Jump to content
Annons

Flamsäker spray?


coverman

Recommended Posts

Annons

Ja, nu sökte jag lite på ordet flamskyddsmedel och fick många träffar på nätet om hur miljöfarligt det är också, så jag avstår nog.

Det är ändå väldigt stort avstånd mellan lampor och tyg och ramar runt alla eluttag, så det är nog ingen större risk att det ska fatta eld.

Givetvis är det ingen rökning i studion heller, så det bör funka fint utan att förstöra miljön ännu mer.

Jag kör på med det naturliga istället. Så långt det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du bara förhindrar att tex grilla korv över öppen eld i studion så borde det väl vara lugnt ? 🙂

Eller så köper du en jädra massa gosedjur från utlandet... dom brukar ju också vara flamsäkra.. bara att trä upp dom på en massa snören... Fast... Det kan ju lätt bli konstig stämning... kan jag tänka mig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag mailat 3M för att höra var man hittar deras produkt.

Känns ju bra att ha allt säkert, men föräskringsbolag kan man aldrig lita på, de hittar alltid något litet kryphål. Så att satsa på att bygga för att få ut något på en försäkring är nog att glömma.

Precis som det står i reglerna att man bara får installera el om man vet vad man gör.

Händer någonting, så visste man alltså inte vad man gjorde, så det finns ju många luddiga kryphål för försäkringsbolagen att tjäna pengar på.

Det enda som ska brinna i min studio är musiken.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag mailat 3M för att höra var man hittar deras produkt.

Känns ju bra att ha allt säkert, men föräskringsbolag kan man aldrig lita på, de hittar alltid något litet kryphål. Så att satsa på att bygga för att få ut något på en försäkring är nog att glömma.

Precis som det står i reglerna att man bara får installera el om man vet vad man gör.

Händer någonting, så visste man alltså inte vad man gjorde, så det finns ju många luddiga kryphål för försäkringsbolagen att tjäna pengar på.

Det enda som ska brinna i min studio är musiken.

:-)

Det är därför man ansöker om bygglov, anlitar auktoriserad elektriker etc. annars kan du lika gärna bygga studion av tändstickor...

gör rätt från början så slipper du en massa bekymmer.

a

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

..när det gäller det elektriska, så kan man göra det själv, om man sen anlitar en behörig elektriker som besiktigar arbetet... Men det förutsätter ju att man har en bra förkunskap om det elektriska ändå.. annars kan det lätt bli som en jädra Norén-pjäs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte själv använt några sådana medel och har ingen aning om hur de kan komma att påverka de akustiska egenskaperna i tyget. Mina (öhh... MIN skall det vara eftersom jag bara testbyggt EN ännu) dämpare är byggda med rockwool, stålram och jutetyg. Det enda som lär brinna är juten. Det borde betyda att de brinner sämre än soffan i hörnet av vardagsrummet! ...men med försäkringsbolag kan man aldrig vara säker...

3M produkten verkade vara till för stombyggnad i metallkonstruktioner. Där har man ett skum som expanderar och skyddar metallskelettet i till exempel höghus. Men jag kan ha fruktansvärt fel också... Hur som helst hittade jag en skojig engelsk produkt på nätet som kanske skulle gå att använda. (Och finns i Sverige!)

http://www.primetime.se/firecheck.htm

Eftersom vi har försäkringar uppe.. Har någon hittat något glatt nytt bolag som vill försäkra personliga instrument? Eller studio? Eller replokal? Eller nånting med musik? Inte det? Nähä...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte själv använt några sådana medel och har ingen aning om hur de kan komma att påverka de akustiska egenskaperna i tyget. Mina (öhh... MIN skall det vara eftersom jag bara testbyggt EN ännu) dämpare är byggda med rockwool, stålram och jutetyg. Det enda som lär brinna är juten. Det borde betyda att de brinner sämre än soffan i hörnet av vardagsrummet! ...men med försäkringsbolag kan man aldrig vara säker...

3M produkten verkade vara till för stombyggnad i metallkonstruktioner. Där har man ett skum som expanderar och skyddar metallskelettet i till exempel höghus. Men jag kan ha fruktansvärt fel också... Hur som helst hittade jag en skojig engelsk produkt på nätet som kanske skulle gå att använda. (Och finns i Sverige!)

http://www.primetime.se/firecheck.htm

Eftersom vi har försäkringar uppe.. Har någon hittat något glatt nytt bolag som vill försäkra personliga instrument? Eller studio? Eller replokal? Eller nånting med musik? Inte det? Nähä...

Grymt Lee! precis det jag menade..trodde inte firecheck fanns i sverige...på amerikanska forum talas det gott om just den produkten.

vad gäller försäkring finns det ett antal vägar att gå; nr#1 kan bara tiilämpas om du har egen firma och då skaffar du helt enkelt en företagsförsäkring och försäkrar allt du har i studion.

om du vill ha en personlig som även täcker olyckor på resa och vid live framträdanden etc. så finns det åtminstone två olika. den ena är Salus Ansvars objekt försäkring den andra är att gå med i musikeförbundet och ta deras försäkring.

mina 2 ören

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipset på Salus Ansvar! De var nya i försäkringstramset.

Enskilt företag fungerar inte eftersom jag redan äger ett bolag och det blir en jävla massa kludd med ekonomi och annat. Dessutom skall företaget i så fall äga prylarna OCH man skall ha inkomster i detsamma för att kunna handla något. Och min skolåda till "himmastudio" kommer aldrig att generera pengar. (HALLÅ SKATTEVERKET! HÖRDE NI!? 😄 )

Men man är likt förbannat rätt nervös när man ställer ut prylarna till en spelning eller ens transporterar sakerna till ett gig. Visst brukar jag hyra PA, men alla gitarrer kostar skjortan och är mer lättburna än en case fyllt med LAB-steg 😄 Frågan blev lite akut häromdagen när en krögare krävde att vi installerade och satte upp allting på tisdagskväll för att de skulle kunna duka om lokalen på onsdagskvällen. Sedan var det julfester att spela på under torsdagskvällen och fredagskvällen. Sakerna är i lokalen i 4 dagar helt jävla oförsäkrade och dessutom har de lunchservering under dagarna... Hugaligen!

Nej nu skall jag vidare till giget! Håller tummarna att sakerna finns kvar....

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är ett vidare tips ( oj nu hi-jackas tråden rejält) är att alltid ha uthyres kontrakt på alla spelningar då den som hyr har ansvaret för att ha försäkring som täcker eventuella skador på hyrd utrustning. Det är nästan omöjligt att ha råd med en sådan försäkring som uthyrare, så kravet ska vara att kunden har försäkring.

Vad gäller brand i studio så har det bara med ifall man inte brandklassar fasta installationer, så om du har en möbel fylld med bensin så går det förmodligen ändå att få ut pengar men inte om du skruvar fast den i golvet. om ni förstår.

Alla seriösa försäkringsbolag skickar ut en besiktningman för att se över lokalen och påpeka brister som eventuellt skulle göra atta man inte får ut försäkringen vid olika typer av olyckor/inbrott/bränder/jordbävningar.

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sitter i studion på julafton och spelar in julsånger och brinner i väggarna, ja då blir det varmt och gött.

Sedan går jag i ide och tar med mig några köttbullar i studion och tänder eld på taket.

Då blir det hett, så jag även kan grilla Marsmallows i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...