Jump to content
Annons

Drummer´s Got The Action (Not The Baseplaya)


Jojje84

Betyg?  

10 röster

  1. 1. Betyg?

    • 5 - Supernajs!
      3
    • 4 - Bra!
      3
    • 3 - Helt OK
      1
    • 2 - Nja...
      1
    • 1 - Kass!
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Drummer´s Got The Action (Not The Baseplaya)

ARTIST/GRUPP: Rythm Royale

GENRE: House/Funk/Big Beat/Beakbeat

LÅTLÄNGD: 4.09

KOMPOSITÖR: Joel Nyberg

PRODUCENT: Joel Nyberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 3.8 mb

LÅTLÄNK: Drummer´s Got The Action (Not The Baseplaya)

Denna låt är skitigare och inte lika mycket redigerad i ljudbilden som "Seriously Fonky" (Lyssna gärna på den på https://www.studio.se/index.php?showtopic=3419) Den är inte riktigt klar men jag kan inte hålla mig från att lägga upp dessa "beta-versioner" av några låtar för att få lite tips innan jag gör slutmixen. På denna har jag tänkt att lägga in röstsamplingen på fler ställen och över huvud taget leka lite mer med den. Tror även att jag ska ändra låtens uppbyggnad lite. Ös på med tips, beröm eller klagomål!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svängigt och tajt osv.. Men känns mest som ett pillande me loopar hit och dit (vet inte om du gjort looparna själv, men det spelar ju ingen större roll). Formen blir alltså lite menlös om du fattar vad jag menar... 16 takter med en viss kombination av diverse loopar, bort med någon, på me nån ny, och ytterligare 16 takter med det nya paketet och så vidare. Skulle nog va bra om du kunde limma ihop paketet med något mer genomgående tema, och då skulle förändringarna kännas bra mycket mer subtila.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående looparna så tycker jag absolut inte om loopsample-samlingar som man kan ladda ner, köpa eller till och med få på Studios CD. Det som kan tyckas motsägelsefullt i detta är att jag älskar musik med loopar dvs om det är riktigt bra, sköna sådana. Fatboy Slim är en stor förebild t.ex. Looparna har jag spelat in helt själv med synttrummor, riktiga trummor, syntbas, elgitarr eller akustisk, ibland till och med spelat in en låt på kanske 16 takter med bas, trummor, gitarr m.m. bara för att sedan sampla 4 sköna takter till den "riktiga" låten. Detta för att jag gillar det samplade soundet av en låt, som sedan läggs ihop i en annan och låter helt annorlunda. Men som jag skrev i början av denna tråd så har jag tänkt att bygga om denna låt så det blir lite mer intelligent uppbyggnad. Problemet är att jag ibland får för mig att bygga upp en låt lite annorlunda, allt för att få lite distans till dagens poplåtar. Eller så händer det att jag bara blir trött efter en tvåtimmars-filning på en trumloop och slänger ihop det jag är nöjd med lite hur som helst 😠

Men jag förstår vad du menar VacUm, tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå ... Det är väldigt svängigt.

Jag tycker att det var mycket men ändå lite om du fattar vad jag menar. Det känns som ett material som skulle räcka till flera olika låtar om man sågade lite. Det känns inte riktigt som en helhet ännu. Lite som mina egna låtar ibland. Det är en massa bra ideér, men inget som håller ihop dem. Jag gillar slutet bäst efter tre och trettionio kommer något som känns som en vers liksom.

Men jag saknar typ något som binder ihop och gör av med lite av ideérna. (Puh kan inte uttrycka mig riktigt. trwettio graders värme pust...börjar känna mig löskokt)

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Åja! Första takterna tänkte jag "yez, det här låter lovande" men blev lite besviken över det tydliga loop-upplägget... dock, tänker man Fatboy Slim så funkar det! Håller med Äggskalle att efter 02:45 blir det mer låt av det hela... och en BRA sådan! Men innan dess låter det mer random looping. Hur som helst, du är på heeeeelt rätt väg! 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev positivt överraskad att den gillas så pass ändå, jag förstår precis vad ni menar med uppbyggnaden och som jag skrev förut har jag tänkt att "bygga om" den lite. Men som många kanske känner igen sig i så har jag en förmåga att börja på en ny låt innan den förra är helt klar. Ska försöka sluta med det, men det är otroligt svårt att komma ur "träsket" 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar med spänning på den ombyggda versionen!

Jag tänker nämligen ge låten en femma redan nu... 😮

Din musik är skithärlig Jojje! Sälj!!!

EDIT: Förutom slutet, men som sagt, ombyggnad...

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...