Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag vet inte vad som lÄter pÄ min dator. Har provat att göra en snabbstart utan processorflÀkten inkopplad, och den var fortfarande högljud. Var ute nÄgra sek frÄn en kall dator, men rÀckte för att höra att det inte var den som vÀsnades.

Provade Àven att koppla ur den stora akterflÀkten i burken, men bÀttre blev det inte.

SĂ„ nu Ă€r det hd, grafikkort och nĂ€tagg kvar. Samt att den lĂ„ter nĂ„got fruktansvĂ€rt. Ganska sĂ€ker att jag har den mest högljudda datorn pĂ„ forumet. Ska vi tĂ€vla i db dragracing? 😉

Har sökt pÄ detta, och upptÀckt att Antec p180 verkar vara ett gott val hÀr pÄ forumet (just nu har jag det billigaste man kunde fÄ för pengar, 500kr med nÀtagg).

Men det jag inte vet Àr om det kommer bli bÀttre, om mitt moderkort Àr kompatibelt med ett tyst nÀtagg och burk. Kommer inte byta hd och tror dock att det Àr resonans i skalet blandat med flÀktljud som lÄter.

SÄ det jag söker Àr ett tyst chassi och nÀtagg, kompatibelt med Asus p5ld2, fyra hd platser varav en ide hd, 3sata samt 2 "cd enheter".

Mitt Grafikkort . Vet inte hur man kopplar ut det, Àr en pci express, Àr det som vanlig pci? Har inte lyckats och vÄgar inte ta i, Àr rÀdd för att ha sönder. Och finns det nÄgon ersÀttning till flÀkten pÄ det? Nu Àr det sÄ att budgeten Àr ganska liten, sÄ tÀnker inte betala för fÄ det knÀpptyst. Utan att byta ett par delar och bli av med det vÀrsta.

Mitt nuvarande chassi och nĂ€tagg Ă€r ovanligt, heter ColorsIT 8010 C43 / 420Watt. Och modellen pĂ„ nĂ€tagget hittar jag bara pĂ„ ryska sidor nĂ€r jag söker đŸ˜±

Redigerat av Zyan
Annons
Postat

GrafikkortsflÀkten brukar vara en riktigt otÀck kÀlla till oljud, sÄ du ska nog övervÀga att byta ut den mot en passiv kylare frÄn Zalman.

Vad har du för nĂ„gra hĂ„rddiskar? Är det fel mĂ€rke, sĂ„ kan de ocksĂ„ bidra vĂ€ldigt mycket till ljudterrorn...

Antec P180 Ă€r svinbra! BĂ€sta chassit hittills, av de jag har anvĂ€nt till byggen. 😆

Postat (redigerat)

Ok, dÄ Àr jag halvÀgs klar.

Det blir dÄ ett Antec 180...vet nÄgon om det passar mitt kort? Har det plats för mina hd. Kan tÀnka mig att allt Àr sata nu, men fÄr en ide plats. Sitter de lÀngst fram och lÀngst ner i chassiet eller i mitten? Ser ut att vara lÄdor dÀr, men blir inte det varmt med alla dessa extralÄdor?

Och sen ett tyst nÀtagg för en 5 hundring, passande mitt moderkort. Har lÀst att det krÀvs lÄnga sladdar i p180 boxen. Vilka har det?

Kollade pÄ http://www.zalmanusa.com/ och fann ingen lista över vilka som passa vilka kort. Det var ju en djungel dÀr för mig som inte Àr sÄ pÄlÀst.

Redigerat av Zyan
Postat

ett rÄd kör inte datorn utan cpuflÀkt kan bli dyrt.

sjÀlv köpte jag en ZALMAN http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306456

finns Àven till grafikkort.

kolla oxo om du kan dÀmpa sjÀlva lÄdan sÄ att inte vibrationer frÄn hÄrddiskar och dvd spelare tar sig ut i chassit.

sen finns det helt passivt kylda datorer men dÄ kostar det http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id...0df69fc93b2d402

adda och paps Àr bra mÀrkn pÄ chassi flÀktar.

sen kan du lÄta nÄgon byta ut din FlÀkt som sitter i nÀtaggregatet. !!!!!!!!!!det bör man inte göra om man inte kan löda och har kunskap om elsÀkerhet.!!!!!!!!!!!!!!!!

lite tips bara lycka till.

min dator lÄter lite för mycket.

Postat (redigerat)

Tja.

Jag har nyligen byggt ihop en musikdator med prestanda och tyst som ledord.

Antec P180 som jag har tycker jag fungerar utmÀrkt, dels för att den Àr byggt pÄ ett smart sÀtt och dÀrmed sÄ fördelas vÀrmen och den har Àven 3 tysta flÀktar, som i sin tur möjliggör att man kan ha ett flÀktlöst grafikkort, som annars Àr en kÀlla till ljud. Dessutom sÄ Àr den ju byggt av tre lager, plÄt, mm. NÀr hÄrddiskarna skruvas, sÄ vilar de pÄ gummi, sÄ att Àven dÀr undviker man ljud. Det som Àr nackdelen med antec P180 Àr priset. 1200kr för silver, och den svarta för 1700kr. Endast fÀrgen skiljer.

Sen sÄ tror jag att det inte Àr nÄgra problem med typen av ditt kort, och om den passar eller inte.

Vad gÀller nÀtagg. sÄ Àr det ju det med vad man Àr beredd att lÀgga pÄ det. Det sÄm Àr viktigt Àr att den Àr stabil, och att den Àr tillrÀckligt kraftig för att försörja datorn med ström. Ju fler hÄrddiskar och grafikkort, desto mer ström krÀvs det. Sen om man ocksÄ vill ha en som Àr tyst, dÄ kostar det lite mer. Det mÀrkte jag nÀr jag letade inför mitt bygge. Jag har en Antec Phantom 500w. Den ligger pÄ ca 1300kr. Men den Àr tyst och stabil.

Sen fÄr du inte glömma att det skiljer sig Àven mellan olika processorflÀktar. Jag har en Zalman flÀkt till min processor. OcksÄ ganska tyst. Sen det som Àr viktigt tycker jag i en musikdator Àr att man investerar 300-400kr i en VÀrmemÀtare/flÀktkontroller. PÄ sÄ sÀtt kan man kontrollera nÀr man vill att flÀktarna ska snurra mer och nÀr mindre, och nÀr de ska vara helt avstÀngda. Dessutom sÄ ser man temperatuen pÄ moderkortet, processorn,mm. Jag har en frÄn Sunbeam.

Alternativet Àr att du slÀnger in datorn i ett annat rum, och drar kablar.

Lycka till.

😆 PRODUCERA MERA 😛

Redigerat av DJ_Smiley
Postat

Som Claes sa sÄ kan grafikkortet vara boven, jag byggde nyligen en dator i ett p180-chassi, med nexus-flÀktar som Àr vÀldgt tysta (ett tips!), seasonic nÀtagg (ocksÄ tyst) och Schyte Ninja cpu-kylare. Jag var ÀndÄ besviken pÄ hur mkt det lÀt, det var inte förrÀn jag bytte flÀkt pÄ mitt billiga grafikkort som jag mÀrkte skillnad, nu Àr det vÀldigt tyst.

Jag vet inte hur varm din dator blir och vad det krÀvs för kylning, men ett tips Àr att kolla pÄ en passiv cpu-kylare som du kan kyla med en tyst lÀkt, som Ninjan jag nÀmnde.

Att byta flÀkt pÄ grafikkortet kan vara lite lurig, om flÀkten Àr fastlimmad sÄ kan man bli tvungen att slÀnga in den i frysen ett tag för att limmet ska lossna. Jag köpte en flÀkt frÄn Zalman med medföljande kontrollratt. Om inte anvÀnder grafikkortet till nÄgot krÀvande kan man dra ner flÀkten och köra passivt.

Silent pr-review Àr ett tips om du vill kolla upp prylar innan du köper! DÀr kan du lÀsa tips om hur du fÄr p180-chassit sÄ tyst som möjligt ocksÄ. Silentpcreview

Postat

Tack för svar. Men jag har inte blivit klokare, snarare mer förvirrad.

NÀtagget jag har nu Àr pÄ 420W och det driver allt som sagt. Det som kommer till Àr en sata pÄ 40 gig som ska bli min nya musikpartion.

Och en kylare till grafikoret vore underbart att fÄ tips om. Sökte pÄ Zalman pÄ komplett och det var för mÄnga trÀffar, hur vet man vilken som Àr kompatibel med var.

Och sist sÄ undrar jag sÄklart var finns p180 för 1200kr?

Postat
...vet nÄgon om det passar mitt kort? Har det plats för mina hd....Sitter de lÀngst fram och lÀngst ner i chassiet eller i mitten? ....

Och sen ett tyst nÀtagg för en 5 hundring, passande mitt moderkort. Har lÀst att det krÀvs lÄnga sladdar i p180 boxen. Vilka har det?

Jag tror det passar ditt kort. Den sÄg ut att ha samma storlek som mitt moderkort. Den har plats för 6st hÄrddiskar. Fördelade i de 2 lÄdorna. Ena pÄ övre plan, den andra pÄ undre. DÀr nere finns dessutom en flÀkt som sitter mellan nÀtaggen och diskarna. Dessutom sÄ finns det plats för en flÀkt (om man vill ha det) framför hÄrddiskarna pÄ övre plan.

NÀtagg för 500kr kan jag inte tipsa dig nÄt om. DÄ jag inte kÀnner till nÄgon som jag rekomenderar.

Kablarna....De flesta funkar, dock sÄ behöver du köpa en förlÀngningskabel 4-pin 12v.

😆 PRODUCERA MERA 😛

Postat
dock sÄ behöver du köpa en förlÀngningskabel 4-pin 12v.

Vad ska man ha den till?

Postat
dock sÄ behöver du köpa en förlÀngningskabel 4-pin 12v.

Vad ska man ha den till?

För att du ska nĂ„ till uttaget pĂ„ ditt moderkort. Utan att behöva dra den igenom grafikkortet. 😄 ja just det....pci express e preciss som pci fast mindre....sĂ„ det Ă€r bara att skruva loss och dra ut det.

Kabeln kostar 20-40kr

😄 PRODUCERA MERA 😄

Postat
Har ditt moderkort en liten flÀkt pÄ northbridge chipsetet? I min dator var det den som vÀsnades lÄngt med Àn nÄgonting annat. Som tur Àr gÄr det utmÀrkt att byta ut denna mot en passiv kylare. Gjorde skillnad som natt och dag.

LÄter som du pratar om en till flÀkt. Jag hara bara pÄ cpu pÄ grafikkortet.

Postat (redigerat)

Ärligt talat sĂ„ tror jag att det blir billigare att köpa ett flĂ€ktlös grafikkort, Ă€n om du ska försöka göra den som du har, tyst.

HÀr har du ett bra kort, utan flÀkt, och som klarar spel som battlefield, stronhold legends, mm

http://www.mycom.se/produkt/asus_radeon_x1...ssiv_46074.html

😄 PRODUCERA MERA 😄

Redigerat av DJ_Smiley
Postat
Ärligt talat sĂ„ tror jag att det blir billigare att köpa ett flĂ€ktlös grafikkort, Ă€n om du ska försöka göra den som du har, tyst.

HÀr har du ett bra kort, utan flÀkt, och som klarar spel som battlefield, stronhold legends, mm

http://www.mycom.se/produkt/asus_radeon_x1...ssiv_46074.html

😄 PRODUCERA MERA 😄

Nej dÄ..behÄller mitt gamla. Det funkar och Àr billigare med en kylare Àn ett nytt med samma minne.

Postat

Nej dÄ..behÄller mitt gamla. Det funkar och Àr billigare med en kylare Àn ett nytt med samma minne.

OK. SĂ„g bara hastigt flĂ€ktar till grafikkortet runt 500. DĂ€rav min kommentar angĂ„ende det. 🙂

Men om du ska ha en flĂ€kt till grafikkortet sĂ„ fĂ„r du ta fram manualen och lĂ€sa vilka mĂ„tt flĂ€kten har, och Ă€ven kortet. Sen kan du leta nĂ„t som passar...enligt mĂ„tten 😄

😄 PRODUCERA MERA 😄

Postat

Just ja, Àr pci express skruvat. Hur fÄr man bort det? Försökte dra ut det efter att ha skruvat ut den vanliga pci skruven, men gick inte.

Postat
Men om du ska ha en flĂ€kt till grafikkortet sĂ„ fĂ„r du ta fram manualen och lĂ€sa vilka mĂ„tt flĂ€kten har, och Ă€ven kortet. Sen kan du leta nĂ„t som passar...enligt mĂ„tten 😄

Men ska ju inte ha flÀkt utan en passiv kylare.

Postat

Det Ă€r bara den skruven som skruvar kortet i chassin som finns. sen e det bara att dra ut den. Fast de kan vara tröga, sĂ„ du fĂ„r ta i lite, men Ă€ndĂ„ vara försiktig sĂ„ du inte knĂ€cker kortet, eller moderkortet. 😄

😄 PRODUCERA MERA 😄

Postat

Ett tips annars bara: Nexus har tysta lÄdor och nÀtagg.

De tillverkar Àven hÄrddiskkylare/dÀmpare som hjÀlper en hel del.

Skruvas fast pÄ hÄrdskivan som sen monteras i en 5,25" plats.

DĂ„ vilar endast tjocka gummiklossar mot metallen.

FlÀktlöst grafikkort Àr nog ÄxÄ att rekommendera, samt en flÀktkontroller.

Postat

Nej men det Àr lÄgbudget som gÀller. Och tror det Àr ekonomiskt lönsamt att anvÀnda en passiv kylare pÄ mitt kort.

Ska ha ett nÀtagg med flÀkt. Tror att de övriga flÀktarna fÄr gÄ snabbare i kompensation för att nÀtagget saknar.

Studios musikdator har ju P 180 och detta nÀtagg. Tror det Àr nÄgot att ha? och rÀcker det till allt mitt?

Postat
Studios musikdator har ju P 180 och detta nÀtagg.

Dock sÄ sa de ocksÄ att den flÀkten som de valde kunde varit tystare....den andra som de rekommenderar sÀger de att de inte testat.

Personligen sĂ„ har jag ingen erfarenhet frĂ„n Norths nĂ€tagg. Jag kan bara rekommendera det som jag har erfarenhet av. Jag gjorde lite research innan jag köpte mina delar, och dĂ„ var det antec som var tyst och stabil. Men North kan ju vara bra det med. Speciellt om tidningen studio anvĂ€nde det. Det Ă€r billigare om inte annat 😉

😏 PRODUCERA MERA 😉

Postat
Just ja, Àr pci express skruvat. Hur fÄr man bort det? Försökte dra ut det efter att ha skruvat ut den vanliga pci skruven, men gick inte.

Du har en liten spÀrr som sitter fast i sockeln pÄ moderkortet och som hÄller grafikkortet pÄ plats. Den behöver du trycka Ät sidan lite för att det ska lossna. Ofta sitter den vÀldigt illa till, men man kan nog ofta se pÄ översikten i manualen till moderkortet, vilket hÄll spÀrren ska tryckas mot...

Postat

Du har en liten spÀrr som sitter fast i sockeln pÄ moderkortet och som hÄller grafikkortet pÄ plats. Den behöver du trycka Ät sidan lite för att det ska lossna. Ofta sitter den vÀldigt illa till, men man kan nog ofta se pÄ översikten i manualen till moderkortet, vilket hÄll spÀrren ska tryckas mot...

Jag visste att det inte bara var att dra ut.

Postat

Studios musikdator har ju P 180 och detta nÀtagg.

Dock sÄ sa de ocksÄ att den flÀkten som de valde kunde varit tystare....den andra som de rekommenderar sÀger de att de inte testat.

Personligen sĂ„ har jag ingen erfarenhet frĂ„n Norths nĂ€tagg. Jag kan bara rekommendera det som jag har erfarenhet av. Jag gjorde lite research innan jag köpte mina delar, och dĂ„ var det antec som var tyst och stabil. Men North kan ju vara bra det med. Speciellt om tidningen studio anvĂ€nde det. Det Ă€r billigare om inte annat 😆

😎 PRODUCERA MERA 🙂

Passar det mitt moderkort? Hur ser man att de Àr kompatibla med varandra?

Postat

Jag visste att det inte bara var att dra ut.

Aaah, dumma mig:) Trodde du redan visste om spÀrren och att den redan var fixad. Miss frÄn min sida.

😛 PRODUCERA MERA 🙂

Postat
Passar det mitt moderkort? Hur ser man att de Àr kompatibla med varandra?

Tror inte det spelar nÄn roll.Jag har under mina byggen aldrig haft nÄgra problem med kompatibilitet. Alla nÀtagg. ska ha de kablar som behövs. Dock sÄ kan det vara bra att kolla vad du fÄr med, i form av olika volt varianter.

😛 PRODUCERA MERA 🙂

Postat

Kolla sĂ„ att du har samma antal pinnar pĂ„ den stora kontakten - 20 eller 24 pinnar. Är det inte samma frĂ„n nĂ€tdelen som det Ă€r pĂ„ moderkortet, sĂ„ behöver du en adapterkabel som kostar ett par tior. Kolla ocksĂ„ AUX power, som Ă€r antingen 4 eller 8 pinnar. Även dĂ€r behövs eventuellt en adapterkabel för ett par tior... I övrigt Ă€r det egentligen inte mycket att fundera över.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.