Jump to content
Annons

Trumsamplingarna på senaste studiocd:n


linusmbk

Recommended Posts

Tjena!

Jag håller på med en låt som ska gå i typ 65-70 bpm och tänkte använda nån trumsampling från senaste studiocd;n men det låter inte bra på så lågt tempo..trumloopen blir liksom otydlig och dålig i ljudet 😠 Om nån vet varför eller har tips så blir jag glad 😠

mvh

Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, hur mer du sänker farten på en loop desto sämre blir den. Ljudet måste ju dras ut för att kunna göras länge och det medför att ljudet helt enkelt blir....öhh...sämre.

Det finns ju program som är mer eller mindre bra på timestreching men det finns en gräns även för de bästa. Ett tips är väl då att kolla upp vilket program som fungerar bäst. Själv är jag lite allergisk mot loopar så jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tjena!

Jag håller på med en låt som ska gå i typ 65-70 bpm och tänkte använda nån trumsampling från senaste studiocd;n men det låter inte bra på så lågt tempo..trumloopen blir liksom otydlig och dålig i ljudet 😠 Om nån vet varför eller har tips så blir jag glad 😠

mvh

Linus

Jaha...

Du tänkte abväna dom ja.

Testat Acid Pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag håller på med en låt som ska gå i typ 65-70 bpm och tänkte använda nån trumsampling från senaste studiocd;n men det låter inte bra på så lågt tempo..trumloopen blir liksom otydlig och dålig i ljudet 😠 Om nån vet varför eller har tips så blir jag glad 😠

mvh

Linus

...använd en trum-maskin/sampler el dylikt i stället och spela din trum-rytm i sequensern...

(jag skulle gett upp för länge sedan om loopen lät kasst...bättre att spela eller klicka in rytmen...)

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

..menar du att jag ska köra loopen genom samplern?

Frågade du mej?

-Jag skulle helt enkelt spela in samma rytm.

-inte använda själva loopen , men rytmen.

-om du absolut måste ha just dom ljuden så bör du väl beatslajsa, eller klippa upp den för hand ( i stället för att time-streacha, som jag förstår att du gör)... då kan du ju dessutom skicka ljuden för olika effekt-läggning mm... beror på vad du använder för program...

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
-Jag skulle helt enkelt spela in samma rytm.

-inte använda själva loopen , men rytmen.

Det beror väl på vad han är ute efter?

Och om det är en lajvloop med massor av sväng så kan åtminstone inte jag programmera samma sak i en plastig dator, men du kanske vet nåt som inte jag vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

-Jag skulle helt enkelt spela in samma rytm.

-inte använda själva loopen , men rytmen.

Det beror väl på vad han är ute efter?

Och om det är en lajvloop med massor av sväng så kan åtminstone inte jag programmera samma sak i en plastig dator, men du kanske vet nåt som inte jag vet?

...nej...jag vet INTE det du vet...hur skulle jag kunna veta det du vet? jag vet ju inte alls hur du har lärt dej allt du kan eller vad det är... lol -full respekt för dina kunskaper , nightwatcher.

-jag gillar bara att göra saker själv...thats it...sen kanske det tom skulle blivit bättre om jag inte gjorde det...men det vet man ju inte förrän man provat; min erfarenhet säger mej att loopar kan låta bra, men att graden av kontroll blir högre om jag spelar in "live" från mitt keyboard (midi) eller dyl. och sedan editerar(loopar och kvantiserar mm) min inspelning, skickar trumpadsen till olika utgångar mm...

-helt klart beror det på vad man är ute efter...jag berättar bara hur JAG skulle ha gjort det...helt subjektivt...vilket är ETT sätt att jobba på...och inte alls det ända rätta...

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

-Jag skulle helt enkelt spela in samma rytm.

-inte använda själva loopen , men rytmen.

Det beror väl på vad han är ute efter?

Och om det är en lajvloop med massor av sväng så kan åtminstone inte jag programmera samma sak i en plastig dator, men du kanske vet nåt som inte jag vet?

...nej...jag vet INTE det du vet...hur skulle jag kunna veta det du vet? jag vet ju inte alls hur du har lärt dej allt du kan eller vad det är... lol -full respekt för dina kunskaper , nightwatcher.

-jag gillar bara att göra saker själv...thats it...sen kanske det tom skulle blivit bättre om jag inte gjorde det...men det vet man ju inte förrän man provat; min erfarenhet säger mej att loopar kan låta bra, men att graden av kontroll blir högre om jag spelar in "live" från mitt keyboard (midi) eller dyl. och sedan editerar(loopar och kvantiserar mm) min inspelning, skickar trumpadsen till olika utgångar mm...

-helt klart beror det på vad man är ute efter...jag berättar bara hur JAG skulle ha gjort det...helt subjektivt...vilket är ETT sätt att jobba på...och inte alls det ända rätta...

mvh/Hwagang

Tycker inte man riktigt kan jämföra en programmerad trumloop och en livespelad. Det ena är inte bättre än det andra, men det är ju två ganska olika saker...

EDIT: Poängen med livelooparna är ju just trummisens timing/touch/sound/rumkänslan och allt dedär man inte kan programmera fram...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte man riktigt kan jämföra en programmerad trumloop och en livespelad. Det ena är inte bättre än det andra, men det är ju två ganska olika saker...

EDIT: Poängen med livelooparna är ju just trummisens timing/touch/sound/rumkänslan och allt dedär man inte kan programmera fram...

...helt riktigt...men det är ju de som är det sorgliga; att inte hitta sin egen timing, känsla...etc...utan ska hitta den i en loop nånstans...ingen kritik, jag har gjort det själv...bara en tanke...programmera behöver man ju inte heller göra_, man kan spela in själv...

*borde man ju göra....*

-vilket är mitt nya nyårslöfte 😆

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte man riktigt kan jämföra en programmerad trumloop och en livespelad. Det ena är inte bättre än det andra, men det är ju två ganska olika saker...

EDIT: Poängen med livelooparna är ju just trummisens timing/touch/sound/rumkänslan och allt dedär man inte kan programmera fram...

...helt riktigt...men det är ju de som är det sorgliga; att inte hitta sin egen timing, känsla...etc...utan ska hitta den i en loop nånstans...ingen kritik, jag har gjort det själv...bara en tanke...programmera behöver man ju inte heller göra_, man kan spela in själv...

*borde man ju göra....*

-vilket är mitt nya nyårslöfte 😆

mvh/Hwagang

Jojo, men om man inte vill använda sin egna timing så kan det ju va skönt att använda någon annans ibland.

Ja, att sitta och trycka in toner har jag inte gjort på många år. Kallar av gammal vana att spela in midi med keyboard för att programmera.... Fast ska man sen kvantisera är det ju ingen poäng med att jobba upp en timing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte man riktigt kan jämföra en programmerad trumloop och en livespelad. Det ena är inte bättre än det andra, men det är ju två ganska olika saker...

EDIT: Poängen med livelooparna är ju just trummisens timing/touch/sound/rumkänslan och allt dedär man inte kan programmera fram...

Det hade dock varit intressant med "topp fem tips för att få en programmerad trumloop att låta som en riktig". Rent teoretiskt borde det väl vara möjligt att lyckas åtminstone?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte man riktigt kan jämföra en programmerad trumloop och en livespelad. Det ena är inte bättre än det andra, men det är ju två ganska olika saker...

EDIT: Poängen med livelooparna är ju just trummisens timing/touch/sound/rumkänslan och allt dedär man inte kan programmera fram...

Det hade dock varit intressant med "topp fem tips för att få en programmerad trumloop att låta som en riktig". Rent teoretiskt borde det väl vara möjligt att lyckas åtminstone?

1. Tänk innan du programmerar. En trummis har 2 armar och 2 fötter, inte mer.

2. Kvantisera så lite så möjligt

3. Lär dig hur en trummis spelar. Planka bra trummisar och fatta hur dom gör allting.

4. Använd inte GM-banken. Ju fler regions per trumma desto bättre.

5. Programmera/spela bra basspel till. Det räddar upp mycker mer än vad man kan tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Känns som att nr 1, 3 och 5 är jag nybörjare på, och gällande 2 och 4 så är jag knappt ens det... 😆

Letar fortfarande efter hyfsade trumsamplingar som är gratis.

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver inte vilket sequencerprogram du använder. Har du Cubase kan du använda Hit Points och slices för att dela upp loopen i enskilda slag, sen ändrar du bara tempot och vips så låter det bra i det nya tempot. Jag tror t o m att det finns en artikel med steg-för-steg-anvisning om det i något tidigare nummer av Studio...minns inte vilket...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Faktum är att det sällan låter bra om programmerade trummor som försöker låta som en riktig trummis.

Bättre att antingen använda trumloopar (skaffa en sån där dyr cd som har massor av variationer på varje grundloop edit: spelade på riktiga trummor av riktig trummis menar jag då, förstås...) eller använda datorn till det som datorn är bra på: nya spännande ljud och kombinationer!

Traditionella trummisar har vi ju haft i typ 100 år nu. Kanske dags att gå vidare?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att det sällan låter bra om programmerade trummor som försöker låta som en riktig trummis.

Bättre att antingen använda trumloopar (skaffa en sån där dyr cd som har massor av variationer på varje grundloop edit: spelade på riktiga trummor av riktig trummis menar jag då, förstås...) eller använda datorn till det som datorn är bra på: nya spännande ljud och kombinationer!

Traditionella trummisar har vi ju haft i typ 100 år nu. Kanske dags att gå vidare?

För mig handlar det nästan alltid om att det inte är ekonomiskt gångbart att låna in en trummis. Sitter och plankar bakgrunder ganska mycket till olika föreställningar/shower osv och då är det sällan att kunden vill hosta upp 1000:- extra per låt för att det ska på riktiga trummor. Men annars har du helt rätt; det blir ju inte samma sak, bara att hacka i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...