Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har sett att Logic klarar att använda andra datorers processorer så att det orkar med mer. Men funkar det bara med Macar, eller går det att använda processorerna hos PC-burkar med?

Annons
Postat

Steinberg har utvecklat en teknologi som heter VST link.. Där kan kan sprida bördan av processorhungriga pluggar på flera datorer. Men det krävar att du har flera licenser av t.ex. Cubase (har jag för mig?? 😉 ) en på varje dator/processor

http://www.crmav.com/recording/47/vst_syst...etworking.shtml

Men personligen tycker jag att Apples teknoligi med Distributed Audio är smuttare och mer prisvärd.

http://www.apple.com/logicpro/distributedaudio.html

Postat
Men funkar det bara med Macar

Ja, det funkar endast med OS X dvs. Macintoshburkar.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det måste väl gå att synka flera burkar mot varandra kommer väl mest an på antal ut och ingångar ljudkorten. Är det frågan om audio typ guitar rig eller liknande så får man väl routa till en ledig ut - in i nästa burk och sen hem igen. Slavdatorn får väl man väl sätta så att den står och låtsas att den spelar in 😄 typ om den måste vara igång på inspelning för att få ljudet man är ute efter. Cowboykoppling typ lite habravinsk så där 🙂 .

Göran

Postat
Det måste väl gå att synka flera burkar mot varandra kommer väl mest an på antal ut och ingångar ljudkorten. Är det frågan om audio typ guitar rig eller liknande så får man väl routa till en ledig ut - in i nästa burk och sen hem igen. Slavdatorn får väl man väl sätta så att den står och låtsas att den spelar in 😄 typ om den måste vara igång på inspelning för att få ljudet man är ute efter. Cowboykoppling typ lite habravinsk så där 🙂 .

Göran

Det e nåt elektriskt, vettefan hur det funkar. Magicholemaker typ.

Postat

Bara det inte går varmt uppe i tratten där 😄

Postat
Det måste väl gå att synka flera burkar mot varandra

Sure thing, man kan synka med typ MTC eller sånt skoj.

Men då gör man snarare så att man lägger vissa audiospår och pluggar på en dator, och andra audiospår från den andra datorn. Men det blir inte lika tajt och lättskött...

Postat (redigerat)

Nä det var inte så jag menade, jag menade att man bara skulle använda slavburken till att spela igenom typ som en separat pluggvärd alltså tanka ur ljudet sen tillbaka in i moderdatorn. Låt oss säga att du har ett delta 1010 som du då routar du ut en ren signal via en ledig utgång in i logic på en annan dator (som då måste vara utrustad med ett ljudkort som erbjuder så många in och ut som du behöver) på med rec (inte spela in alltså bara rec knappen kanalen för att det ska låta) på den kanalen på den datorn som du då tex har guitarrig igång på sen tillbaka in med ljudet i värd datorn. Klart, ren cobojsarkoppling altså 😆 . Funkar ju med midi oxå men för att slippa synkstrul så åker man på att tanka tillbaka audiosignalen som den manick man vill använda genererar. Kallas för indiankoppling ugh.

Redigerat av Burnin Sven
  • 2 veckor senare...
Postat

Alltså, för att reda ut begreppen.

Med Logic Pro kommer ett program som heter Logic Node. Det är ett program som bygger på OS X's klusterteknologi XGrid, som används för att via nätverket fördela beräkningar mellan flera datorer. (Tekniken är rätt lika seti@home och andra internetbaserade diton). För detta krävs ett snabbt nätverk (läs gigabit) och hjälpdatorer med hyffsad kräm, helst G5 eller senare.

Man startar upp noderna på alla datorer som skall agera slavar och i Logic kan man under Preferences/Audio/Nodes konfigurera vilka noder man skall använda. Systemet funkar löjligt bra och är klart värt för folk att använda som sitter hemma med en "gammal" PM G5 eller dylikt.

Man skall alltså inte jämföra DAP i Logic med VST Link. Det senare bygger på att man har flera kompletta DAW-stationer med ljudkort och hela konkarongen mellan vilka man kan skicka ljud genom ljudkortens in och utgångar. I DAP för Logic skickas alla data som skall bearbetas över nätverket och i realtid (nåja, nästan i alla fall).

En ball sidoeffekt av grid-tekniken är att den kan användas på Quad-datorer för att skrämma upp processoranvändningen till näst intill 400% med rejäl prestandavinst i Logic som följd. Starta bara Logic Node på samma dator som du kör Logic på (exempelvis en PM Quad, eller en Mac Pro) och tilldela dina tunga spår till Node-beräkningen genom att klicka på symbolen för noden på varje spår. Sitt och njut!

/Jont Olof

Elof (oregistrerad)
Postat
Ah, så du har hittat hit jontolof? 🙂

Coolt, wilkommen 🙂

Jag säger detsamma! Välkommen Olof 🙂

Postat

Man blir mer o mer nyfiken på den för mig beslöjade mac. världen..

plötslig en dag händer det.

En hyffsad enkel variat på pc är annars att låte extra datorn funka som effekt burk.revérb mm. Det är ju ungeför vad steinberg gör. HAr provat båda varianterna men tröttnat för det blev roddigt att koppla o ställa fördröjningar.

Ynot

Postat

Insåg att jag inte svarat på inledningsfrågan, och svaret är att man inte kan använda vanliga PC-burkar som Logic-noder. Inte out-of-the-box i alla fall!

Postat (redigerat)

Vad jag har förstått så går Node-grejen bara att använda på Logics interna syntar och effekter? Kanske bara nåt dumt jag har hört, inte provat själv. Återstår snart att se dock då jag i dagarna ska få min första mac!! Ursäkta mitt utspel, men FAN va skönt det ska bli att köra Logic igen! Senaste var 5.5 på PC och har sedan sista notklicket saknat programmet enorm. Anser inte SX eller Live (inte provat Sonar så mycket) nå i närheten av Logics flexibilitet och kapacitet.

Peace. 🙂

Redigerat av ardic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.