Jump to content
Annons

5400rpm----klarar denna HD att spela in?

Recommended Posts

nonackord (oregistrerad)
Postat

HEJ PÅ ER

Behöver ert råd

Fungerar en bärbar (DELL Precision) med 5400 rpm att spela in musik med?

(dator i övrigt 2Gb Ram 533MHz SDRAM /120 Gb HD /2Mb L2 cach)

eller behöver jag gå upp till 7200 rpm (det finns som alternativ --fast dyrare)

Vill kunna spela in t.ex med 2 mik/ live-sång+ piano/ kör/

Vill även kunna göra "egen kör" genom pålägg i studio

I vilka situationer visar sig begränsningen mest? (t.ex vid olika typer av ljudarbete----redigeringsarbete.....osv)

Hoppas att ngn med erfarenhet av detta har lust att ge mig lite vägledning

Mvh

Nonackord

Annons
Postat

Har en ganmal fujutsiseimens p4 512 minne funkar att spela in två audio spår på..

Borde funka på din tilltänkta oxå

ynot

Postat

På den gamla "goda" tiden, när jag körde med en 450MHz P3, kunde jag spela upp 26 stereospår utan problem från en 5400-varvare. Inspelning går lite långsammare, men du lär nog klara dig mycket långt så länge du inte kör extrema produktioner. 🙂

Postat

Dedär specarna räcker till att spela in och spela upp mååånga kanaler. Det behöver du inte oroa dig över.

RPM är inget mått på hur snabb hårddisken är, det är fler faktorer som spelar in. Faktum är att en bra hårddisk på 5400rpm kommer upp i nästan lika höga hastigheter som en på 7200rpm.

Men kolla för säkerhets skull upp så att laptopen lämpar sig till musikbruk i övrigt också. Det kan hända att sådant som chipset på moderkortet eller firewire-interfacet (om du använder det) kommer att ställa till besvär.

Jag har ingen jättekoll på Dells burkar så jag kan inte ge dig något svar där tyvärr.

nonackord (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen

TACK alla för era synpunkter och bra råd.

Jag är lite "grön" på detta med tekniken i datorer

och det ställer till lite bekymmer.

Det här kanske är en dum fråga men jag tar den ändå (annars lär man sig inget)

Rainydays skriver

att laptopen skall lämpa sig till musikbruk i övrigt också. Det kan hända att sådant som chipset på moderkortet eller firewire-interfacet (om du använder det) kommer att ställa till besvär.

Då undrar ju jag som okunnig i ämnet:

1)VAD gör en dator lämplig eller olämplig för musikbruk?

2)Vad är chipset och på vilket sätt påverkar detta i datorn?

3)Vilka chipset är OK för musikbruk?

4) På vilket sätt kan fire-wire interfacet "bråka" vid musikbruk?

Jag vore verkligen tacksam om någon vill ge mig en kort intensivkurs i dessa frågor. Det vore väldigt "gött" att VETA vad saker och ting är och VAD de har för påverkan på ett förlopp i musikproduktionen.

TACK till er alla

Mvh

Nonackordet

Redigerat av nonackord

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.