Jump to content
Annons

Bästa portabla samplern


Mike_B

Recommended Posts

Tjena,

Jag letar efter en portabel sampler som jag kan sampla t.ex. en rinnande bäck, fågelkvitter mm.

Jag vill ha bra ljudkvalité och låg brusnivå eftersom jag vill kunna sampla väldigt låga ljud. DAT är för dyrt så jag letar andra alternativ.

Har funderat på Minidisc och MP3-spelare med mic-ingång. Finns andra alternativ?

Är det någon som har några erfarenheter eller tips?

//Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minidisc har ljud kvalitet som räcker till det mesta i effektväg.

Dom är ju billiga nu också.

Glöm inte att fråga dig om du kan skaffa dom ljud du vill ha på annat sätt, dock.

Kanske finns det nån som spelat in precis sånt fågelkvitter du söker, fast med svindyra mickar och maskiner, och säljer samplingsskivor eller så. Bara en tanke.

På vilket sätt är DAT "icke-destruktivt" förresten? Spelar man över så spelar man väl över?

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Minidisc har ljud kvalitet som räcker till det mesta i effektväg.

Dom är ju billiga nu också.

Glöm inte att fråga dig om du kan skaffa dom ljud du vill ha på annat sätt, dock.

Kanske finns det nån som spelat in precis sånt fågelkvitter du söker, fast med svindyra mickar och maskiner, och säljer samplingsskivor eller så. Bara en tanke.

På vilket sätt är DAT "icke-destruktivt" förresten? Spelar man över så spelar man väl över?

Doh! Menade icke-komprimerat såklart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, tack för svaren men jag är fortfarande osäker. Jag vet att det finns samplingsskivor, men jag vill kunna spela in vissa ljud själv, och då vill jag förstås ha bra kvalitet.

Finns det ingen portabel sampler som spelar in wav-filer digitalt i cd-kvalitét? Har letat men inte hittat någon. Skulle vara lyx med en sådan med usb2 så överföringen till datorn går smidigt. Har letat men inte hittat nån. Vad använder typ dom som samplade ljud till sagan om ringen filmerna?

Nån som vet? (Jag vill veta alla alternativ som finns)

//Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Vad använder typ dom som samplade ljud till sagan om ringen filmerna?

Ähum, det är ju en ren gissning, men nog tror jag deras budget medger helt andra utsvävningar än MD-spelare och dylikt. 🙂

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

GiHeGa (oregistrerad)

Hallå!

Jag vet några som använder en Digitalporta ZOOM PS-04.

Den har ingyggd mic. den kostar 2495 spänn på Musikborsen.se

Hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...