Jump to content
Annons

Godkänna min studio?


Magasin D

Recommended Posts

HEjsan.. 15 år är jag och ska tillsammans med en polare fixa en studio. Har letat runt på internet som galningar. Har bestämt oss, men skulle vara väldigt kul med reflektioner.

Mickar:

Sång, nån Peavey PVI 2, ska byta ut mot Shure beta58a när jag får råd

Stärkare, sm57

Trummor, fakiskt ingen aning

Di-box:

behringer Di800 pro. För åtta kanaler, 1000kr. används för keyboard och bas, elgitarr i livesamanhang

MIxerbord:

behringer sl2442fx-pro. fina rescensioner på zzounds.com.

Ljudkort:

EMU 1820M

Dator:

Pentium 4 2,8

1024 mb ram

115 gb IDE-disk (tyvärr IDE)

Monitorer:

vet inte riktigt vad dom heter, typ Phonic p8a

vad tror ni? en stagebox från Adam Hall tillkommer, plus massa kablar från NLC. Hur stor roll spelar Patch-kablarna....ska dra 6 obalanserade från sub och aux sends. tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där blir nog jättebra.. nu behöver ni bara nått inspelningsprogram också.. Annars ser det fint ut :rolleyes:

Om ni inte har firewire på datorn borde ni fixa det, och en nätt liten transferhårddisk till den så ni kan göra backup på det ni spelar in och kan ta med er hem eller liknande så olyckor blir mindre sorgliga 😄

Edit: lade till lite..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att kunna börja så tidigt.. själv kom man inte över någon studio värd namnet förän under gymnasiet.. och ytterligare nått år senare innan man fattade vad alla knappar å shit gör.. Trevligt att se folk som kan göra sånt redan i högstadieålder, personligen tycker jag att musik blev dubbelt så kul när man kunde spela in själv med..

Link to comment
Dela på andra sajter

det blir snart gymnasium

en fördel med att va ung o fattig e att man är snål...började planera för ett mixerbord i somras, skrev ut manualer tills allt satt i skallen. På det här sättet blir det inga förhastade köp. ska snart köpa bordet, känner mig som en nybliven pappa

nackdelen är att man blir galen av att inte fatta så mycket om efterbearbetning, inställning av komressorn m.m

gratispluggar kan va bra o ha....några tips?

Redigerat av Magasin D
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur många kanaler behöver du? Om ni kanske bara ska använda t.ex. max 3 mickar till t.ex. trummor så kanske det är lite overkill med så många kanaler som på EMU 1820m.

Bra ljudkort är det dock ändå.

Mick = Studio Projects B1. Det funkar till allt. Sång, stärkare, akustiskt, trummor och fan vet vad. Om ni nu kanske inte ska använda så många kanaler så köp kanske ett mindre kostsamt ljudkort och en lite finare mickpreamp.

Jag har själv aldrig använt billiga behringerbord, men jag har hört mycket skit om dom, (och lite gott också!) så många föredrar nog att inte använda sig av mixerbord alls. Utan de kör direkt in i ljudkortet eller genom nån lite finare preamp.

Fundera på ifall du verkligen behöver mixer!

Många köper mixer bara för att ha en mixer då det är preamparna de är ute efter.

Det är min uppfattning, men jag kan mycket väl ha fel. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag är förvånad över att ingen skriver hur jävla kassa Behringer DI-boxarna är .. Mer brus än ALLT typ .. Sök på recentioner på nätet så fattaru ganska snabbt att du ska akta dig för dom.

Annars såg det väl helt okej ut .. Finns bättre mickar dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...