Jump to content
Annons

Tysta dator, vilket chassi och agg


Zyan

Recommended Posts

Jag vet inte vad som låter på min dator. Har provat att göra en snabbstart utan processorfläkten inkopplad, och den var fortfarande högljud. Var ute några sek från en kall dator, men räckte för att höra att det inte var den som väsnades.

Provade även att koppla ur den stora akterfläkten i burken, men bättre blev det inte.

Så nu är det hd, grafikkort och nätagg kvar. Samt att den låter något fruktansvärt. Ganska säker att jag har den mest högljudda datorn på forumet. Ska vi tävla i db dragracing? 😉

Har sökt på detta, och upptäckt att Antec p180 verkar vara ett gott val här på forumet (just nu har jag det billigaste man kunde få för pengar, 500kr med nätagg).

Men det jag inte vet är om det kommer bli bättre, om mitt moderkort är kompatibelt med ett tyst nätagg och burk. Kommer inte byta hd och tror dock att det är resonans i skalet blandat med fläktljud som låter.

Så det jag söker är ett tyst chassi och nätagg, kompatibelt med Asus p5ld2, fyra hd platser varav en ide hd, 3sata samt 2 "cd enheter".

Mitt Grafikkort . Vet inte hur man kopplar ut det, är en pci express, är det som vanlig pci? Har inte lyckats och vågar inte ta i, är rädd för att ha sönder. Och finns det någon ersättning till fläkten på det? Nu är det så att budgeten är ganska liten, så tänker inte betala för få det knäpptyst. Utan att byta ett par delar och bli av med det värsta.

Mitt nuvarande chassi och nätagg är ovanligt, heter ColorsIT 8010 C43 / 420Watt. Och modellen på nätagget hittar jag bara på ryska sidor när jag söker 😱

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grafikkortsfläkten brukar vara en riktigt otäck källa till oljud, så du ska nog överväga att byta ut den mot en passiv kylare från Zalman.

Vad har du för några hårddiskar? Är det fel märke, så kan de också bidra väldigt mycket till ljudterrorn...

Antec P180 är svinbra! Bästa chassit hittills, av de jag har använt till byggen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är jag halvägs klar.

Det blir då ett Antec 180...vet någon om det passar mitt kort? Har det plats för mina hd. Kan tänka mig att allt är sata nu, men får en ide plats. Sitter de längst fram och längst ner i chassiet eller i mitten? Ser ut att vara lådor där, men blir inte det varmt med alla dessa extralådor?

Och sen ett tyst nätagg för en 5 hundring, passande mitt moderkort. Har läst att det krävs långa sladdar i p180 boxen. Vilka har det?

Kollade på http://www.zalmanusa.com/ och fann ingen lista över vilka som passa vilka kort. Det var ju en djungel där för mig som inte är så påläst.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

ett råd kör inte datorn utan cpufläkt kan bli dyrt.

själv köpte jag en ZALMAN http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306456

finns även till grafikkort.

kolla oxo om du kan dämpa själva lådan så att inte vibrationer från hårddiskar och dvd spelare tar sig ut i chassit.

sen finns det helt passivt kylda datorer men då kostar det http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id...0df69fc93b2d402

adda och paps är bra märkn på chassi fläktar.

sen kan du låta någon byta ut din Fläkt som sitter i nätaggregatet. !!!!!!!!!!det bör man inte göra om man inte kan löda och har kunskap om elsäkerhet.!!!!!!!!!!!!!!!!

lite tips bara lycka till.

min dator låter lite för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Jag har nyligen byggt ihop en musikdator med prestanda och tyst som ledord.

Antec P180 som jag har tycker jag fungerar utmärkt, dels för att den är byggt på ett smart sätt och därmed så fördelas värmen och den har även 3 tysta fläktar, som i sin tur möjliggör att man kan ha ett fläktlöst grafikkort, som annars är en källa till ljud. Dessutom så är den ju byggt av tre lager, plåt, mm. När hårddiskarna skruvas, så vilar de på gummi, så att även där undviker man ljud. Det som är nackdelen med antec P180 är priset. 1200kr för silver, och den svarta för 1700kr. Endast färgen skiljer.

Sen så tror jag att det inte är några problem med typen av ditt kort, och om den passar eller inte.

Vad gäller nätagg. så är det ju det med vad man är beredd att lägga på det. Det såm är viktigt är att den är stabil, och att den är tillräckligt kraftig för att försörja datorn med ström. Ju fler hårddiskar och grafikkort, desto mer ström krävs det. Sen om man också vill ha en som är tyst, då kostar det lite mer. Det märkte jag när jag letade inför mitt bygge. Jag har en Antec Phantom 500w. Den ligger på ca 1300kr. Men den är tyst och stabil.

Sen får du inte glömma att det skiljer sig även mellan olika processorfläktar. Jag har en Zalman fläkt till min processor. Också ganska tyst. Sen det som är viktigt tycker jag i en musikdator är att man investerar 300-400kr i en Värmemätare/fläktkontroller. På så sätt kan man kontrollera när man vill att fläktarna ska snurra mer och när mindre, och när de ska vara helt avstängda. Dessutom så ser man temperatuen på moderkortet, processorn,mm. Jag har en från Sunbeam.

Alternativet är att du slänger in datorn i ett annat rum, och drar kablar.

Lycka till.

😆 PRODUCERA MERA 😛

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes sa så kan grafikkortet vara boven, jag byggde nyligen en dator i ett p180-chassi, med nexus-fläktar som är väldgt tysta (ett tips!), seasonic nätagg (också tyst) och Schyte Ninja cpu-kylare. Jag var ändå besviken på hur mkt det lät, det var inte förrän jag bytte fläkt på mitt billiga grafikkort som jag märkte skillnad, nu är det väldigt tyst.

Jag vet inte hur varm din dator blir och vad det krävs för kylning, men ett tips är att kolla på en passiv cpu-kylare som du kan kyla med en tyst läkt, som Ninjan jag nämnde.

Att byta fläkt på grafikkortet kan vara lite lurig, om fläkten är fastlimmad så kan man bli tvungen att slänga in den i frysen ett tag för att limmet ska lossna. Jag köpte en fläkt från Zalman med medföljande kontrollratt. Om inte använder grafikkortet till något krävande kan man dra ner fläkten och köra passivt.

Silent pr-review är ett tips om du vill kolla upp prylar innan du köper! Där kan du läsa tips om hur du får p180-chassit så tyst som möjligt också. Silentpcreview

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Men jag har inte blivit klokare, snarare mer förvirrad.

Nätagget jag har nu är på 420W och det driver allt som sagt. Det som kommer till är en sata på 40 gig som ska bli min nya musikpartion.

Och en kylare till grafikoret vore underbart att få tips om. Sökte på Zalman på komplett och det var för många träffar, hur vet man vilken som är kompatibel med var.

Och sist så undrar jag såklart var finns p180 för 1200kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

...vet någon om det passar mitt kort? Har det plats för mina hd....Sitter de längst fram och längst ner i chassiet eller i mitten? ....

Och sen ett tyst nätagg för en 5 hundring, passande mitt moderkort. Har läst att det krävs långa sladdar i p180 boxen. Vilka har det?

Jag tror det passar ditt kort. Den såg ut att ha samma storlek som mitt moderkort. Den har plats för 6st hårddiskar. Fördelade i de 2 lådorna. Ena på övre plan, den andra på undre. Där nere finns dessutom en fläkt som sitter mellan nätaggen och diskarna. Dessutom så finns det plats för en fläkt (om man vill ha det) framför hårddiskarna på övre plan.

Nätagg för 500kr kan jag inte tipsa dig nåt om. Då jag inte känner till någon som jag rekomenderar.

Kablarna....De flesta funkar, dock så behöver du köpa en förlängningskabel 4-pin 12v.

😆 PRODUCERA MERA 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

dock så behöver du köpa en förlängningskabel 4-pin 12v.

Vad ska man ha den till?

För att du ska nå till uttaget på ditt moderkort. Utan att behöva dra den igenom grafikkortet. 😄 ja just det....pci express e preciss som pci fast mindre....så det är bara att skruva loss och dra ut det.

Kabeln kostar 20-40kr

😄 PRODUCERA MERA 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ditt moderkort en liten fläkt på northbridge chipsetet? I min dator var det den som väsnades långt med än någonting annat. Som tur är går det utmärkt att byta ut denna mot en passiv kylare. Gjorde skillnad som natt och dag.

Låter som du pratar om en till fläkt. Jag hara bara på cpu på grafikkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tror jag att det blir billigare att köpa ett fläktlös grafikkort, än om du ska försöka göra den som du har, tyst.

Här har du ett bra kort, utan fläkt, och som klarar spel som battlefield, stronhold legends, mm

http://www.mycom.se/produkt/asus_radeon_x1...ssiv_46074.html

😄 PRODUCERA MERA 😄

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tror jag att det blir billigare att köpa ett fläktlös grafikkort, än om du ska försöka göra den som du har, tyst.

Här har du ett bra kort, utan fläkt, och som klarar spel som battlefield, stronhold legends, mm

http://www.mycom.se/produkt/asus_radeon_x1...ssiv_46074.html

😄 PRODUCERA MERA 😄

Nej då..behåller mitt gamla. Det funkar och är billigare med en kylare än ett nytt med samma minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då..behåller mitt gamla. Det funkar och är billigare med en kylare än ett nytt med samma minne.

OK. Såg bara hastigt fläktar till grafikkortet runt 500. Därav min kommentar angående det. 🙂

Men om du ska ha en fläkt till grafikkortet så får du ta fram manualen och läsa vilka mått fläkten har, och även kortet. Sen kan du leta nåt som passar...enligt måtten 😄

😄 PRODUCERA MERA 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du ska ha en fläkt till grafikkortet så får du ta fram manualen och läsa vilka mått fläkten har, och även kortet. Sen kan du leta nåt som passar...enligt måtten 😄

Men ska ju inte ha fläkt utan en passiv kylare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips annars bara: Nexus har tysta lådor och nätagg.

De tillverkar även hårddiskkylare/dämpare som hjälper en hel del.

Skruvas fast på hårdskivan som sen monteras i en 5,25" plats.

Då vilar endast tjocka gummiklossar mot metallen.

Fläktlöst grafikkort är nog åxå att rekommendera, samt en fläktkontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men det är lågbudget som gäller. Och tror det är ekonomiskt lönsamt att använda en passiv kylare på mitt kort.

Ska ha ett nätagg med fläkt. Tror att de övriga fläktarna får gå snabbare i kompensation för att nätagget saknar.

Studios musikdator har ju P 180 och detta nätagg. Tror det är något att ha? och räcker det till allt mitt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studios musikdator har ju P 180 och detta nätagg.

Dock så sa de också att den fläkten som de valde kunde varit tystare....den andra som de rekommenderar säger de att de inte testat.

Personligen så har jag ingen erfarenhet från Norths nätagg. Jag kan bara rekommendera det som jag har erfarenhet av. Jag gjorde lite research innan jag köpte mina delar, och då var det antec som var tyst och stabil. Men North kan ju vara bra det med. Speciellt om tidningen studio använde det. Det är billigare om inte annat 😉

😏 PRODUCERA MERA 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja, är pci express skruvat. Hur får man bort det? Försökte dra ut det efter att ha skruvat ut den vanliga pci skruven, men gick inte.

Du har en liten spärr som sitter fast i sockeln på moderkortet och som håller grafikkortet på plats. Den behöver du trycka åt sidan lite för att det ska lossna. Ofta sitter den väldigt illa till, men man kan nog ofta se på översikten i manualen till moderkortet, vilket håll spärren ska tryckas mot...

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja, är pci express skruvat. Hur får man bort det? Försökte dra ut det efter att ha skruvat ut den vanliga pci skruven, men gick inte.

Du har en liten spärr som sitter fast i sockeln på moderkortet och som håller grafikkortet på plats. Den behöver du trycka åt sidan lite för att det ska lossna. Ofta sitter den väldigt illa till, men man kan nog ofta se på översikten i manualen till moderkortet, vilket håll spärren ska tryckas mot...

Jag visste att det inte bara var att dra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studios musikdator har ju P 180 och detta nätagg.

Dock så sa de också att den fläkten som de valde kunde varit tystare....den andra som de rekommenderar säger de att de inte testat.

Personligen så har jag ingen erfarenhet från Norths nätagg. Jag kan bara rekommendera det som jag har erfarenhet av. Jag gjorde lite research innan jag köpte mina delar, och då var det antec som var tyst och stabil. Men North kan ju vara bra det med. Speciellt om tidningen studio använde det. Det är billigare om inte annat 😆

😎 PRODUCERA MERA 🙂

Passar det mitt moderkort? Hur ser man att de är kompatibla med varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja, är pci express skruvat. Hur får man bort det? Försökte dra ut det efter att ha skruvat ut den vanliga pci skruven, men gick inte.

Du har en liten spärr som sitter fast i sockeln på moderkortet och som håller grafikkortet på plats. Den behöver du trycka åt sidan lite för att det ska lossna. Ofta sitter den väldigt illa till, men man kan nog ofta se på översikten i manualen till moderkortet, vilket håll spärren ska tryckas mot...

Jag visste att det inte bara var att dra ut.

Aaah, dumma mig:) Trodde du redan visste om spärren och att den redan var fixad. Miss från min sida.

😛 PRODUCERA MERA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar det mitt moderkort? Hur ser man att de är kompatibla med varandra?

Tror inte det spelar nån roll.Jag har under mina byggen aldrig haft några problem med kompatibilitet. Alla nätagg. ska ha de kablar som behövs. Dock så kan det vara bra att kolla vad du får med, i form av olika volt varianter.

😛 PRODUCERA MERA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att du har samma antal pinnar på den stora kontakten - 20 eller 24 pinnar. Är det inte samma från nätdelen som det är på moderkortet, så behöver du en adapterkabel som kostar ett par tior. Kolla också AUX power, som är antingen 4 eller 8 pinnar. Även där behövs eventuellt en adapterkabel för ett par tior... I övrigt är det egentligen inte mycket att fundera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...