Jump to content
Annons

Musikbyråns topp-50 plattor


spaceman

Recommended Posts

Var det någon som såg Musikbyrån där dom presenterade sin

lista över dom 50-bästa plattorna som kommit under 2006 ?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3252...23&lpos=extra_0

Vissa artister hade jag inte en aning om. Som tex den som kom etta

TV On The Radio "Return To Cookie Mountain". Dom verkar vara bra.

Men etta ? nja.

Bra att M. Ward:s "Post-War" plattan kom med på listan. Den är verkligen

en av årets bästa plattor...

Vad tycker ni om listan ?

Tror programet går i repris ikväll kl 00:20 på tvåan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker inte om samma skivor som de, helt enkelt. De är så ironiska, de gillar bara balla artister som levererar balla punchlines och ska vara så där klyftigt smarta av sig. Det är trist det där tycker jag att man ska ha sån distans till allting och till sig själv. Där var väl nån äkta politiskt medveten platta rätt högt på listan men sånt där som tv on the radio är bara smart, inte bra. Kan man inte få vara engagerad på riktigt? Jag gillar väl Spektor lite grand men det mesta var iallafall inget för mig.

1) Anouk is Alive

0094636100692_front.jpg

2) Anna Ternheim Separation Road

NOJE-10s38-m-tern-814_368.jpg

2dc36afa212fe13adbb3df3184c51055213357a8.png

3 Keane ...under the iron sea

UTIScover.jpg

4 Saga Trust

Trust600.jpg

...och de där är ju "bara" rockplattorna. Ska man välja bland alla som kommit blir det så klart

1. Hélène Grimaud: Reflections (Clara Weick & Robert Schumann)

reflexions_deutsche_grammophon.jpg

2. Hilary Hahn & Göteborgssymfonikerna (Spohr & Paganini)

lgpix6.jpg

4776232-normal.jpg

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

mellis (oregistrerad)
2) Anna Ternheim Separation Road

fredrika, höga fem för ternheim!

har du sett henne live?

jag var på andra spelningen på höst turnén.. sååå löjligt bra alltså!

anna01.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilak F.N är nummer 1 och 2 på listan.

Alldrig hört talas om ? Men som någon sa min musiksmak är inte direkt i samma linje inte egentligen ens i samma planet som deras.

Men dom hade ett par av mina favoriter med relativt högt placerade tex Nummer 5.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

TV on the radio är skitbra men jag vet inte om de förtjänar att komma först... och jag tycker inte att Justins senaste var SÅ bra, den hade ett gäng fantastiska låtar men också ett gäng menlösa. Att Gnarls Barkley överhuvudtaget är med på listan är för mig helt oförståeligt eftersom den enda bra låten på den skivan är Crazy, Ghostface förtjänade att komma på topp 20 iaf, Regina Spektor är bra. Men vart är Converge - No Heroes? 🙂

Cassie kom på en oförtjänt bra plats, visst hennes låtar är smått fantastiska produktions/beatmässigt, men hennes texter gör ju att man vill kräkas. "Try and take me out to dinner - I'll cancel it" liksom vafan? Tacka nej istället för att tacka ja och sen ställa in vore ju smartare men med tanke på de intervjuer jag sett och läst med henne så verkar hon vara en puckad men sjukt snygg tjej som hookade upp med rätt producenter.

För övrigt så gillar jag musikbyrån, oftast gillar de samma sak som jag gillar vilket är bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte om samma skivor som de, helt enkelt. De är så ironiska, de gillar bara balla artister som levererar balla punchlines och ska vara så där klyftigt smarta av sig. Det är trist det där tycker jag att man ska ha sån distans till allting och till sig själv. Där var väl nån äkta politiskt medveten platta rätt högt på listan men sånt där som tv on the radio är bara smart, inte bra. Kan man inte få vara engagerad på riktigt? Jag gillar väl Spektor lite grand men det mesta var iallafall inget för mig.

Yes! Exakt min åsikt, nu ser det ut som om jag gillar en del av den "balla" musiken - men gud vad trött jag är på indieartisterna med sin indieångest! När Fibes oh fibes hyllar Phil Collins så gör dom det med "glimten" i ögat och med postmodern syrlighet i rösten - låt oss kalla den Seth-Cohen-sjukan. Säg vad ni tycker - på riktigt! Jag har varit nere i ironi-träsket och vänt, jag spelar till och med i ett litet, litet indieband, och jag orkar allvarligt talat inte med det distanserade övremedelklasspråket mer.

I övrigt tyckte jag att listan var helt ok 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

och Mastodon - Blood Mountain & Isis - In The Abscence Of Truth för i helvete!

De är heller inte ens med.

RUSKIGT likriktad lista också. Bara indie & dansanta prylar - och allt däremellan,

absolut ingenting utanför.

Jag saknade oxo Isis,, och Mastodon!! Tusan vad bra de är

Link to comment
Dela på andra sajter

nya Isis är långt ifrån deras bästa, men definitivt värd att nämnas på en top 50-lista.

Panopticon är deras finaste stund, med Oceanic som runner up.

Om du inte hajat Mastodon tidigare kan du spana in nya plattan då den är enklare.

Går iaf snabbare att ta till sig. Iofs, gillar du Isis är det nog kanske inte enklare låtar

du behöver för att fastna.

Live är de helt oöverträffbara iaf. Turnérade med de förut och det är löjligt hur

extremt hög standard de håller varenda kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och TV On The Radio är f ö ett av världens mest överskattade band.

De är inte dåliga - dåliga indikerar att någon sorts känsla uppstått

som smeker en mothårs.

De är helt och totalt intetsägande. Och kronan på verket är att det är

framfört sådär trendriktigt nonchalant också. Spela som ni menar det, för fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de 50 plattorna fanns det en (J.Cash) som jag vid en första anblick ens skulle bevärdiga med mitt öra. Finns kanske fler bra där - förmodligen med artister jag inte hört, vilket nog är 70% av listan eller så. Så j-a svårt att hitta nya bra artister tycker jag personligen . 🙂

PS/Edit:

Haardrokken är död. Ni kan fråga nästan vilken svensk musikrecensent som helst så kommer de att verifiera denna lag som de levt efter sedan Olle Berggren på 70-talet fick recensera all musik på Kvällspostens nöjesidor; där detta fiasko till journalist sågade allt som inte var pop (dvs mest hårdrock) just därför att det inte var pop. För han gillade pop, han, Olle Berggren. Så där har ni förmodligen anledningen till den likriktade listan -> tror jag.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

bästa plattan iår skulle jag absolut utan tvivel säga beatles - love!!

ett enda långt mixtape som är såsnuskbra så jag blir rädd!! jädrar i min låda!!!!

gött!!

Link to comment
Dela på andra sajter

bästa plattan iår skulle jag absolut utan tvivel säga beatles - love!!

ett enda långt mixtape som är såsnuskbra så jag blir rädd!! jädrar i min låda!!!!

gött!!

Har funderat på att köpa plattan. Har hört en del på radio. Känns lite ibland

som en julklappsjippo. Orginalet är alltid bäst med the Beatles. Men visst det

låter grymt skönt det jag hört. Framförallt "When my guitar gently weeps". Då blir det ståpäls rakt igenom...

Link to comment
Dela på andra sajter

bästa plattan iår skulle jag absolut utan tvivel säga beatles - love!!

ett enda långt mixtape som är såsnuskbra så jag blir rädd!! jädrar i min låda!!!!

gött!!

Har funderat på att köpa plattan. Har hört en del på radio. Känns lite ibland

som en julklappsjippo. Orginalet är alltid bäst med the Beatles. Men visst det

låter grymt skönt det jag hört. Framförallt "When my guitar gently weeps". Då blir det ståpäls rakt igenom...

jag har faktiskt nynnat pådenna frasen heladagen!!

sjukt bra..skaffa den genast!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte hajat Mastodon tidigare kan du spana in nya plattan då den är enklare.

Går iaf snabbare att ta till sig. Iofs, gillar du Isis är det nog kanske inte enklare låtar

du behöver för att fastna.

Live är de helt oöverträffbara iaf. Turnérade med de förut och det är löjligt hur

extremt hög standard de håller varenda kväll.

Nejdå, jag har inga problem med så kallad math metal om det är det du tänker på, nästan tvärtom. 😉 Men just Mastodon har jag problem med, jag har ju läst alla recensioner och hört alla säga att de är så otroligt bra och komplexa, men när jag väl lyssnar på det så är det typ aggrometal 101 och en trummis som gör skitsnabba fills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden fick mig att börja lyssna på M Ward-plattan igen och fan vad den är bra alltså. Oh he's right in the head, oh he's right in the head...

Kan rekomendera M Wards förra platta Transitor radio... Den är som en goding från förr. Det är som jag säger M Ward rockar fett...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä de här i är inte bra. De e ju mest en massa rackmusik ju. Ja känner ju nästan inte igen något. CCS fanns det ett band som hette men CSS va fan e de? John Legend men snälla va fan e han mot Frank Sinatra??? Justin Timmerlake, nåt så blekt om nosen komma lista, hu gick det till?

De ä bare en masse skit nu för tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte ens läsa listan. Inte för att jag tror att den är dålig utan för att den är helt ointressant.

Musikbyrån är ett oerhört bra program. Alltid med intressant musik men jag stannar där. Vi har alla våra egna listor och vår egen tro på att vi sitter inne med någon slags normativ sanning. Listor för allmänt beskådande är ointressant men ett balndband (CD) till en kompis eller en blivande kärlek? säger så mycket mer eller hur?

Tycker alltid att det är spännande med vad musikbyrån tycker men personligen tycker jag inte längre att det är eftersträvansvärt att alla ska tycka som jag. Vilket dom inte alltid gör och det tackar jag för.

Det lilla jag har hört av Fibes o Fibes (eller hur det nu stavas) har varit bra men just nu brinner jag av att höra skivan, just köpt, skulle aldrig ha köpt den utan impulser utifrån.

Annars så hör man mycket inressant osignad musik på nätet just nu inte minst på detta forum.

Listor går bort. Nya inpulser går in.

Allt gott!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...