Jump to content
Annons

EQ, bandpassfilter, resonans osv ..


DarkActivities

Recommended Posts

Skulle ni kunna berätta för mig vad dessa "ord" betyder? Haha är ju nästan pinsamt att inte veta vad det betyder .. har ju hört orden förr men vet inte till 100% vad dom betyder, eller vad det är! 😛 Vore snällt om ni kunde hjälpa mig. 😛

EQ.

bandpassfilter.

resonans.

frekvens.

filterenvelope.

ADSR.

decay.

sustain.

Redigerat av DarkActivities
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Vad förblev oklart efter att du läst det som står i länken?

Jag ser ingenting om det jag skrev om i den länken.

Om du läser igenom den artikeln kommer du få en bra grund att stå på.

Det finns pilar längre ned på sidab som för dig framåt och ger dig en grunlig kurs i synthens bestånsdelar.

Ta dig tid och läs detta.

När du är klar med artikeln kan du fråga igen om det som var oklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälla läs vad som står på sidan som "Crownfield" postade! Har läst delar av det, mycket bra material och för det mesta korrekt. du kan inte förvänta dig att vi ska ta fram materialet & ränsa ut det du vill komma åt. Lite ansträngningar får du göra ochså 😳.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälla läs vad som står på sidan som "Crownfield" postade! Har läst delar av det, mycket bra material och för det mesta korrekt. du kan inte förvänta dig att vi ska ta fram materialet & ränsa ut det du vill komma åt. Lite ansträngningar får du göra ochså 😲.

yeaah yeahh keep talking!

Forumet är hjälpsamt vid problem, men gratis privatlärare som ska lära dig de mest elementära begreppen tror jag inte du finner här. Och med din attityd tvivlar jag att folk vill hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska kolla upp det själv! 🙂 Tack för hjälpen!

Menar inte att vara elak..du lär dig mer av att läsa på själv.

zyan, du har skrivit typ 1500 inlägg, men hur många inlägg har du skrivit som egentligen har hjälpt till? du skriver bara massa skit om att man ska specifiera sig osv. man behöver inte svara på alla trådar och ändå inte ha nåting och ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ:

Kort för equalizer, dvs möjligheten att justera nivån på olika frekvensband.

Bandpassfilter:

Ett filter som bara släpper igenom ett visst frekvensband.

Resonans:

Detsamma som självsvängning.

Frekvens:

Anger hastigheten på en svängning.

Filterenvelope:

Envelope anger hur nåt agerar över tid. I det här fallet ett filter.

ADSR:

Attack, Decay, Sustain, Release - de fyra vanligaste uppdelningarna av en envelope.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ:

Kort för equalizer, dvs möjligheten att justera nivån på olika frekvensband.

Bandpassfilter:

Ett filter som bara släpper igenom ett visst frekvensband.

Resonans:

Detsamma som självsvängning.

Frekvens:

Anger hastigheten på en svängning.

Filterenvelope:

Envelope anger hur nåt agerar över tid. I det här fallet ett filter.

ADSR:

Attack, Decay, Sustain, Release - de fyra vanligaste uppdelningarna av en envelope.

Tack så mycket!! 🙂 Nu vet jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska kolla upp det själv! :rolleyes: Tack för hjälpen!

Menar inte att vara elak..du lär dig mer av att läsa på själv.

zyan, du har skrivit typ 1500 inlägg, men hur många inlägg har du skrivit som egentligen har hjälpt till? du skriver bara massa skit om att man ska specifiera sig osv. man behöver inte svara på alla trådar och ändå inte ha nåting och ge.

Han skriver väll det för att folk är alldeles för ospecifierade, tror inte precis att det för att han tycker att det är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska kolla upp det själv! 😛 Tack för hjälpen!

Menar inte att vara elak..du lär dig mer av att läsa på själv.

zyan, du har skrivit typ 1500 inlägg, men hur många inlägg har du skrivit som egentligen har hjälpt till? du skriver bara massa skit om att man ska specifiera sig osv. man behöver inte svara på alla trådar och ändå inte ha nåting och ge.

Och du gav vad med ditt inlägg? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska kolla upp det själv! 😆 Tack för hjälpen!

Menar inte att vara elak..du lär dig mer av att läsa på själv.

zyan, du har skrivit typ 1500 inlägg, men hur många inlägg har du skrivit som egentligen har hjälpt till? du skriver bara massa skit om att man ska specifiera sig osv. man behöver inte svara på alla trådar och ändå inte ha nåting och ge.

Och du gav vad med ditt inlägg? 😳

jag gav dig någonting att tänka på

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumet är hjälpsamt vid problem, men gratis privatlärare som ska lära dig de mest elementära begreppen tror jag inte du finner här. Och med din attityd tvivlar jag att folk vill hjälpa dig.

:rolleyes: Hej

Vi tycker att man ska vara mycket hjälpsamma mot folk som vill veta och lära sig.

I Studio fanns en lista med ord som varken Kalle eller jag begrep. "Studio förklarar" tror jag sida hette. Den var i sin enkelhet till stor nytta, det vill vi lova. Nu har vi läst Studio över två år och gått "mixologikurs". Men utan hjälpsamma och förstående människor på Forumet hadde det gått ganska segt.

"Majken" beskrev i två artickar med "hands on" hur en synt ska "skruvas" och en massa synt-teori. Det var i nr 1, 2006 och nr 2, 2006 "Från början". om vår vän DarkActivities vill ha lite grundläggande. Jag tror artiklarna går att besälla (hör av dig annars). Vi lovar att det är värt varenda korona.

Två tacksamma Studio och Forumfreeks 😆😆

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för länken - Jag håller fortfarande på att läsa och lär mig saker som exempelvis filter osv. Världefull information som jag faktist behöver veta om.

TACK TACK!

"Om vi nu låter vågformen passera genom ett filter, kommer en del av övertonerna att tas bort - och vågformen bli mer "rund". Ju fler övertoner som filtreras bort, desto "rundare" eller "mjukare" låter ljudet. Enkelt sett kan man säga att filtret styr ljudets briljans.

"

man skall läsa för att lära sig saker! Får man en kort information om ett ord så fattar man ju inte allt =p

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...