Jump to content
Annons

Brian Wilson på Cirkus


Pluffo

Recommended Posts

Efter att ha kommit till rätta med rösterna i huvudet som säger åt honom att döda alla i publiken kommer nu Brian Wilson till Cirkus i Stockholm, ikväll klockan 19.30, för att göra en helshow.

Ska själv gå men mest för att jag blivit bjuden av min farsa som dyrkar "Herr strand pojke". Visst, jag tycker att det är rätt bra då och då och vissa låtar är ju riktigt sköna ( "imagination"-albumet går inte av för hackor ) men Brian Wilson har ju samtidigt fått nån slags geni-stämpel över sig och alla tycker att allt han rör blir till guld och där har jag väl lite svårt att hålla med hela vägen ut. Mycket av det han har gjort är ju ganska ordinära popdängor. Vad tycker ni? Förtjänar han den bemärkelsen eller är han bara ruskigt upphypad? Och är det någon annan som ska gå?

Får väl se om jag kanske ändrar uppfattning om honom ( till det bättre eller det sämre ) efter konserten.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Brian Wilson är ett geni, utan tvekan.

1962-1967 hade han ett otroligt flyt, sprutade ur sig fantastiska låtar.

På Pet Sounds skrev han som 23-åring musik popmusik för en 15 man stark orkester, plus sång-arr för 5 gubbar. I huvudet, oftast utan noter dessutom.

Kom till studion och sjöng partsen till studiorävarna, en efter en.

Och vilken musik sen...

Lyssna så fattar du. Pet Sounds.

Den finns också utgiven instrumental + acapella så man hör alla fantastiska detaljer ordentligt.

Brian Wilson skrev pärlor ända in på 70-talet även om dom var få.

Hans hjärna blev ju som bekant utbränd av diverse substanser; han klev i princip inte ur alls sängen under en 5-årsperiod, utan låg bara och käkade hamburgare, drack kaffe och snortade kola.

Finns hur mycket som helst att säga.

"Imagination" som du nämner tycker jag är vedervärdig.

Plastig amerikansk mongoproduktion av nån Triton-klåpare som borde få smaka min elpistol. 😆

😆

Hans första soloalbum, "Brian Wilson" innehåller ett par skapliga låtar, men är också rätt eländigt om man ska vara ärlig.

Nya skivan orkar jag inte ens lyssna på.

Idag säger flera i bandet som kompar honom att han verkar "nästan autistisk" har jag hört, och kollar man videos från pågående turné så syns det att han inte riktigt är med. Det har ju varit väldigt tydligt på flera dokumentärer som kommit de sista 10 åren också.

Kompbandet, The Wondermints, är grymma.

Dom återskapar Wrecking Crew-soundet jäkligt trovärdigt och tajt.

Det kommer en nyinspelning av Smile i höst. Ska bli spännande, Wondermints kompar.

Jag är såååååå avundsjuk på dig. Aaaah.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Många geni förklarar artister som Paul McCartney,Bob Dylan och Elton John trots att dom har hasplat ur sej riktigt mediokra grejjer genom åren och en heldel fantastiska saker också naturligtvis.

Jag tycker att Brian Wilson platsar bland dom helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jodå. Det var bra. Första halvan var ok men lite platt.

Andra halvan blev roligare när dem spelade låtar från smile som var helt mentalstörda på sina ställen som när hela "Stockholm strings and horns" tog på sig branmannahjälmar och plockade upp en stor slang, eller när alla satt och spelade på verktyg och grönsaker ( jo! grönsaker 😆 ). Sedan blev det ett jäkla drag med en hitparad och en hel del rock n´roll ( scenarbetarna gled runt på nån slags vagn under "surfin USA" och låtsades surfa. Den till största delen medelålders publiken stog upp och diggade och klappade takten under dem sista låtarna. Men det kändes verkligen som om dem på scenen hade roligt. Som om det bara var lite kompisar som träffades och jammade. Sånt gillar jag.

Jag var iaf riktigt nöjd.

Men om han är geni eller inte låter jag fortfarande vara osagt.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...