Jump to content
Annons

synca 2 cubase låtar?


Luigi

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
kan man på nått sätt göra så man spelar upp 2 cubase låtar samtidigt? o syncar dom till samma tempo?

Så länge du kör endast midi och inget audio så är det inga problem.

Är det audio med , då får du börja timestretcha eller använda dig av Cubase nästan elastiska grejer som kom i SX 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

altså jag gör musiken i cubase, massa vst instrument , dx pluggar etc, det tar som fan på mitt ramminne.

sen spara jag ner en wave fil med låten(musiken) när jag ska spela in. För det går inte att spela in med alla instrument o pluggar etc.

sen när ja mixxar låten, så har jag kanske 10 spår med vokaler, effekter etc. detta tar också mitt ramme som fan.

så jag kan inte göra både musiken och mixxa vokalerna samtidigt på samma låt.

jag vill altså när jag ska mixxa ihop allt, musik och vokaler, kunna ha tillgång till alla ljud på musiken och alla ljud på vokalerna så jag kan få det att mixxas ihop bättre.

det är otroligt jobbigt att hålla på o ändra fram o tillbaka o exportera när man ändrar i tex mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaadu.. TVÅ Cubase instanser kommer knappast hjälpa dig, det kommer gå åt (minst) lika mycket rammine.

ALLT du gör samtidigt i datorn adderas till mängden RAM som krävs.

Vilken version av Cubase kör du? De senare versionerna har ju freezefunktion. kan vara värt att testa.

Annars är det bara att traska iväg till närmsta datoraffär och köpa mer RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tänka mig att 10 sångspår tar upp RAM-minne. Jag gissar att cpu'n belastas en del också.

Hur som helst vinner du inget av att jobba i olika cubase-dokument.

Om man utgåra från att det är VST-instrumenten som belastar datorns RAM. Använd 'freeze'-funktionen på dessa. Om funktionen saknas kan du exportera varje instrument till ett separat audiospår (som du behåller i projektet) och därefter stänga av instrumentet för att frigöra RAM och CPU.

Angående sångspår. Lägg likadana sånginsatser på en och samma grupp. Lägg pluggar på gruppen hellre än på separata spår. Då spar du CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack, ska testa det där med freeze.

en annan fråga, kan man på nått sätt importera ett annat cubse projekt in till ett annat? med vst, effekter o allt?

Yes, men det kräver naturligtvis att den dator du öppnar Cubase-projektet på har samma pluggar installerade som den dator du sparade på hade. Annars kommer inte VST-effekterna höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...