Jump to content
Annons

mezon

Recommended Posts

Tjenare!

Är lite rookie när det gäller FL..

Jag har pillat lite med Vengeance Essential Club sounds 1+2.. (Kanon bra!)

När jag importerar ett bas.wav ljud i FL och lägger det i piano rollen så kan man nästan bara spela basen i C5. När man lägger det i en slinga som passar till trumman/melodin och går upp och ner i toner låter det bara segt när man går ner i ton eller tvärt om när man går upp. Hoppas ni förstår mitt problem!

Har ni något tips och trix hur man får det att låta bra? Det finns verkligen bra "Offbeat basses" men att få det att låta bra är värre! 🙂

heppåre! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att du menar något sånnt här? 😕

Länk: http://www.speedyshare.com/248820205.html

Fårla tilläga att jag har gjort basen själv och det låter inte dåligt om man skriver in en bassline som det gör med wave filerna 😆 Hehe

Peace

Redigerat av Sjodahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar något sånnt här? 😉

Länk: http://www.speedyshare.com/248820205.html

Fårla tilläga att jag har gjort basen själv och det låter inte dåligt om man skriver in en bassline som det gör med wave filerna 😄 Hehe

Peace

Skulle du vilja berätta lite hur du gjort den där basen?

Jag har testat Vipzone Pitched Basses men tycker

inte ja får dem å låta så bra som din gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar något sånnt här? 😲

Länk: http://www.speedyshare.com/248820205.html

Fårla tilläga att jag har gjort basen själv och det låter inte dåligt om man skriver in en bassline som det gör med wave filerna 😮 Hehe

Peace

Skulle du vilja berätta lite hur du gjort den där basen?

Jag har testat Vipzone Pitched Basses men tycker

inte ja får dem å låta så bra som din gör...

Tackar 😮 Det är en pitchdive på basen 😛 Jag kan förklara det imon i denna tråden hur man gör det, har väldigt mycket skolarbete atm 😕 Så hinner inte med detta nu 😄 Men men, ska försöka skriva imon =)

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Är lite rookie när det gäller FL..

Jag har pillat lite med Vengeance Essential Club sounds 1+2.. (Kanon bra!)

När jag importerar ett bas.wav ljud i FL och lägger det i piano rollen så kan man nästan bara spela basen i C5. När man lägger det i en slinga som passar till trumman/melodin och går upp och ner i toner låter det bara segt när man går ner i ton eller tvärt om när man går upp. Hoppas ni förstår mitt problem!

Har ni något tips och trix hur man får det att låta bra? Det finns verkligen bra "Offbeat basses" men att få det att låta bra är värre! 🙂

heppåre! 😉

Tjena! Menar du att om man höjer tonen förmycket så blir basen alldeles för kort och om man har den för lågt så blir den bara darrig? Lägtill Fruity Granulizer i Step Sequencern (F6) sen drar du bara in din bas på samma kanal så fixar den det ganska bra om man inte ska allt för högt upp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som händer när du kör tex din wav fil på c5 i pianorollen och den låter som du vill att den ska göra, men när du drar ner den så låter den inte alls bra? Det kan vara så att di din channel settings så är bara c5 markerad och när du då drar ner den i toner så pitchas den neråt och låter bara skit, testa att markera hela fältet istället för bara c5.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag importerar ett bas.wav ljud i FL och lägger det i piano rollen så kan man nästan bara spela basen i C5.

Mmm, för samplingen är oanvändbar. 😛

Askasst att använda 1 sampling till en pitchdivebas. Antingen ska det vara multisamplat så det går att spela flera oktaver, eller så skippar man pitchdives i själva samplingen och gör dem i en samplerpatch.

Använd en syntplugg för basljuden och låt Vengeance-skivan stå för trummorna istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr finns de inga riktiga pitchade basar varken i Vanguard el. z3ta.

Bah, slå på Glide på Vanguard och en sextondel efter din baston slår du an tonen en oktav ner.

Visst, du får jobba mer men det blir bra. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att behöva Tjata på dig Linus 🙂

Men kan du förklara lite närmare :rolleyes:

Vad menar du med "Bah, slå på Glide på Vanguard"

vill gärna veta 🙂

Det finns en knapp som heter "Glide" på vaungarden,

Klicka i den, spela din vackra bas melodi i pianorollen.

Kopiera hela din basgång & lägg den en oktav längre ned (Tangenten som sitter på samma ställe, men nedanför din gamla tangent).

Flytta bak den så den ligger en 16 del efter anslaget på den första tonen. Nu kommer du att få en dykande effekt på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde pitchdives i Reasontipset för några nummer sedan. Läs gärna det. Envelope-tänket är inte helt specifikt för Reasons samplare utan kan funka med VST-pluggar i FL också.

Soundet ni är ute efter är egentligen inte mer än att låta bastonen sjunka en oktav efter att tonen börjat spelas.

Lösning 3; sätt pitch/pb range till 12 och vrid ner pitch-hjulet på klaviaturen när du tryckt en synttangent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag inte har svarat :rolleyes: Har glömt av denna tråden 🙂

Men men, jag använde z3ta. Och jag gjorde min pitchdive i midifönstret, bara satt en ton bakom varje ton 12 toner ner 🙂 Skit lätt! 😄

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr finns de inga riktiga pitchade basar varken i Vanguard el. z3ta.

Bah, slå på Glide på Vanguard och en sextondel efter din baston slår du an tonen en oktav ner.

Visst, du får jobba mer men det blir bra. 🙂

Jo förstås den möjligheten finns, ja syftade dock på nån färdig preset.

Och det blir en hel del mer jobb.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)
Ledsen att behöva Tjata på dig Linus  🙁

Men kan du förklara lite närmare  :rolleyes:

Vad menar du med  "Bah, slå på Glide på Vanguard"

vill gärna veta 🙂

Det finns en knapp som heter "Glide" på vaungarden,

Klicka i den, spela din vackra bas melodi i pianorollen.

Kopiera hela din basgång & lägg den en oktav längre ned (Tangenten som sitter på samma ställe, men nedanför din gamla tangent).

Flytta bak den så den ligger en 16 del efter anslaget på den första tonen. Nu kommer du att få en dykande effekt på basen.

Går detta att göra även på V-Station?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)
vart slår man på dessa funktioner?

men herregud titta med dina ögon. det står ju portamento klart och tydligt i mitten

novation1header.l.jpg

btw.. undrar varför man köper v-station när polyiblit finns gratis

Trodde vi pratade om FL nu och inte V-station...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...