Jump to content
Annons

Bästa tänkbara allround-mikrofon, tack


Max Levin

Recommended Posts

Annons

TSM MT87(edit:skall vara MT184) har blivit något av en favoritmick för mig, både när det gäller akustisk gitarr, men oxå för att spela in sång och diverse rythminstrument(!)

MT87(edit:skall vara MT184) har en ganska snävt upptagningsområde, vilket gör den väldigt tacksam i miljöer där akustisken inte är den bästa (hemmastudion). Man slipper helt enkelt en massa oönskad rumsklang och får ofta en torrare upptagning att jobba med.

När jag spelar in sång här hemma så använder jag hellre den, än ex. en adk51a eller liknande stormembransmickrofoner med stort upptagningsområde(utan ställbar karaktär), eftersom de ofta kräver mer av den akustiska miljön för att komma till sin rätt.

Att den numer oxå är svinbillig är ju inte heller fel...

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på vilken smak du har. Jag är en varm förespråkare av Studio Projects B1, som enligt min mening är den mest lysande stjärnan på lågbudget-himlen. 😆

Om du orkar, så kan du gå in på min testsite (adress nedan) och lyssna på ljudexempel på en hel hög med micar (omkring 60 olika modeller...) i lite olika prislägen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

MT87 har en ganska snävt upptagningsområde, vilket gör den väldigt tacksam i miljöer där akustisken inte är den bästa (hemmastudion).

Flå mig inte nu, men är inte TSM MT87 en stormembranare (cardioid) ?? Ser så ut på musikbörsens hemsida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort fråga : har MT187:an liknande upptagningskarakteristik som Shure SM57?

När du frågar så kollade jag runt efter några diagram på nätet och jag lyckas inte hitta något för mt184 (inte ens någon websida för tillverkaren, faktiskt).

De två är dock helt olika typer av mikrofoner (dynamisk sm57 och kondensator mt184) och har olika användningsområden. tror dock att mt184 har en mer riktad (och betydligt känsligare) upptagning, även om bägge är av njurtyp.

Som sagt, olika mikrofontyper som inte riktigt kan jämföras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort fråga : har MT187:an liknande upptagningskarakteristik som Shure SM57?

När du frågar så kollade jag runt efter några diagram på nätet och jag lyckas inte hitta något för mt184 (inte ens någon websida för tillverkaren, faktiskt).

De två är dock helt olika typer av mikrofoner (dynamisk sm57 och kondensator mt184) och har olika användningsområden. tror dock att mt184 har en mer riktad (och betydligt känsligare) upptagning, även om bägge är av njurtyp.

Som sagt, olika mikrofontyper som inte riktigt kan jämföras.

Att du inte hittar tillverkaren av TSM-micarna, beror på att TSM är Luthmans eget märke som köps från okänd fabrik i Kina (som så många andra billiga micar).

Studio Projects gör ingen hemlighet av att det är kinesiska 797 som tillverkar deras micar...

Link to comment
Dela på andra sajter

quick note about Chinese-manufactured large-diaphragm condenser mics:

A company in the People's Republic of China, 797 Audio, has been making copies of popular Western-made microphones for many years now. These are such obvious copies that international copyright law prohibits selling them in Europe and North America. However, several Western companies have been working with 797 Audio to have their own designs made in China and then sold in the West. Most of these mics look almost exactly like the Neumann U87 and are claimed to sound 'just like the real thing, but for a fraction of the cost' — the Nady SCM 900, Joe Meek JM47 Meekrophone and Marshall Electronics MXL 2001-P are good examples. Of course, there ain't no such thing as a free lunch. I own an MXL 2001-P, and while I think it is a good mic for $150, I'd say it sounds more like a caricature of a U87 than the real thing. The MXL 2001-P's proximity effect is not well controlled, so male voices come out with a 'woofiness' in the low end if you work the mic too close. The high frequencies are more 'sizzly' than 'silky,' but I wouldn't say that the MXL mic sounds bad. It just sounds like a good cheap mic with a 'scooped out' midrange response, sort of how a mic sold at your local Radio Shack might sound if it was designed to 'sound like a Neumann.' In the end, I would say that $150 is just a little too much for the MXL 2001-P, but for $100 it would be worth it for many people. (Note that the Nady SCM 900 looks identical, and both the Nady and Marshall mics have been dropping in price.) I would say that an MXL 2001-P certainly beats a Shure SM58 or SM57 for recording vocals, piano or acoustic guitar, but if you already own a CAD, RØDE, AKG or other inexpensive condenser mic, don't think that you're missing out on anything.

Bear in mind that not all mics made by 797 Audio sound 'cheap.' The slightly more expensive Marshall Electronics MXL 2003 sounds noticeably smoother than the MXL 2001-P, and reviewers are positively gushing over the Studio Projects C1, C3 and B1 microphones (designed in the USA, made in China).

There are some good-sounding Russian-made condenser microphones available for almost as low prices as the mics made by 797 Audio. The Oktava MC-219 is an old 'sleeper' favorite.

The above are my own opinions, so feel free to apply your own personal grain of salt. Some reviewers have written that the MXL 2001-P is an unbeatable bargain, while others (especially at ProRec.com) have lambasted almost every Chinese-made mic as shameless (and lousy-sounding) scams. As you can see, I've taken the middle ground.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och så kan du lyssna på hur lika eller olika de verkligen låter, på min testsite...

Där finns inspelningar med modeller från ADK, Generis, Studio Projects, MXL, TSM, Oktava och några till... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
...och så kan du lyssna på hur lika eller olika de verkligen låter, på min testsite...

Där finns inspelningar med modeller från ADK, Generis, Studio Projects, MXL, TSM, Oktava och några till... 😛

Där finns ju flera hundra tester, kunde du inte skrivit bäst i test eller nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att säga vilken som är bäst, eftersom det handlar om tycke och smak, så därför har jag inte gjort några sådana bedömningar på testsiten, utan presenterar bara alla inspelningar för provlyssning, så att var och en kan bilda en egen uppfattning... 😛

Eftersom jag säljer en hel del av modellerna - men inte alla - genom min firma, så skulle det kunna uppfattas som partiskt om jag sätter betyg på dem på siten - och det är inte det som har varit syftet med testsiten, utan mitt mål är att så småningom kunna ha med de flesta märken som är representerade på den svenska marknaden - oavsett om jag säljer dem eller inte.

Frågar du mig, så framhåller jag gärna Studio Projects B1, som är en ruggigt bra mic för den lilla prislappen enligt min mening - och är absolut bäst i den lägsta prisklassen. Somliga kanske tycker att den är "tråkig" för att den inte ger en tillräckligt kraftig färgning - och de föredrar någon annan mic. Man kan ju bara berätta vad man själv tycker - och det är inte säkert att du tycker om samma micar som jag tycker om. Några av mina favoriter är i alla fall följande: Studio Projects B1, Studio Projects T3, ADK A51TC, BLUE BabyBottle, Oktava MC012 och AEA R-84.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är en bra mik som man bör ha hemma. Har inte så rak frekvenskurva så den kan bli lite nasal på röster.

SP B1 är helt okej till mycket.

Claes tester är toppen för att få en grunduppfattning. Tänk på att samma mik låter olika i olika preamp, med olika sångare och i olika rum, så det är lite komplicerat att rekommendera en som är bäst. Bäst är förmodligen bra mycket dyrare också :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...