Jump to content
Annons

Planritning över lokalen


Dexter

Recommended Posts

Hej hej,

i dag fick jag en första planskiss över det kulturcenter som även ska inrymma min studio. Någon som har spontana reaktioner? Borde kontrollrummet göras mindre till förmån för inspelningsrummet? Kanske separat sångbås och/eller trumrum? Den totala ytan är cirka 55 kvm.

Tacksam för alla synpunkter.

Dex.

Länk till ritningen (pdf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min spontana reaktion är "fan va kul!", men jag hade varit ännu mer sprallig om det varit min studio som skulle upp! 😆 Lycka till, ser fram emot att se hur det går för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag reagerar på med en gång är att det inte ser ut att finnas en egen ingång till musiker rummet(inspelningsrummet). Om de vill rigga upp en bautabasförstärkare eller en redig Ståbas så borde musiker rummet(inspelningsrummet) ha en egen ingång och inte bara ha en ingång från kontrollrummet. / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hade jag haft kontrollrummet lite mindre, typ att mellanväggen hamnar innanför ytterdörrens vänstra karm(utifrån sett). Då hade man ju helst flyttat ytterdörren så den går in i kontrollrummet om man inte gör nån typ av sluss. I övrigt om du kör med ett stort inspelningsrum blir det väl att isolera hela rummet för att inte störa grannarna. Jag hade nog mest funderat på kostnaden på det jämfört med ett trumbås men det bästa är väl att anpassa lösningen till dina egna behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke är om det kanske finns en möjlighet att slå ut väggen mellan inspelningsrummet och förrådet? Dels för att du får större yta men du får även ett lite mer asymetriskt rum. Dock lär det behövas ett förråd för alla musikgrejer och även annat men det kanske finns möjlighet till förvaring nån annanstans? Karaktärer i rummet kan du skapa med antingen backdrop tyg eller absorbentskärmar som du kan flytta lite som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej,

i dag fick jag en första planskiss över det kulturcenter som även ska inrymma min studio. Någon som har spontana reaktioner? Borde kontrollrummet göras mindre till förmån för inspelningsrummet? Kanske separat sångbås och/eller trumrum? Den totala ytan är cirka 55 kvm.

Tacksam för alla synpunkter.

Dex.

Länk till ritningen (pdf)

Fy va skoj! Älskar dessa byggeritrådar! 😆

-Jag skulle nog säga att du lätt skulle klara dig på ett kontrollrum på 20 kvm istället för 27,5 som det ser ut att bli i nuläget va? Då blir oxå rummet av mera rektangulär karaktär än kvadratisk vilket gör det aningen lättare att akustikbehandla. Min tanke är då att du har mixerbord/kontrollyta mot väggen som är till vänster om fönstret, så får du samtidigt god sikt in i inspelningsrummet utan datorskärmar och studiomonitorer i vägen. Så har jag gjort i vår studio iaf och jag är hur nöjd som heslt med det! 😆

-Sedan tycker nog jag att dörren in till kontrollrummet (från stora lokalen sett) borde sitta mera mitt på väggen så att man får plats med basfällor i hörnen.

-Om du skippar dörren från kontrollrum till inspelningsrum och sätter den utifrån istället så slipper du samtidigt problem med onödigt läck imellan väggarna som kan vara klurigt när det blir en dörr som står där och läcker.

Och sen förslaget om att ta ner väggen till förrådet är ju oxå en bra idé. Med skärmar och dylikt kan man ju då få plats med allt möjligt i rummet vid inspelning. Förrådet skulle kunna vara mindre bara, helt enkelt..? Men sen å andra sidan så lär väl det förrådet behövas till alla möjliga saker i lokalen och inte bara som förråd åt studion? 😄

EDIT: La till lite...

/Robban

Redigerat av Slipped_Away
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej,

i dag fick jag en första planskiss över det kulturcenter som även ska inrymma min studio. Någon som har spontana reaktioner? Borde kontrollrummet göras mindre till förmån för inspelningsrummet? Kanske separat sångbås och/eller trumrum? Den totala ytan är cirka 55 kvm.

Tacksam för alla synpunkter.

Dex.

Länk till ritningen (pdf)

Fy va skoj! Älskar dessa byggeritrådar! 😄

-Jag skulle nog säga att du lätt skulle klara dig på ett kontrollrum på 20 kvm istället för 27,5 som det ser ut att bli i nuläget va? Då blir oxå rummet av mera rektangulär karaktär än kvadratisk vilket gör det aningen lättare att akustikbehandla. Min tanke är då att du har mixerbord/kontrollyta mot väggen som är till vänster om fönstret, så får du samtidigt god sikt in i inspelningsrummet utan datorskärmar och studiomonitorer i vägen. Så har jag gjort i vår studio iaf och jag är hur nöjd som heslt med det! 😆

-Sedan tycker nog jag att dörren in till kontrollrummet (från stora lokalen sett) borde sitta mera mitt på väggen så att man får plats med basfällor i hörnen.

-Om du skippar dörren från kontrollrum till inspelningsrum och sätter den utifrån istället så slipper du samtidigt problem med onödigt läck imellan väggarna som kan vara klurigt när det blir en dörr som står där och läcker.

Och sen förslaget om att ta ner väggen till förrådet är ju oxå en bra idé. Med skärmar och dylikt kan man ju då få plats med allt möjligt i rummet vid inspelning. Förrådet skulle kunna vara mindre bara, helt enkelt..? Men sen å andra sidan så lär väl det förrådet behövas till alla möjliga saker i lokalen och inte bara som förråd åt studion? 😆

EDIT: La till lite...

/Robban

JO, jag är nog inne på att krympa kontrollrummet något till förmån för inspelningsrummet. Och placera prylarna precis som du säger.

Visst hade det varit en fördel att få även förrådsutrymmet, men samtidigt är det en kostnadsfråga. Större yte = högre hyra. Sen är jag inte säker på att föreningen kan avvara den ytan.

Fortsättning följer.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja!!

alltså ska du bygga allt det där?! från grunden? även hundcentrat?! utställningslokal och vice versa! det här kommer ju bli mer än en studio, det kommer ju bli en företagsby ju!!

men det är ju studion som vi ska koncentrera oss på så resten lämnar vi lite därhän så att säga.

ritningen ser förövrigt snygg ut och det som egentligen fattas är lite grand hur exakt du tänkt bygga innerväggarna till din studio. känns inte så speciellt akustiskt bra om du kör med två parallella väggar och fyra hörn.

lycka till förövrigt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tja!!

alltså ska du bygga allt det där?! från grunden? även hundcentrat?! utställningslokal och vice versa! det här kommer ju bli mer än en studio, det kommer ju bli en företagsby ju!!

men det är ju studion som vi ska koncentrera oss på så resten lämnar vi lite därhän så att säga.

ritningen ser förövrigt snygg ut och det som egentligen fattas är lite grand hur exakt du tänkt bygga innerväggarna till din studio. känns inte så speciellt akustiskt bra om du kör med två parallella väggar och fyra hörn.

lycka till förövrigt!!

Nej, jag ska inte bygga hela klabbet. Så här är det: i Hammarby Sjöstad där jag bor finns en stor, rå lokal på 450 kvm cirka där en kulturförening ska starta olika verksamheter; hundcenter, café, bokhandel och galleri- och utställningsverksamhet. Jag kommer att bli en regelrätt hyresgäst i föreningens lokaler, men hoppas så klart på vissa synergieffekter med övriga verksamheter. Utom hundcentret, kanske.

Studion är inte färdigritad på långa vägar. Detta är bara en första planskiss från arkitekten över själva lokalen och hur den ska fördelas mellan verksamheterna. Sen ska studioutrymmet detaljplaneras.

Blir jag den enda studion i Sverige som kan erbjuda hunddusch tro? 😉

/Dex.

EDIT: Rättade några skrivfel.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...