Jump to content
Annons

EV N/D 868


abbash (oregistrerad)

Recommended Posts

abbash (oregistrerad)

Tjenna.. Jag har nyligen köpt in en EV N/D 868 till baskaggen. Miken ska tydligen vara jätte bra har jag läst i olika tidningar. problemet är den att jag inte får till bra ljud. Det låter ju lite men absolut inget tryck i ljudet. Antar att jag mikar upp fel.

Någon som har erfarenhet av EV N/D 868 och skulle kunna hjälpa till genom att berätta om sin uppmickning. Ska man ha den i baskaggen, hur långt ifrån skinet ska den vara?

Tack !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenna.. Jag har nyligen köpt in en EV N/D 868 till baskaggen. Miken ska tydligen vara jätte bra har jag läst i olika tidningar. problemet är den att jag inte får till bra ljud. Det låter ju lite men absolut inget tryck i ljudet. Antar att jag mikar upp fel.

Någon som har erfarenhet av EV N/D 868 och skulle kunna hjälpa till genom att berätta om sin uppmickning. Ska man ha den i baskaggen, hur långt ifrån skinet ska den vara?

Tack !!

Det låter skumt att den låter lite. Har du dragit ner gainen för mycket eller tryckt in nån padknapp? Jag har själv en 868a, och den behöver inte så mycket förstärkning; kaggen ger ifrån sig ganska mycket ljud.

Jag har mickat enbart med 868a i hålet, antingen riktad mot kicken om jag velat ha mer klick, eller mot trät i kaggen om jag velat ha mer kropp. Det har blivit ganska bra tryck tycker jag. Råkade t.o.m med placera den 10 cm ifrån skinnet och fick till ganska bra ljud, trots massa läck från cymbaler. Lättarbetad mick!

Link to comment
Dela på andra sajter

abbash (oregistrerad)

Her testat med massa olika mixerbord. Det låter jätte klen. Hur nära skinnet brukar du ha den? Har du någoting som ligger i kagge som får upp miken till ungefär samma höjd som klubban/pedalen slår i? Jaghar min mikrofon rätt långt ner och nästan ingenting i baskaggen, kan kasnke vara därför den låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någoting som ligger i kagge som får upp miken till ungefär samma höjd som klubban/pedalen slår i? Jaghar min mikrofon rätt långt ner och nästan ingenting i baskaggen, kan kasnke vara därför den låter skit.

Använder du inget mikstativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Svårt och få in den riktigt långt in i bastrumman då antar jag, eller har jag fel?

Ju längre in du för den desto mer klick och klent ljud kan det bli. Är den nära kicken blir det mycket attack men lite botten.

Jag brukar använda mig av mickstativ och placera micken i kaggehålet, tycker det blir bra balans där. Vill du ha lite dovare och dämpat ljud kan du prova fylla kaggen med filtar och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Her testat med massa olika mixerbord. Det låter jätte klen. Hur nära skinnet brukar du ha den? Har du någoting som ligger i kagge som får upp miken till ungefär samma höjd som klubban/pedalen slår i? Jaghar min mikrofon rätt långt ner och nästan ingenting i baskaggen, kan kasnke vara därför den låter skit.

Bara för att förtydliga; jag har inte micken vid "kickskinnet", utan vid skinnet som det vanligtvis brukar vara ett hål i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Lägger du den i kaggen bara rakt av?

Då tar den ju upp i ytterkant på skinnet och det blir mindre attack och mindre fläsk än om du har den på stativ i kaggen, riktad där klubban slår i skinnet.

Jag har en 868 och är verklgen nöjd med den, det är sällan jag rör EQ i mix över huvudtaget.

Har du stämt kaggen bra, låter den som du behagar från början?

Lägg upp en liten ljudfil så kan jag också göra det.

I min uppmickning kör jag oftast den lite mer än halvvägs in i kaggen (hålet) och riktad ca 45grader uppåt mot slagstället. Kompletterar med en passande stormembranskonding på ytterskinnet. Kaggen är alltid stämd väldigt lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.electrovoice.com/download_document.php?doc=1558 tillverkarna säger att man ska ha den i kaggen och så nära skinnet som möjligt för bästa ljudet alltså det med mest tryck 😉

Det stämmer till viss del. Ljudtrycket är som högst inuti bastrumman. Men position är nog mest en smakfråga.

Jag mickar sällan inuti bastrumman. Tycker att ljudet inte passar till så mycket. Dessutom får man ofta en längre och snyggare utklingning i det låga registret om man sätter micken utanför, vilket jag gillar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt den micken och den låter bra på baskagge meen... Jag kör med ett lågt micstativ och trycker in micken genonom hålet i frontskinnet tills den är mot bakskinnet ca 3 cm där kicken slår an.. Det är där den funkar bäst för mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Att lägga micken i botten på kaggen, oftast på lite filtar eller liknande har aldrig gett bra ljud tycker jag, jag brukar alltid ha stativ, åtminstone på inspelning. Varken live eller på inspelning. Jag har också en likadan EV, jag tycker den är kanon, man behöver inte skruva alls nästan, jag har kört eq på noll. Tycker den låter bättre än AKG D112 som också är bra. Kan det vara så illa att det är fel på din mick?

Om man lyssnar i små monitorer utan sub kan väl det göra att det låter tunt också, jämfört med när man står framför kaggen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...