Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skaffade ny backup-HD idag, en Western Digital My Book Essential pÄ 250 GB.

Kommer enbart lagra backuper pĂ„ den och dĂ€rför vill jag att den ska vara kompatibel med sĂ„ mĂ„nga system som möjligt. Funderar pĂ„ att köra FAT32 för att kunna ansluta den till datorer med Mac, Win XP, och Win98. Är jag inne pĂ„ rĂ€tt spĂ„r?

Problemet Àr att jag kör WinXP pÄ alla datorer och diskmanagern klarar inte av att hantera FAT32-partitioner större Àn 32 GB. Vill gÀrna ha större partitioner Àn sÄ.

Dessutom har jag lÀst att Mac OSX inte kan hantera FAT32-partitioner större Àn 128 GB. StÀmmer det?

Den stora frÄgan Àr alltsÄ hur man gör för att fixa FAT32-partitioner större Àn 32 GB i WinXP. NÄgra tips?

Annons
Postat

Jag har gjort nÄgra olika partitioner, en Fat32, en NTFS och en för Mac (vet ej vad de anvÀnder).

Fat32 ska du sÄ lÀngt det Àr möjligt, undvika.

Postat

NTFS kan inte heller köra mer Ă€n omkring 130GB pĂ„ en partition - om man inte har uppdaterat sitt XP till SP2 - men kan inte Mac hantera NTFS? Macförare brukar ju skryta om att Mac klarar ALLT... 🙂😄

Postat (redigerat)

Senare OS X-versioner kan lÀsa NTFS men inte skriva till.

Joachim, det Àr en bra frÄga och jag satt sÄ sent som igÄr och dribblade med samma. Den vettigaste lösingen om man ska kunna ansluta flera datortyper till en hÄrddisk utan att behöva bry sig om vare sig partitionsstorlek eller maximal filstorlek (i fat32 Àr den 4gb) Àr att anvÀnda en nÀtverkshÄrddisk. Anslut den till din hubb i nÀtverket och mappa upp den i Windows eller Mac som en enhet.

Om du anvÀnder en nÀtverkshÄrddisk, se till att den antingen anvÀnder ett vÀlkÀnt filsystem sÄ att den kan plockas ur och monteras i Mac eller pc - alternativt att den har bra inbyggda backupfunktioner. NÄgra kan exempelvis spegla sig mot en extern disk som kopplas in till den vid valfritt tillfÀlle.

NÄvÀl, mycket om mycket. Lycka till!

EDIT: Ooops, sorry, sÄg att du redan hade skaffat en vanlig disk. Bortse frÄn ovanstÄende.

EDIT 2: Det hade onekligen suttit fint med ett bÀttre filsystem Àn fat32 och som kunde lÀsas av bÄde Mac OS och Windows. Men det lÀr nog inte hÀnda pÄ minst fem Är - för Vista har vÀl inte gett stöd till nÄgot i stil med ext2/3/4?

Redigerat av Olsberg
Postat
EDIT 2: Det hade onekligen suttit fint med ett bÀttre filsystem Àn fat32 och som kunde lÀsas av bÄde Mac OS och Windows. Men det lÀr nog inte hÀnda pÄ minst fem Är - för Vista har vÀl inte gett stöd till nÄgot i stil med ext2/3/4?

Tror inte Vista har det inbyggt, men det finns en del externa program alla lÀgga in, som fÄr till det stödet (Windows i sig sjÀlvt har varken stöd eller hinder för nÄgot filsystem, allt beror pÄ vilka filsystem man "ger det").

Tex (har dock inte testat det):

http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

Postat (redigerat)
Tex (har dock inte testat det):

sourceforge.net/projects/ext2fsd

Hey, du kan vara nÄgot intressant pÄ spÄret!

Motsvarande för Mac OS X:

sourceforge.net/projects/ext2fsx

EDIT: TĂ€nkte för fort i mitt förra inlĂ€gg. Bara sĂ„ ingen missuppfattar: OS X har inte stöd för ext2/3/4. DĂ€remot UFS, som ocksĂ„ Ă€r ett "Unix-filsystem". Är nĂ„gon fortfarande intresserad? NĂ„gon som alls lĂ€ser? NĂ€hepp, trodde det. Ja, nĂ€. JorĂ„sĂ„atte....

Redigerat av Olsberg
Postat

För helskotta "Olsis", det Àr lördag... GÄ ut och ha lite kul... Ta ett glas...

Tidningen/Forumet överlever.... Har du inget liv... 😄

Postat

Äh, jag kom ju just hem frĂ„n att ha skickat tidning till tryck vetta 😄

NĂ„got vettigt mĂ„ste man ju göra under en arbetsdag, och vad kan dĂ„ vara bĂ€ttre Ă€n att glida in hĂ€r? SjĂ€lv dĂ„? 🙂

Postat
Äh, jag kom ju just hem frĂ„n att ha skickat tidning till tryck vetta 🙂

NĂ„got vettigt mĂ„ste man ju göra under en arbetsdag, och vad kan dĂ„ vara bĂ€ttre Ă€n att glida in hĂ€r? SjĂ€lv dĂ„? 🙂

Hemma kvĂ€ll/fredags mys med barnen vettu... "Nattat" frugan nu... Tar det sista ur den delade Jacobs Creek flaskan... 😄

Hade visst nĂ„gra Danska Jul-pilsner oxĂ„... 🙂

Postat

Tack för era svar!

Jag skulle gÀrna undvika FAT32, om det inte vore för kompabiliteten. Av samma anledning vill jag inte förlita mig till program/funktioner som inte redan finns i OS för att kunna lÀsa/skriva pÄ bÄde MAc och Windows.

SĂ„ det lutar trots allt Ă„t FAT32. Glömde förresten att skriva att disken Ă€r förformatterad i FAT32 i en enda partition pĂ„ 250 GB. Om nu Mac klarar hantera FAT32-diskar i den storleken Ă€r ju allt biff! SĂ„ .. funkar det? 😄

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Glömde förresten att skriva att disken Àr förformatterad i FAT32 i en enda partition pÄ 250 GB.

Denna fungerar Ätminstone helt OK i Linux och XP. Trots att XP inte kan formatera (by default) sÄhÀr stora partitioner sÄ kan den lÀsa. Jag gjorde misstaget att omformatera min skiva till NTFS. Sen hamnade jag omformatera den till FAT32 med ett specialprogram för att Linux skulle kunna se den. Detta specialprogram gjorde formateringen OK, och allt fungerar i XP, men med Linuxen fÄr jag dock lite trubbel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.