 🙂

Alternativet är annars att fortsätta med det kort du har och köra med extern micpreamp i stället. Här finns det massor att välja bland; Line Audio Design DMP, Studio Projects VTB-1, Joemeek ThreeQ, SM Pro Audio TB-101, Summit Audio 2BA-221 m fl...

okej men då var det som jag tänkte, tack!

Dom korten är tyvär alldelless för dyra =P...

En mickstärkare som jag tänkt var annars m-audios audio buddy. Folk verkar tycka den är bra och den kostar bara runt 800 kr.

Delta 1010LT kostar ju ca 2000, hur mycket mer ljudkort får jag om jag köper ett för ca 3000 kr, är det mer värt att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej.

Jag undrar en sak om 1010Lt. funderar på att köpa ett och har en fråga:

1010LT har ju dels xlringångar men också 6st rca.

jag har en kasettporta med åtta ingångar varav alla har rcautgångar.

Jag hade tänkt använda sex av dom kanalerna i mellan ljudkortet och mickarna men det är så här att ingångarna på portan är obalanserade tele.

Jag har lärt mig att man inte kan ha 48v-matning genom obalanserade kablar.

Min fråga är: Om jag använder separata preamps (typ behringers mic200) och fantommatar. skickas det någon ström från preampen vidare till portan.

Hoppas ni förstod vad jag menar.

Annars får jag väll göra någon fin bild i paint...

/john b

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt skickas bara fantommatning ut på XLR-kontakterna och aldrig på Tele, så det bör inte vara någon risk - men kolla i bruksanvisningen för säkerhets skull... Det förekommer skumma lösningar ibland... 🙁:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Funderar på att köpa ett Delta 1010LT ljudkort.. undrar om det är ett bra köp? Har hört bra saker om det.. och det är heller inte allt för dyrt..

Sen undrar jag om ingångarna.. är det "vanliga" micingångar? eller är det intrumentingångar? Jag vill kunna koppla in 4 micar till mitt mixerbord och sedan från mixerbordet till datorn.. är det fyra vanliga intstrumentkablar jag ska använda då?

/En nyfiken kis

Link to comment
Dela på andra sajter

men är det nödvändigt att dra sladdarna via mixern i så fall? eller kan man dra två micar direkt in i ljudkortet?

Går det RCA utgångar från de flesta mixrar? typ en behringer europack?

Link to comment
Dela på andra sajter

asså om jag har fyra micar in i mixern och drar två XLR kablar till ljudkortet och in cubase.. hur många slingor i cubase kan jag få? Det är så att jag vill ha alla för sig, fyra stycken alltså.. går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

asså om jag har fyra micar in i mixern och drar två XLR kablar till ljudkortet och in cubase.. hur många slingor i cubase kan jag få? Det är så att jag vill ha alla för sig, fyra stycken alltså.. går det?

Micingångarna (2 XLR) på ljudkortet ska du ansluta micar till.. Inte din mixer.. Mixbordets utgång(ar) ska du ansluta mot RCA ingångarna (dom runda röda och vita).

Och nej.. Du behöver ingen mixer heller om du inte vill.. RCA-ingångarna kan du ansluta linesignaler till (syntar, line-out från diverse instrumet och förstärkare).

En mixer kan vara bra att ha om du behöver fler micingångar dock (spela in trummer t.ex). Man kan säga att mixern omvandlar låga mic-signaler till Linesignal då (om man förenklar lite)

Öhh.. Det där med "slingor" i Cubase fattar jag inte vad du menar??? Menar du kanaler så får du alla som DELTA 1010 har. 6 line och 2 mic alltså..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. kanske ska formulera om frågan lite.. Jag ska micka upp ett trumset med 4a mickar.. jag kan köra in två i ljudkortet direkt.. men de andra två mickarna har ju inte RCA-kontakter..

Jo det där med slingor.. jag menar ljudspår.. att varje mic blir ett spår så jag får 4 spår med 4 mickar.. hänger du med?

Tack för all hjälp! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för mixerbord? Det är nödvändigt att vi vet det för att kunna hjälpa dig.

Full betäckning med siffror o alltihopa tack 😏

Oavsett vilket mixerbord du har och om du vill koppla in 4 micar o få fyra spår i cubase (ett spår för varje mic) så kan du koppla in två mikroner ´direkt i ljudkortet i de inbyggda preamparna. De två andra kopplar du in i två kanaler på mixerbordet och panorerar ut dessa fullt höger resp. fullt vänster. Från mixerns masteroutput drar du sedan sladdar till två RCA-ingångar på ljudkortet. Kablarna som du kommer få använda mellan mixern och ljudkortet kommer antagligen vara tele-rca kabalr.

Var det något som var oklart så fråga!

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, nu böjar jag hänga med.. jag har beringer 1622fx europack pro

men jag skulle kunna köra in två micker i ljudkortet och sen gör om dom andra från xlr till rca med en kabel och sedan dra in dom direkt i rca ingångarna på ljudkortet? lr blir det inge bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

och sen gör om dom andra från xlr till rca med en kabel och sedan dra in dom direkt i rca ingångarna på ljudkortet?

Nej det funakr inte. Du måste förstärka signalen från mikrofonen innan du du skickar signalen in i ljudkortet. Förstärker signalen gör en micpreamp el. kort en preamp=(förförstärkare). Ljudkortet har redan två inbyggda preamps vilka är kopplade till XLR-kontakterna.

Jag tittade på ditt mixerbord och ser att du har 2 subgrupper. Det är bra. ¨

Jag skulle koppla enligt följande:

Kanal 1: Muta denna så att signalen inte går till masterregeln eftrsom denna mic då kommer läcka in i kanal 3 och 4 signaler. Denna kanal skickar du istället till sub 1. Koppla sedan med tele-rca sladd till ljudkortet från Sub 1 utgång.

Kanal 2: Muta denna så att signalen inte går till masterregeln eftrsom denna mic då kommer läcka in i kanal 3 och 4 signaler. Denna kanal skickar du istället till sub 2. Koppla sedan med tele-rca sladd till ljudkortet från Sub 2 utgång.

Kanal 3: Panoreras fullt vänster och kör ut den via Left masterutgång. Koppla sedan med tele-rca sladd til ljudkortet från vänster mainutgång.

Kanal 4: Panoreras fullt höger och kör ut den via Right masterutgång. Koppla sedan med tele-rca sladd till ljudkortet från höger mainutgång.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, nu så tror jag att jag hänger med.. så det finns alltså ingen sätt att köra allt genom mixern? och sen har jag kollat lite på dom här rca kontakterna.. de är ofta par i röd o vit, varför? och kan jag använda en sladd från mixerns master som har 2 tele i ena änden och 2 rca i andra?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo med det sätt som jag beskrev ovan kopplar du allt in i mixern och SEN in i ljudkortet.

Anledninge ntill att de är röda och vita är för att man brukar "tänka i stereo". En RCA-kontakt är en mono signalinggång. Två RCA-kontakter är två mono signaler eller en stereoingång. När man ha stereo vill man kunna skilja på höger och vänster ingång/utgång och dett askiljer man med hjälp av färger. Röd=höger och Vit(som också kan vara svart eller grå) är vänster kanal.

På delta1010LT har du alltså ett stereopar med XLR-kontakter och 3 stereopar med RCA-kontakter. Eller om du så vill 2 st XLR-monokontakter och 6 st RCA-monokontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet intr riktigt hur bordet ser ut, och de gör ngt. på behringers sida så jag kan inte se info om bordet.  😉

Lovar dock att återkomma.

Detta hittade jag på Behringer´s hemsida;

MX%201604A.jpg

BEHRINGER EURORACK MX-1604A

The MX1604 gives you four mono and four stereo channels plus an impressive set of professional features in a compact yet transparent package. Along with the same high-quality components and ULN circuitry as our large consoles, you get effective, musical 3-band EQ’s (plus low cut in the mono channels), an additional stereo bus, full-fledged PFL/solo-in-place, mute and routing functions, phantom power, two aux sends and two stereo returns, 2-track in/out plus balanced inputs and outputs. All that and more in a box about the size of a laptop computer.

MX2004A_rear_big.jpg

Detta är förmodligen storebrodern till min. Min ser likadan ut på baksidan förrutom att jag inte har de 8 st channel inserts som kan ses längst till höger på bilden.

Vad tror du? 😉

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Til DJonas: du kan inte koppla direkt samma som forklarad ovanfor. ( han har 1622FXPro med 2 sub-gruppar o du har 1604 Pro med 1 sub-grupp )

Du har på din mixer "bara" èn sub-grupp ( kallad ALT 3/4 ), ock det du kan gøra, ar att routa 2 kanaler på mixern til Alt3/4 genom att trycka på en liten svart knapp på var kanal-strip på mixern ( knappen kallas : mute / alt3-4 ) signalen mutas då från Main out, ock leds ut via Alt3/4.

Vil du fiksa til en fake-subgrupp til, kan du trycka ned knappen til FX1eller2 på varje kanal du vil senda til denna "grupp". Då blir FX SEND 1 eller 2 en ny utgång du kan senda til ditt ljudkort. ( om fx-send utgången ar mono eller stereo, måste du lesa om i manualen )

Så då får du : main out høger o vanster

alt 3/4 out høger o vanster

fake grupp stereo eller mono

Det finns øvergångspluggar att køpa for xlr main out på mixern o Rca ( phono ) inn på ljudkortet,o sedan dra rca-stereokabel emellan. Det samma från 6,5mm TeleMono til phono-hona o sedan dra rcakabel emellan.

Til den førsta frågan i forumet:

Du kan koppla alla mickarna til mixern og routa signalerna som forklarad i svaren, eller anvanda 2 mickar rett på ljudkortet, o resten i mixern.

For att korrigera ett svar på frågan om det går att koppla mixern inn i xlr-inngångarna på ljudkortet, dar svaret var nej,

Svaret skal vara JA. Som det står i manualen til ljudkortet, måste du avgøra om vad du ska anvanda XLR-inngångarna til INNAN du monterar kortet i pc´en. Skal du anvanda dom til mikrofoner ( dynamiska miccar ),eller som line-ins. ( från fabriken er kortet konfigurerat til att anvanda xlr for mikrofoner). Det er isåfall ett par byglar som ska flyttas på, om du vil ha line-ins istallet. Det har med signal-styrka att gøra, annars vil det bara dista.

Kom ihåg att om du har kondensator-mikrofoner, som måste ha strøm for att fungera ( från fantommatning eller batteri ) så måste dom kopplas i mixern eller en pre-amp.

Redigerat av tamadrummer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hur mycket kostar en SPDIF-kabel, och var kan man köpa dem?

Det räcker med en kabel, va? Tänkte ifall man var tvungen att

"sluta" kedjan" med en in, en ut...

P.S. Om det finns olika typer av kontakter så är det till M-Audio 1010LT

det gäller. Har precis skaffat två 1010LT till studiodatorn...

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej. Jag är ny här så jag ber om ursäkt om detta är en repost.

Men iallafall: Jag funderar på att köpa ett "M-audio Delta 1010 LT" och jag undrar om någon på forumet har ett sådant, och kanske kan lägga upp lite ljudklipp så man hör lite hur ljudet blir osv.

Och en sak till: Är det värt pengarna?

Tacksam för svar så fort som möjligt.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...