Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena boys.

Hittade 3 st sonab monitorer på vår lokala återvinning.Jag har inte en susning om vad det är för nåt..dom såg välbyggda ut.Om jag fattade det rätt så var den ena en baslåda? Dom verkar vara i bra skick 2oo:- för alla 3...Kan det vara nåt?

Bokade dom för säkerhets skull.Dom är ju inte aktiva,så det behövs väl ett steg för å driva..

Jag hämtar dom nog iväll och lägger ut lite mer data..Tacksam om nån vet vad detta är för nåt...Det fanns hål på baksidan,typ basreflextons port..

Mvh

Harmonica mike

Annons
Postat

Körde en googling..

Det verkar vara svenska högtalare! Det ser ut som ett kap.Hämtar dom omedelbums! Tydligen så finns det renoverings prylar till dessa om det skulle vara nåt fel på dom. Lägger ut infot om dom så fort jag har dom.

Mvh

Harmonica mike

Postat

Är det inte de gamla Karlssonhögtalarna det handlar om med uppåtriktad bashögtalare och fyra diskanthögtalare som vetter mot varandra? Fast det låter inte riktigt så på din beskrivning. För mig att det iaf var Sonab som skötte tillverkningen.

Postat (redigerat)
Är det inte de gamla Karlssonhögtalarna det handlar om med uppåtriktad bashögtalare och fyra diskanthögtalare som vetter mot varandra? Fast det låter inte riktigt så på din beskrivning. För mig att det iaf var Sonab som skötte tillverkningen.

Jo carlsson är det,fast inte såna som du beskrev... Dom ser ut som studio monitorer i ett jakaranda liknande träslag..

Jag fastnade för dom därför att allt såg så välbyggt ut.Alla element hela,men det vet man ju inte med sånt...Det kan ju damma till när man drar på..Jag köper dom i vilket fall som helst..Min gamla sony stärkare får duga som test..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Postat

Har haft ett par sonab till min gamla stereo. Siba sålde de förut i varje fall.

Lät väl hyfsat som stereohögtalare, men inget jag skulle använda som monitorer för mixning.

De färgade ljudet ganska mycket. Allt blev lite luddigare och bumligare än vad jag vill att monitorer ska vara.

Postat

För 200 spänn kan det ju lätt vara värt att testa! 😆 Hur gick med dem, var de något att ha eller?

Postat (redigerat)

Tjena..

Samtliga..

Jag har varit på Carlsson sidan och snokat..Tydligen så finns det några billiga kopior av sonab högtalare..paret jag hittade är nog inte real stuff. Dom går under beteckningen DM-11 serial nr:4524 de ser ut som studio monitorer..men vad vet jag? Däremot så hittade jag ingen info om dom..Någon som vet nåt om detta?

Udda högtalaren som följde med är en fejk..Sonab cs-101 men utan serial nr..

Hur låter dom då? Ja jag kopplade in dom i min billiga sony stereo..Helt klart ett lyft - ett ordentligt sådant! Jag ska testa mina proddar i dom och inget färdig inspelat,så får jag nåt att jämföra med mot mina egna monitorer..

Som studio monitorer så vet jag inte hur de funkar,behöver nåt rikltigt att driva dom med..Men helt klart ett kap så här långt,hela och knappt skamfilade,inga missljud,lite låg diskant ,men bra tryck i basen...för Två hundra spänn...

Vidare så funderar man ju på fekvens omfång och dylikt? Nån som vet nåt om dessa ?

Tacksam för svar...

edit: Kollat runt lite och nej,jag har nog inte gjort nåt fynd..Men ett par hundra ser det ut som jag tjänade i varjefall.Dom låter ju bra så jag kör dom med stereon..Såg några liknande på tradera..

Mvh

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.