Jump to content
Annons

Fantommatning och gain


Elof (oregistrerad)

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

Jag har funderat på en sak. När jag gör längre inspelningar där samma uppställning sitter uppe i flera dagar, hur bör jag göra med fantommatning och gain?

Jag vill inte behöva gaina om (och skriva recall för 15-20 kanaler) när jag ska spela in en exakt likadan setup nästa dag, dessutom blir det aldrig exakt lika. Då undrar jag:

Spelar det någon roll om man gainar ner till 0 innan man slår av fantommatningen?

Eller kan jag glatt ha mina nivåer ställda kvar till nästa dag...

Om det tar mindre skada ju mindre gain man har, vad är att rekommendera:

1. ha på bordet hela natta, 2. gaina ner, slå av matningen och bordet?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Dra ner mastern och släck ner bordet 🙂 Då har du allt kvar imorrn

😄 PRODUCERA MERA 😎

Att dra ner mastern hjälper inte mot peakar in i kanalmodulerna (EQn peakar tex ibland av att jag släcker fantommatningen) och från direkt ut till omvandlarna (som jag iof stänger av först)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som möjligen kan ta stryk, är lyssningen - men aktiva monitorer har säkringar och är dessutom byggda för att klara av att hantera transienter (åtminstone om de är värda att kallas monitorer...). Lurar kan det vara värre med, men det ska nog extremt mycket till för att knäcka ett par bra lurar. Det viktigaste är att ingen har lurarna på sig och att regeln till moniorerna sänks - eftersom det ibland blir ett ganska kraftigt knäpp (olika med olika mikrofonmodeller...), som kan skada hörseln om man har otur.

Att prylarna skulle ta skada, är nog väldigt osannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Okej, då verkar det som jag är utom fara 🙂

Har undrat det här ett tag, men aldrig slängt upp en fråga.

Jag drar alltid ut lurar först, stänger av omvandlare, stänger av monitorer, sedan fantommatning, sedan bordet.

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om att stänga av grejerna i rätt ordning. Om allt annat är avstängd när bordet återstår, så har jag svårt att tro att någon av dessa ska bli påverkad när du slutligen stänger av bordet.

Jag har inte så jättestor vana av studios, men jag har jobbat som ljudtekniker med pa i 8 år. Aldrig haft några problem. Bara man gör det i rätt ordning. Vilket som är rätt ordning beror på vad du har för grejer.

😏 PRODUCERA MERA 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det handlar om att stänga av grejerna i rätt ordning. Om allt annat är avstängd när bordet återstår, så har jag svårt att tro att någon av dessa ska bli påverkad när du slutligen stänger av bordet.

Jag har inte så jättestor vana av studios, men jag har jobbat som ljudtekniker med pa i 8 år. Aldrig haft några problem. Bara man gör det i rätt ordning. Vilket som är rätt ordning beror på vad du har för grejer.

😏 PRODUCERA MERA 😉

Jo det vet jag, jag stänger av allting som kan skadas innan jag matar av bordet. Men det peakar in i EQn i bordet (har peakleads på varje eq) när jag slår av matningen, det var mest det jag undrade över...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...