Jump to content
Annons

Studiomonitortips


jivegard

Recommended Posts

Hej igen alla glada studionissar!

Jag är på gång att beställa ett par studiomonitorer från Thomann. För det första...Har någon annan erfarenhet av att beställa prylar därifrån eller rekommenderar något annat inköpsställe?

Jag är ute efter ett par små högtalare som självklart ska vara så bra som möjligt. Min plånbok orkar med max 3000kr. Jag har kikat på ESI nEAR05 aktiva. De är små och låter enligt mig sjyst. Har dock bara lyssnat hos JAM. De kostar ca2000kr hos Thomann. Ordinarie pris i Sverige är 3995kr(!).

Mitt andra alternativ är att köpa en förstärkare, ex Samson Control samt ett par passiva högtalare. Vad rekommenderar ni för aktiva högtalare/passiva m stärkare för totalt under 3000kr?

Högtalarna bör inte vara mycket större än nEAR05orna. Dvs, 250mm (H) x 166mm (W) x 200mm (D).

-----

En helt annan fråga. Har ute en annons på Vendolin om en Bass V-Amp. Jag har nu en köpare som bjuder 1200kr. Jag köpte den för 1995kr i november. Nu går de för 1600kr på Börsen. Tycker ni att jag ska sälja den för 1200 spänn?

-----

Ha det gött!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad säger ni om ALESIS MONITOR ONE II PASSIVE? De är förvisso större i formatet, men jag tror att den storleken fungerar också.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mina ESI av Thomann och det var inga problem. Dock tillkommer ju fraktkostnaden på ca 200 spänn samt Postens avgifter (har för mig att det var runt 150:-/paket). Med tanke på att Jam enligt deras hemsida numera tar 2.995:- för ESI nEar så kanske det trots allt är smidigare att handla av dom och dessutom slippa vänta på paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Vad säger ni om aktiva kontra passiva monitorer då?

Bonzo! Är du nöjd med dina ESI? Är de nEAR05or också?

Kommer basen räcka till? Jag kommer sitta max en meter ifrån högtalarna, så det borde vara lugnt eller?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Vad säger ni om aktiva kontra passiva monitorer då?

Bonzo! Är du nöjd med dina ESI? Är de nEAR05or också?

Kommer basen räcka till? Jag kommer sitta max en meter ifrån högtalarna, så det borde vara lugnt eller?

Johan

Jorå, de duger och för det priset är det synd att klaga. Basen är dock för tunn, men det gäller ju i stort sett alla monitorer med så pass små element. Se till att referenslyssna på din vanliga stereo och/eller andra anläggningar också. Med tiden kommer du att lära dig hur de beter sig och då blir allt enklare.

Det kan också löna sig att använda en spektrumanalysator. Elemental har en gratis sådan för nedladdning.

http://www.elementalaudio.com/products/inspector/index.html

Aktiva kontra passiva kan jag inte riktigt uttala mig om. Jag vet bara att jag inte behöver ännu en stärkare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att eqa upp basen lite bättre då? Genom en hårdvarueq som sitter innan högtalarna.

Skulle ett par högtalare med 6"-membran återge basen mycket bättre? ESIarna har väl 4"?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Vad säger ni om aktiva kontra passiva monitorer då?

Aktiva kontra passiva är något av en kuggfråga...

Hade du frågat mig för 2 år sedan, så hade jag tveklöst sagt att man ska ha aktiva, eftersom slutstegen är anpassade för elementen etc...

I dag är jag mer kluven, efter att ha fått info från diverse personer som är mer kunniga än jag själv...

När det rör sig om riktigt billiga monitorer, så kan det faktiskt vara en fördel att ha passiva, eftersom man då kan skaffa ett betydligt bättre slutsteg än de slutsteg som sitter i de billiga aktiva. Det elektroniska delningsfiltret i billiga aktiva monitorer är också som regel sämre än ett passivt filter i lite bättre monitorer.

Ingen enkel fråga, helt enkelt... 😆

Går man upp på betydligt dyrare monitorer, så är hela konstruktionen mer genomtänkt - och därför spelar det oftast mindre roll vilket man väljer där. Då är det mer en bekvämlighetsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att "eq:a upp en bas" i ett par högtalare. Högtalar element klar att återge ner till en viss frekvens sen pallar dom inte mer.

Som regel återger en högtalare med större element lägre bas, men det betyder inte att den återger bättre...

Ends som gäller är att lyssna på dom... stick in i en affär o ta med dig skivor som du vet hur dom låter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare kilat in till Jam och provat just dessa högtalare. Basen kändes onaturligt låg, men det justerades lätt med EQn i mixerbordet. Det fungerar väl bra att göra så? Enligt specen klarar nEAR05-monitorerna att återge 33Hz-22kHz. Vilket är rätt duktigt lågt.

Claes (och alla ni andra också för den delen)! Tror du att det skulle vara en bättre lösning att satsa på en Samson Control-stärkare och ett par Alesis Monitor One II passiva? Det skulle gå på 800kr mer, men det kanske är väl värt sina pengar? Ett ytterligare alternativ kan ju vara att lägga till ytterligare 500kr och få ett par Tannoy Reveal Passiva. De har ju fått väldigt bra kritik vad jag har förstått.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare kilat in till Jam och provat just dessa högtalare. Basen kändes onaturligt låg, men det justerades lätt med EQn i mixerbordet. Det fungerar väl bra att göra så? Enligt specen klarar nEAR05-monitorerna att återge 33Hz-22kHz. Vilket är rätt duktigt lågt.

Vet inte var de siffrorna kommer ifrån, men enligt ESI:s website, så går de bara ner till 60Hz - vilket låter mer rimligt för sådana monitorer: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=24&page=1

EDIT:

Lite underliga angivelser av frekvensomfånget hos ESI... Jag kollade i manualen till monitorerna - och där står det 33Hz - men ingen uppgift om hur många dB de har fallit vid 33Hz. Misstänker att det är en betydande dip under 60Hz...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ju lite udda att tillverkaren lämnar olika uppgifter om sin produkt. Antagligen är det som du säger, att de inte ger så mycket volym under 60Hz.

Hur låga frekvenser tycker ni att ett par monitorer bör klara?

JOhan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ju lite udda att tillverkaren lämnar olika uppgifter om sin produkt. Antagligen är det som du säger, att de inte ger så mycket volym under 60Hz.

Hur låga frekvenser tycker ni att ett par monitorer bör klara?

JOhan

Det beror på vad man behöver. Låga E på en elbas ligger på 41Hz - så till musik med traditionella instrument behöver du egentligen inte mycket under det. Om du däremot använder mycket syntbasar, så kan de innehålla lägre frekvenser med mycket energi som man inte uppfattar i monitorer som slutar för tidigt i botten. En subbas är ett bra hjälpmedel i så fall (om den är rättplacerad...) - om man inte köper svinaktigt dyra monitorer från början...

Det är lite jobbigt med angivelse av frekvensomfång, eftersom vissa tillverkare uppger omfånget +-3dB och vissa t o m upp emot +-10dB - så det är lätt att bli lurad av databladen och tro att en sämre monitor är bättre för att frekvensomfånget som uppges är större.

I botten är det lite olika beroende på högtalarelementets och lådans konstruktion. Vissa monitorer faller väldigt snabbt under lägsta angivna frekvens, medan andra faller långsammare. Alla återger frekvenser under lägsta angivna, men alltså olika bra och olika långt under beroende på konstruktionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...