Jump to content
Annons

kan man "lägga" sina monitorer ned?


1pabloo

Recommended Posts

När man har vägarna förbi lite studios så "ligger" ofta monitorerna ned istället för att stå upp. Alltså, bas och diskant-utblåset ligger på en horisontell nivå istället för över varandra, på en vertikal nivå.

Är detta endast en smaksak eller kommer det vara sämre ifall jag tar mina tapcomonitorer till en liggande position - alltså är mina monitorer byggda för att stå upp?? Har annars respektive sätt sina fördelar och nackdelar?

lite nyfiken... 😕

(p.s. Sökte lite med sökfunktionen men hittade inget bra om det här ämnet, sen är jag ganska dålig på att söka också :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

läste bland annat i Tannoy Revel manualen att deras Tannoy 6D är anpassade för att stå upp... man ska ej lägga dem ner eftersom man får fasfel mellan ljudvågorna från diskant och bas när dom ligger ner...

När du har dem stående upp så är det samma längd till dig från diskant och från bas... men när du lägger dem ner så stör du det avståndet och allt hur det nu var 🤪

Läs själv här Tannoy 6D Manual

Tror säkert att det påverkar men har aldrig testat hur mycket... kan tänka mig att det är olika från monitor till monitor också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis den bilden som illustrerar fasfelet har jag sett förut, och om det nu är sant så borde ju precis samma sak gälla för alla monitorer.

Jag är själv en mycket skeptiskt inställd person, och tror att öronvax, lyssnarposition, alla rörelser på huvudet och säkert 1000 andra saker på verkar ljudet mer... Men jag blir gärna motbevisad.

Man ser ju ofta liggande monitorer i studior. Och i slutändan handlar det ändå om vad som funkar bäst för en själv.

Vad skulle det va för nåt som gör att ett par ns-10 kan ligga ner medan tannoy inte kan?

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag är också en del skeptisk... däremot tvekar jag inte på att det blir skillnad... men sen hur stor skillnaden är och om vi vanliga dödliga hör den är en annan sak 🤪

det finns ju monitorer som har 2 baselement och 1 diskant i mitten och jag tror minnsan att dom går att ha både stående och liggande. Har för mig att jag läste nått sånt i nån manual till några ADAM monitorer... typ S3A och P33A.

Link to comment
Dela på andra sajter

I manualen till mina Alesis M1 Active Mk2 så står det att man kan ha dessa både i liggande och stående läge. Däremot skall man, eftersom diskanten inte är centrerad i högtalarna, byta plats på högtalarna när man växlar mellan stående och liggande läge. Detta på grund av att diskanterna alltid skall sitta på "insidan av stereobilden".

Kan tänka mig att det skiljer sig lite mellan olika högtalarmodeller och deras konstruktion. Kan ju vara ett tips att slänga en blick i ev manualer som följer med för att avgöra tillverkarnas rekommendationer.

/H.

EDIT: stafvel

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

jepp, satt och bläddra i min manual, men där står det inget om ifall man kan ha monitorerna liggande. Ska pröva och ha dem liggande en period och se ifall det gör någon skillnad, om inte annat ser det tuffade ut 😄

Tycker det borde kunna bli lite bättre då man kan få både bas och diskant i samma höjd som öronen

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalare skall placeras så att elementen sitter lodrätt. Då minimeras fasfel och ojämn stereobild. Å andra sidan får man istället problem med fasfel om man flyttar huvudet i höjdled, t.ex. ställer sig upp.

Jag tycker att idealet vore att ha högtalare av koaxial-typ för närfältsmixning. Känner dock inte till om det finns några sådana på marknaden. Stora Tannoys är koncentriska.

Något typ dessa från HiFi-kit vore idealet:

spirit.jpg

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=90

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är också en del skeptisk... däremot tvekar jag inte på att det blir skillnad... men sen hur stor skillnaden är och om vi vanliga dödliga hör den är en annan sak 😆

det finns ju monitorer som har 2 baselement och 1 diskant i mitten och jag tror minnsan att dom går att ha både stående och liggande. Har för mig att jag läste nått sånt i nån manual till några ADAM monitorer... typ S3A och P33A.

Jäpp - det går att välja, men om man gör det så ska man vrida diskanten ett kvarts varv. Det är dock inte alla modeller som har kvadratisk diskant så att man kan vända dem. Exempelvis så är diskanten på A7, ANF-10 och ARTist inte vändbar - och därför ska de alltid användas stående.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
jag är också en del skeptisk... däremot tvekar jag inte på att det blir skillnad... men sen hur stor skillnaden är och om vi vanliga dödliga hör den är en annan sak  😆

det finns ju monitorer som har 2 baselement och 1 diskant i mitten och jag tror minnsan att dom går att ha både stående och liggande. Har för mig att jag läste nått sånt i nån manual till några ADAM monitorer... typ S3A och P33A.

Jäpp - det går att välja, men om man gör det så ska man vrida diskanten ett kvarts varv. Det är dock inte alla modeller som har kvadratisk diskant så att man kan vända dem. Exempelvis så är diskanten på A7, ANF-10 och ARTist inte vändbar - och därför ska de alltid användas stående.

tack för förklaringen... Alltid nyttigt att veta. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - det går att välja, men om man gör det så ska man vrida diskanten ett kvarts varv. Det är dock inte alla modeller som har kvadratisk diskant så att man kan vända dem. Exempelvis så är diskanten på A7, ANF-10 och ARTist inte vändbar - och därför ska de alltid användas stående.

Menar du att man ska vrida själva elementet alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - det går att välja, men om man gör det så ska man vrida diskanten ett kvarts varv. Det är dock inte alla modeller som har kvadratisk diskant så att man kan vända dem. Exempelvis så är diskanten på A7, ANF-10 och ARTist inte vändbar - och därför ska de alltid användas stående.

Menar du att man ska vrida själva elementet alltså?

Precis! Banddiskanten vrider man ett kvarts varv, så att banden är vertikala (de syns ju tydligt bakom gallret, så det är svårt att ta fel...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att någon ställde den här frågan. Det är nog många som funderat kring detta, jag är en av dom. I alla de studios jag har jobbat i har monitorerna legat ned, så det borde ju finnas någon fördel med detta. Jag hade tänkt lägga mina A7or ned (om de nu kommer nån gång vill säga...) men efter att Claes skrev att man måste elementen själv så känner jag mig skeptisk. Vet inte om jag vågar 😉 . Är det ett svårt ingrepp?

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Claes: varför kan man inte vrida på A7ans diskant? När du syftar på kvadratiskt (som A7ans diskant är utvändigt i alla fall) så kanske du menar invändigt?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att någon ställde den här frågan. Det är nog många som funderat kring detta, jag är en av dom. I alla de studios jag har jobbat i har monitorerna legat ned, så det borde ju finnas någon fördel med detta. Jag hade tänkt lägga mina A7or ned (om de nu kommer nån gång vill säga...) men efter att Claes skrev att man måste elementen själv så känner jag mig skeptisk. Vet inte om jag vågar 😠 . Är det ett svårt ingrepp?

Man behöver bara vrida på icke cirkulära element, dvs sådana som sprider ljudet mera i sidled än i höjdled. Vanliga runda diskanter behöver givetvis inte vridas.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom flesta går att lägga ner

i värst fall får man skruva loss diskanten så loggan o allt ligger ner oxå ..

har haft masteringstudio i många år och har haft mina genelec liggande ner för det ger lite tydligare diskan, då skruvade jag loss diskanterna och vände på dom bara så lät det kanon..

nu kör jag Adam P11 och dom går oxå att lägga ner, men de behövs inte, för dom låter kanon stående....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att någon ställde den här frågan. Det är nog många som funderat kring detta, jag är en av dom. I alla de studios jag har jobbat i har monitorerna legat ned, så det borde ju finnas någon fördel med detta. Jag hade tänkt lägga mina A7or ned (om de nu kommer nån gång vill säga...) men efter att Claes skrev att man måste elementen själv så känner jag mig skeptisk. Vet inte om jag vågar  😏 . Är det ett svårt ingrepp?

Man behöver bara vrida på icke cirkulära element, dvs sådana som sprider ljudet mera i sidled än i höjdled. Vanliga runda diskanter behöver givetvis inte vridas.

Ok. Tack. Får se när jag får monitorerna om jag vågar vrida diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1pabloo,

Flervägssystem som har högtalarelementen monterade vertikalt (på höjden) fungerar bäst stående, eftersom då får du minst fasfel när du flyttar huvudet i sidled, men mest fasfel när reser eller sätter dig på stolen.

Så med andra ord om denna typ av högtalare ligger ner, så får du fasfel (flange/phaser effekt när du rör huvudet i sidled.

Även om du har dom stående på nära håll som "närfälts-lyssning" så har du fasfel i alla fall, men det är ett konstant fasfel, så länge som du inte rör dig upp och ner.

Problemet uppkommer när du förändrar avståndet mellan elementen (löptiden)

i förhållande till vad dina öron befinner sig.

Coaxialhögtalare eller "envägssytem" har inte inte dessa problem, eftersom det i princip inte finns någon löptids-skillnad mellan bas och diskantelementet då "hela registert kommer ur samma hål"

Men ibland måste man kompromissa med att lägga högtalarne i alla fall, eftersom annars kanske man inte ser ut genom kontrollrumsfönstret eller att dom skymmer stora högtalarna som står på golvet eller sitter monterade i framväggen.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: varför kan man inte vrida på A7ans diskant? När du syftar på kvadratiskt (som A7ans diskant är utvändigt i alla fall) så kanske du menar invändigt?

7.9*7.1cm är inte så värst kvadratiskt - så A7:orna kan du därför inte vända diskanten på...

På exempelvis P11A är måttet 7.4*7.4cm - och de går alltså att vrida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att många studios har flera olika monitorer och därför blir det smidigare att lägga dem ner så att flera får plats på samma ställe utan att hamna för högt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: varför kan man inte vrida på A7ans diskant? När du syftar på kvadratiskt (som A7ans diskant är utvändigt i alla fall) så kanske du menar invändigt?

7.9*7.1cm är inte så värst kvadratiskt - så A7:orna kan du därför inte vända diskanten på...

På exempelvis P11A är måttet 7.4*7.4cm - och de går alltså att vrida.

Råkade läsa ditt andra inlägg före ditt första, därför trodde jag man kunde vrida diskanten. Men jag får använda A7orna ståendes eftersom de inte går att vrida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...